با وجود افزایش نسبی فروش روز جمعه سیاه، فشار تعرفههای ترامپ و تورم بالا، مصرفکنندگان آمریکایی را در شرایط اقتصادی دشواری قرار داده است.
به گزارش درآمد نیوز با وجود افزایش نسبی فروش روز جمعه سیاه، فشار تعرفههای ترامپ و تورم بالا، مصرفکنندگان آمریکایی را در شرایط اقتصادی دشواری قرار داده است.
به گزارش خبرنگار بینالملل درآمد نیوز به نقل از سیانان، امسال میزان فروش خردهفروشی در روز جمعه سیاه، شلوغترین روز خرید سال، نسبت به سال گذشته ۴.۱ درصد افزایش یافت. با این حال، کارشناسان بر این باورند که این افزایش به دلیل تعرفههای وضعشده توسط رئیسجمهور سابق دونالد ترامپ و تورم ناشی از آن، تأثیرات منفی قابل توجهی بر مصرفکنندگان داشته است.
بر اساس دادههای منتشر شده توسط «مسترکارت اسپندینگ پالس» خریداران آنلاین به تنهایی ۱۱.۸ میلیارد دلار هزینه کردهاند که ۹.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۴ است. اما این افزایشها در واقع ممکن است تحت تأثیر قیمتهای بالاتر ناشی از تورم قرار داشته باشد.
در این رابطه «ریک نیومن» نویسنده نشریه «پین پوینت پرس» به سیانان گفت: «ما ۳ درصد تورم داریم، بنابراین افزایش ۴.۱ درصدی هزینهها در عمل تنها یک افزایش واقعی حدود ۱ درصدیاست که چندان قابل توجه نیست.»
در همین حال فدراسیون ملی خردهفروشی گزارش داد که ۸۵ درصد مصرفکنندگان انتظار قیمتهای بالاتر را به دلیل تعرفههای ترامپ دارند و این موضوع بر نحوه خرید آنها تأثیر گذاشته است.
نیومن افزود: «هیچکس به طور دقیق نمیگوید که تعرفههای ترامپ هزینهها را به میزان ۴ یا ۱۰ درصد افزایش دادهاند، اما این موضوع در ذهن مردم است.»
این تعرفهها به ویژه بر مصرفکنندگان با درآمد پایین و متوسط تأثیر منفی گذاشته و باعث کاهش خریدهای آنها شده است. نیومن بیان کرد: «افراد با درآمد پایینتر به طور فزایندهای نگران امنیت شغلی هستند و در این فصل تعطیلات به شدت صرفهجویی خواهند کرد.»
در حالی که مصرفکنندگان با درآمد بالا همچنان به خرید کالاهای لوکس و سفر ادامه میدهند، افرادی که درآمد کمتری دارند، به دنبال تخفیفها هستند و هزینههای خود را کاهش میدهند. «کلودیا لومبانا» کارشناس حوزه اقتصاد خرد معتقد است: «افرادی که درآمد بیشتری دارند، بدون محدودیت هزینه میکنند، اما کسانی که کمتر ثروتمند هستند، در حال برنامهریزی برای هزینههای خود هستند.»
با این اوصاف همزمان با افزایش قیمت کالاها و خدمات به دلیل تعرفههای ترامپ و تورم، خریداران به طور انتخابیتری درباره نحوه هزینهکرد خود تصمیم میگیرند و به دنبال تخفیفها هستند. در چنین شرایطی فروشگاههای زنجیرهای مانند والمارت و تیجی مکس از این وضعیت بهرهمند شده و فروش قویای را گزارش کردهاند، در حالی که سایر خردهفروشان مانند تارگت با مشکلات عدیدهای مواجه هستند.
طی ماههای اخیر افزایش هزینههای زندگی، از جمله اجاره، قیمت مواد غذایی و قبوض انرژی، فشار بیشتری به مصرفکنندگان وارد کرده و بسیاری از آنها را مجبور به کاهش هزینههای رفاهی کرده است. به گفته نیومن، «بسیاری از خانوادهها در حال حاضر برای تأمین نیازهای اولیه خود نیز با مشکل مواجه هستند و این وضعیت باعث شده که آنها در خرید هدایا و ملزومات خود بسیار محتاطتر شوند.»
در شرایط اقتصادی نامساعد کنونی، نگرانی خانوادههای کمدرآمد آمریکایی در مورد امنیت شغلی و تواناییشان برای تأمین نیازهای اساسی روز به روز در حال افزایش است.
















Wednesday, 3 December , 2025