درآمد نیوز – نخستین نشست خبری اردشیر سعدمحمدی، مدیر عامل شرکت ملی مس ایران صبح امروز در ساختمان ساعی این شرکت برگزار شد.

نخستین نشست خبری اردشیر سعدمحمدی، مدیر عامل شرکت ملی مس ایران صبح امروز در ساختمان ساعی این شرکت برگزار شد.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از “بیرونیت” سعدمحمدی در این نشست با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: در سال ۹۹ حدود ۱۰۱ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد که یک میلیارد ذخیره جدید با عیار نیم درصد کشف شد.

او گفت: ارزش برجای ذخیره کشف شده بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است که این رقم به دارایی‌های شرکت مس اضافه شده است.

سعدمحمدی افزود: ذخایر مس خالص کشور بیش از ۴۰ میلیون تن است که رتبه هفتم دنیا را داریم و برنامه ریزی کرده‌ایم به رتبه ششم تا پایان سال‌جاری برسیم.

او افزود: در سال گذشته ۲۸۰ هزار تن مس کاتد تولید شد که ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم.

سعدمحمدی تصریح کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید شد و در تولید لجن آندی حامل فلزات گرانبها از ۷۹۰ تن عبور کردیم.

او گفت: فروش سال ۹۹ حدود ۹۰ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است و ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ تن کاتد مس را فروخته‌ایم.

سعدمحمدی افزود: سال گذشته هیچ‌گونه تنشی در بازار به وجود نیامد و ۲۲۰ هزار تن مس کاتد در بورس کالا عرضه داشتیم که ۱۵۰ هزار تن فروش داخلی داشته‌ایم.

مدیر عامل شرکت ملی مس گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم در سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره اضاف شود که این موضوع سبب خواهد شد ۸۰۰ میلیون دلار به درآمده‌های مس اضافه شود تا برای توسعه‌های بعدی مشکل نداشته باشیم.

او افزود: ظرفیت فعلی کارخانه‌های کنسانتره یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که ظرف ۴ سال آینده ظرفیت کنسانتره به بالای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد.

سعدمحمدی گفت: ظرفیت جدید ذوب و پالایش در سونگون به ۶۰۰ هزار تن کاتد خواهد رسید.

او افزود: امیدواریم جایگاهمان از فروش ۲ میلیارد دلار به ۴.۵ میلیارد دلار برسیم که این اتفاق باعث می‌شود ما جزو ۱۰ شرکت برتر تولید کننده مس دنیا باشیم.

سعدمحمدی گفت: در پایان سال ۹۹ دارای رتبه دوم شرکت‌های بورسی بوده‌ایم که تا پایان امسال به مقام اول خواهیم رسید.

او افزود: در سال گذشته ۲۸۲ درصد بازدهی سهام را داشته‌ایم که با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و خرید دستگاه های حفاری و نرم افزارهای جدید این میزان بازدهی افزایش خواهد یافت.

سعدمحمدی گفت: آذربایجان غربی، یزد، خراسان رضوی و اردبیل به استان‌های مسی کشور اضافه می‌شوند.

او با اشاره به افزایش تقاضا برای فلز مس در دنیا گفت: هم اکنون سهم الکتریسته ۱۹ درصد انرژی جهان است و در ۳۰ سال آینده ۴۹ درصد انرژی از آن برق خواهد بود که نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای مس است.

سعدمحمدی افزود: در ده سال آینده ۳۵ درصد خودرو‌های جهان برقی خواهد بود که هر خودرو برقی بیش از ۸۰ کیلوگرم مصرف مس خواهد داشت.