تهران – درآمد نیوز – مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر گفت: رقم ناچیزی از محصولات ناشی از پژوهش و فناوری در صنعت برق تجاری سازی می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ” مسعود تقوایی” روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه رویداد آنلاین تجاری سازی ۳۵ محصول فناورانه صنعت برق در محل پژوهشگاه نیرو افزود: سالانه حدود یک هزار و پانصد اولویت تحقیقاتی در شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) مصوب می شود.
وی اضافه کرد: پارسال یک هزارو ۶۱۴ اولویت تحقیقاتی  و امسال تاکنون یک هزار و ۲۰۰ اولویت تحقیقاتی تعیین شده است.
تقوایی خاطرنشان ساخت: حدود ۷۰۰ اولویت از مجموع این طرح ها تاکنون مصوب شده، اما تعدادناچیزی از آنها به مرحله تجاری سازی رسیده اند.
مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر افزود: رقم ناچیز تجاری سازی محصول های حاصل از پژوهش و فناوری درصنعت برق کشورمان درحالی رخ می دهد که اکثر کشورهای پیشرفته جهان از تجاری سازی به عنوان راهبردی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان بهره می برند.
وی یکی از عوامل تجاری سازی نشدن محصولات را ورود کمتر دانشگاه ها به این موضوع برشمرد و خاطرنشان ساخت: شرکت ها نیز چندان مصمم به این امر نیستند.
تقوایی واگذاری دستاوردهای پژوهشی به پژوهشگاه ها را یکی از راهکارهای مناسب برای تجاری سازی برشمرد.
مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فنآوری شرکت توانیر با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰ میلیارد تومان در صنعت برق برای تحقیقات هزینه می شود، خاطرنشان ساخت: نزدیک به ۶۰۰ اولویت از میان این طرح ها مصوب و استخراج می شود.
وی گفت: توانیر بحث تجاری سازی این اولویت ها را به شکل جدی دنبال می کند.
به گزارش ایرنا، رویداد آنلاین تجاری سازی ۳۵ محصول فناورانه صنعت برق به مدت دو روز از محل پژوهشگاه نیرو درحال برگزاری است.