مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران  به طور حتم یکی از راه‌های مبارزه با گرانی خرید نکردن است، راهکاری که در تمامی بازارها به دلیل افزایش قیمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مساله آن است که ما بگوییم عده‌ای خانه نخرند و سپس با افزایش قیمت‌ها دچار ضرر شوند، در این مورد چگونه می‌توان […]

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران

 به طور حتم یکی از راه‌های مبارزه با گرانی خرید نکردن است، راهکاری که در تمامی بازارها به دلیل افزایش قیمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مساله آن است که ما بگوییم عده‌ای خانه نخرند و سپس با افزایش قیمت‌ها دچار ضرر شوند، در این مورد چگونه می‌توان زیان آنها را جبران کرد؟!

درست است وزیر راه و شهرسازی برای بار چندم به این نکته اشاره داشته است، اما موضوع مهم‌تر آن است، اگر شرایطی فراهم شود که مردم نسبت به خرید خانه اقدام نکنند، آیا در این صورت می‌توان قیمت‌ها را ثابت نگه داشت تا مبادا متقاضیان متحمل ضرر نشوند!

این مساله شاید در کوتاه‌مدت ثمربخش باشد اما به طور حتم در بلندمدت مفید نخواهد بود، علاوه بر اینکه، تحریم بازار مسکن برای خرید نکردن نیازمند مباحثه و تفکر کارشناسی است. درست است که سزای گران‌فروشی نخریدن است، اما در بازار مسکن مساله اصلی عرضه و تقاضاست.

نکته دیگر آن است که آیا ابزار مناسبی برای تثبیت و بهبود قیمت‌ها موجود است؟! در خصوص حذف قیمت خانه از برخی سایت‌های معاملاتی هم لازم است بگویم، ما معتقدیم با تکنولوژی نمی‌توان مخالفت کرد، چراکه این مهم به سرعت در حال پیشروی است. اگر ما با فناوری مخالفت کنیم دچار مشکل خواهیم شد. از سوی دیگر ما با جنجال مخالفیم، حذف قیمت‌ مسکن در برخی سایت‌ها منجر به ایجاد دوگانگی خواهد شد. بسیاری از خریداران با اطلاعی اقدام به ثبت قیمت‌های مختلف می‌کنند.

در این صورت است که نوسان قیمت‌ها به جنجال‌آفرینی می‌انجامد. قطعا چنین اقدامی غلط است، در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا قیمت خانه و مسکن در سایت‌ها ثبت می‌شود، اما اینکه سازوکار آن چگونه است جای بررسی و تامل دارد. اگر ثبت قیمت‌ها امنیت را به خطر بیندازد، نیازمند است تا دولت وارد شود و با هرج‌ومرج مقابله کند، اما زمانیکه خطری نداشته باشد می‌تواند مفید هم باشد، چراکه مالکیت در دین اسلام محترم شمرده شده است. در خصوص تنظیم اجاره‌نامه‌های صوری برای فرار از مالیات هم باید بگویم، من تا الان ثبت اجاره‌نامه صوری را ندیده‌ام، مطالبی که بعضا در فضای مجازی منتشر می‌شود (تنظیم اجاره‌نامه برای فرار از مالیات خانه‌های خالی) در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، طبق قانون ما با بنگاه‌های متخلف برخورد، پروانه آنها را باطل و دفترشان را طبق ماده ۲۸ پلمب می‌کنیم. این اقدامات فقط در خصوص فرار از مالیات نیست، بلکه هر عملی که برخلاف قانون باشد و به تبع آن اجاره‌نامه صوری از بنگاهی صادر شود با برخورد همراه خواهد شد. نکته مهم آن است که برخی اخبار کذبی که از جانب اتحادیه املاک منتشر می‌شود مورد تایید ما نیست، به عبارت دقیق‌تر این صحبت‌ها جنبه رسمی از طرف اتحادیه ندارد و صرفا نظرات و دیدگاه‌های شخصی افراد است.