با توجه به آغاز نیمه دوم سال و به روال سنوات گذشته، گازرسانی به واحدهای سیمانی و فولادی با محدودیت همراه می‌شود،

پایگاه خبری درآمد نیوز -با توجه به آغاز نیمه دوم سال و به روال سنوات گذشته، گازرسانی به واحدهای سیمانی و فولادی با محدودیت همراه می‌شود، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان در این باره با بیان اینکه هنوز برای امسال ابلاغیه رسمی دریافت نشده، ابراز امیدواری کرد گاز کارخانه‌های واقع در مراکز استان‌ها قطع نشود و تامین مازوت سایر کارخانه‌ها تسهیل شود و مهمتر اینکه برق این کارخانه همچون سال گذشته قطع نشود.

عبدالرضا شیخان در این رابطه، با بیان اینکه هنوز ابلاغیه رسمی دریافت نکرده‌ایم، اظهار کرد: اما در جلساتی که با مسئولان وزارت نفت برگزار شده، اعلام کرده‌اند که به احتمال بسیار زیاد، امسال نیز محدودیت‌های مصرف گاز خواهیم داشت. طی این جلسات مقرر شده که بتوانیم سوخت دوم (مازوت) را از حالا تامین کنیم و مخازن خود را تا حدودی شارژ کنیم تا زمانیکه که گاز قطع یا فشار آن کم شد، تولید متوقف نشود و ادامه پیدا کند.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان، تاکید کرد: البته که در تامین و تهیه مازوت، سختگیری‌هایی نیز توسط وزارت نفت صورت گرفته که برای تسهیل این مسیر نیز جلساتی برگزار کردیم که کارخانه‌ها امکان خرید داشته باشند و بتوانند سوخت جایگزین خود را برای روزهای محدودیت، تامین کنند. امیدواریم که طی روزهای آینده، نتیجه مثبت این جلسات بروز پیدا کند و کارخانه‌ها برای خرید مازوت اقدام کنند.

تامین مازوت سایر کارخانه‌ها تسهیل شود

وی افزود: البته تعدادی از کارخانه‌ها که در مراکز استان‌ها هستند و مشکل محیط‌زیستی دارند و اجازه استفاده از مازوت ندارند؛ لذا امیدواریم گاز این شرکت‌ها و کارخانه قطع نشود تا تولیدشان متوقف شود. ضمن اینکه بیشترین درخواست سیمان از شرکت‌ها و کارخانه‌های مراکز استان‌هاست.

شیخان یادآور شد: سال گذشته با تمهیداتی که در نظر گرفته شد، شرایطی فراهم شد تا برخی کارخانه‌ها که در مراکز استان بودند، بتوانند از گاز استفاده کنند تا مجبور به مازوت‌سوزی و ایجاد مشکل محیط‌ زیستی نشوند. در مجموع امید است که امسال کمتر از سال گذشته قطعی گاز داشته باشیم؛ ضمن اینکه با قطعی برق نیز مواجه نشویم؛ چراکه سال گذشته در زمستان قطعی برق هم داشتیم.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان، در رابطه با آثار ناشی از قطعی‌های گاز صنایع سیمانی در نیمه دوم سال گذشته، گفت: قطعی‌ها و محدودیت‌ها گاز تاثیر خود را روند تولید داشته است اما نکته مهم و مشکل این بود که سال گذشته، کارخانه‌های سیمان با هر زحمت و هر قیمتی که بود، مازوت را خریداری کردند. ضمن اینکه کارخانه‌ها، هزینه‌های بالایی برای حمل مازوت از پالایشگاه‌ها تا کارخانه‌های سیمان پرداخت کردند تا مخازن سوخت خود را تامین کنند و بدین ترتیب تولید کلینکر ادامه داشت اما سپس که برق قطع شد، دیگر عملا نتوانستند تولید کلینکر و به‌تبع سیمان داشته باشند.

وی تاکید کرد: بدین ترتیب در آن مقطع کمبود سیمان و التهاب در بازار شکل گرفت. براین اساس امیدواریم که برای سال جاری با تمهیداتی که صورت گرفته، قطعی برق نداشته باشیم و تامین مازوت نیز تسهیل شود تا با مشکل در تولید سیمان روبرو نشویم و روند تولید مختل نشود.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با بیان اینکه بطور کلی سال گذشته ۵۹۰ الی ۶۰۰ میلیون لیتر مازوت مصرف شد که به‌واسطه آن حدود ۳۰۰ میلیارد هزینه مازاد به ۶۵ کارخانه سیمان خاکستری تحمیل شد، تاکید کرد: گاز در کارخانه تحویل گرفته می‌شود و مازوت را باید در پالایشگاه تحویل بگیریم؛ متوسط هزینه حمل مازوت به کارخانه‌ها ۵۰۰ تومان است که برخی مواقع تا لیتری ۱۰۰۰ تومان هم افزایش پیدا می‌کند. اما بطور متوسط به‌ازای هر لیتر، ۵۰۰ تومان هزینه‌ مازاد از کارخانه‌ها دریافت می‌شود که خود نوعی زیان مستقیم است.