تهران- درآمدنیوز- آمار هشت ماهه امسال گویای تولید ۲۷۸ میلیون و ۲۲۰.۵ هزار متر مربع کاشی و سرامیک در سطح کشور است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۴.۵ درصدی را نشان می دهد.

گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا باستناد جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که در هشت ماهه ابتدایی ۹۸ بالغ بر ۲۹۱ میلیون و ۳۳۰ هزار متر مربع انواع کاشی . سرامیک در سطحکشور تولید شد.

صادرات ۱۶۱ میلیون متر مربعی  

پارسال میزان صادرات کاشی و سرامیک کشور سهم حدود ۴۰ درصد از تولید این بخش را با رقم ۱۶۱ میلیون متر مربع به خود اختصاص داد و انتطار می رود برای امسال نیز حداقل ۱۵۰ میلیون متر مربع تحقق یابد.

سهم ۵۰ درصدی بازار داخلی 

براساس آمارهای انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک سال گذشته بالغ بر ۵۰ درصد تولید کاشی و سرامیک کشور در بازار داخل با رقم ۲۰۰ میلیون متر مربع جذب شد و پیش بینی شده تا پایان امسال به همین حدود در بازار داخل به مصرف برسد.

تولید ۳۹۸ میلیون متر مربعی

تولید کاشی و سرامیک بنابر آمار انجمن یاد شده به رقم ۳۹۸ میلیون متر مربع رسید که نسبت به رقم ۳۸۱ میلیون متر مربع عملکرد سال ۹۷ رشد کمتر از پنج درصدی را ثبت کرد.

براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ پیش بینی تولید ۷۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک شده است.

به گزارش ایرنا، باستناد بررسی های وزارت صنعت، معدن وتجارت، صنعت کاشی و سرامیک در بین هفت صنعت راهبردی کشور جای دارد.

سالهای ابتدایی دهه ۹۰، ایران بین پنج کشور تولیدکننده و صادرکننده کاشی و سرامیک جای داشت، اما اکنون ضمن حفظ جایگاه خود در بین تولیدکنندگان، از لحاظ صادرات براثر شرایط بین المللی در رده های نهم یا دهم جای دارد.

آمار تولید، مصرف، صادرات و واردات کاشی و سرامیک در سالهای ۹۶- ۱۳۹۲ گویای آن است که میزان متوسط تولید در دوره مورد بررسی بالغ بر ۳۸۰ میلیون متر مربع است و مصرف هم در این مدت بطور متوسط ۲۳۰ میلیون متر مربع، در زمینه صادرات هم سال ۹۲ در حالی که رقم ۱۱۴ میلیون متر مربع بود، با افت اندکی در سالهای ۹۳ و ۹۴ روبرو شد، سپس در سالهای ۹۵ و ۹۶ به رقمهای ۱۲۶ و ۱۴۸ میلیون متر مربع رسید.

همچنین میزان واردات در سالهای مورد بررسی کاهشی بود و از ۳.۵ میلیون متر مربع در سال ۹۳ که بیشترین واردات بود، در سال ۹۶ به ۲.۳ میلیون متر مربع رسید.