معاون اول قوه قضائیه گفت: در برنامه ششم توسعه نهاد داوری دیده شده و قوه قضائیه ملزم به توسعه این امر است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در آئین افتتاح سازمان‌های داوری اظهار کرد: همیشه اقتصاد مورد توجه بوده است، بدون استقلال در مسائل کشور استقلال سیاسی و مسائل دیگر کامل نمی‌شود، نمی‌شود که بخواهیم استقلال سیاسی و عزت و اقتدار داشته باشیم اما نیازمند دیگران در مسائل اقتصادی داشته باشیم.

وی افزود: سهم تعاونی در اقتصاد کشور چند درصد است؟ اگر این مسائل در حد خود پیش نرفته است باید بررسی کنیم که کجای کار ایراد دارد.

اژه‌ای بیان کرد: تعاون و همکاری از دیدگاه اسلام و از دیدگاه عقلا بسیار حائز اهمیت است، اگر هرکسی برای خود راهی، نظری و سلیقه‌ای داشته باشد و همکاری نکنند مشکلات بیشتر می‌شود.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به امر انتخاب افراد گفت: وقتی که خودتان تصمیم می‌گیرید اگر ضرر کردید نمی‌توانید دیگران را مورد سرزنش قرار دهید برای همین است که تاکید شده در مسائل به ویژه مسائل اقتصادی مشورت شود.

وی تصریح کرد: خیر و برکاتی که در صلح و سازش است در حکم قاضی نیست، ضوابط بین‌المللی دنیا ما را مجبور می‌کند که ملزم به استفاده از نظامات داوری باشیم تا کارمان را بتوانیم جلو ببریم.

محسنی اژه‌ای گفت: اصل داوری مورد بحث نیست و بحث اصلی بر روی شرایط داور و میزان اعتبار است، بنابراین ما باید تلاش کنیم در این مقطع زمانی که هم مساله اقتصاد به عنوان اولیه و ثانویه قرار گرفته است و اراده مسئولان کشور بر مساله تولید و اقتصاد است ما ملزم می‌شویم قدم‌های بلندی در این زمینه برداریم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: در برنامه ششم توسعه نهاد داوری دیده شده و قوه قضائیه ملزم به توسعه این امر است.

وی گفت: در امر رسیدگی در پرونده‌های اقتصادی زمان مهم است، شاید یک تاجر اگر پرونده‌اش به قوه قضائیه برسد تا حکم بگیرد متضرر شود اما می‌شود در همان ابتدا با داوری مشکل را حل کند و زمان را هم از دست ندهد.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: باید فرهنگ سازی برای استفاده از داوران را در برنامه داشتیم، البته نهاد داوری باید به گونه‌ای باشد که مردم به داوران اعتماد کنند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: باید کار به نوعی باشد که رأی داوران محترم و قابل اکتفا باشد، باید بررسی کنیم که چقدر رأی داوران ما فصل‌الخطاب است.

وی ادامه داد: هرچه بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده کنیم به نفع کشور، به نفع طرفین اختلاف و به نفع قوه قضائیه است‌.

محسنی اژه‌ای گفت: در برنامه چهارم توسعه قضائی و سند تحول این مساله را پیش بینی کردیم و عنوان حل اختلاف توسعه پیدا کرد و به این مرکز واگذار شد، این مرکز برای کمک کردن و رفع مشکلات آمده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر چنانچه صنوف مختلف بیایند به قوه قضائیه برای حل مشکلات صنفی کمک کنند نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

وی گفت: خیلی از تعاونی‌های مسکن با مشکل مواجه هستند، قوه قضائیه آماده است در این زمینه و صنوف مختلف هم بدهد و هم کمک بگیرد.

محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضائیه کاملاً آمادگی دارد برای ارائه خدمات سریع‌تر و بهتر و گرفتن کمک از مردم برای حصول نتایج بهتر.