فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: به طور متوسط هر هفته یک پروژه عمرانی را تکمیل و تحویل داده ایم و طبق برنامه ریزی های انجام شده ۳۷ پروژه کلیدی را تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید تکمیل کرده و تحویل می دهیم.

به گزارش ایسنا، سعید محمد امروز در نشستی خبری محمد درباره ساخت پروژه مهر خلیج فارس اظهار کرد: در بحث پارس جنوبی موضوع استحصال گاز از اعماق زمین و انتقال آن به پالایشگاه‌های عسلویه در ۲۴ فاز را انجام می‌دهیم و میعانات گازی حاصل از آن به بندرعباس و ستاره خلیج فارس منتقل می‌شود، بنابراین فاز پارس جنوبی برای ما بسیار اهمیت دارد چرا که بخش عمده گاز شیرین کشور از این منطقه ایجاد و تبدیل به برق و بنزین می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاره خلیج فارس برق، گاز و گازوئیل استراتژیک کشور را تامین می‌کند، گفت: هرگونه تصمیم‌گیری برای این پروژه بسیار مهم است و میعانات گازی به دلیل تحریم قابل فروش نیست و باید تمام جنبه های این موضوعات را در نظر گرفت. اهمیت ستاره خلیج فارس از این منظر است که روزانه به صورت اسمی ۳۶۰ هزار بشکه و به صورت رسمی ۴۰۰ هزار بشکه را تبدیل به گازوئیل و بنزین می‌کند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه این پروژه چهار فاز داشت که مشغول اجرای فاز چهارم آن بودیم اما وزارت نفت اعلام کرد که سیراف در اولویت قرار دارد. نهایتاً با دولت توافق کردیم که در فاز جدید، شرکت جدید مهر خلیج فارس را راه‌اندازی کنیم و دو ماه پیش کلنگ آن به زمین خورد.

محمد با بیان اینکه این پروژه ظرفیت تبدیل ۱۲۰ هزار بشکه به فرآورده‌ها را دارد، تصریح کرد: زیرساخت‌ها در این منطقه موجود است اما اگر بخواهیم این پروژه را در منطقه دیگری مانند سیراف احداث کنیم که زیرساخت‌ ندارد باید حداقل یک میلیارد یورو منابع صرف آن شود.

وی با بیان اینکه بر اساس طراحی‌ها، قرار بر این است که این پروژه به صورت پتروپالایشگاهی احداث شود، گفت: از آنجایی که امروز شاهد واردات بی‌رویه مواد پایین دستی نفت و گاز هستیم و در این شرایط خروج ارز از کشور به صلاح نیست، قرار است که این پروژه را به صورت پتروپالایشگاهی ساخته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه معتقدم کشور آنقدر ظرفیت دارد که نباید منتظر بمانیم و خودمان باید مشکل عدم نقدینگی را برطرف کنیم، تصریح کرد: اگر نفت به فروش نرفت باید نقدینگی نزد مردم و از اموال دولتی استفاده شود. امروز کشور در موقعیت سختی قرار دارد و فشارهای ظالمانه برقرار است و مردم آن را تحمل می‌کنند، باید از این فشاری که وارد می شود حداکثر استفاده را برای توانمندسازی استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به میزان مطالبات قرارگاه از دولت اظهار کرد: مطالبات قرارگاه دو بخش ریالی و ارزی دارد اما مجموع مطالبات ارزی و ریالی قرارگاه از دولت تا پیش از افزایش نرخ ارز حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که هنوز  هزینه افزایش قیمت ارز بر این مطالبات حساب نشده است.

محمد با بیان اینکه پرداخت این مطالبات در بودجه دیده شده است البته بخشی از این اعداد و ارقام به سنوات و سال های گذشته برمی‌گردد، اظهار کرد: با دولت توافقاتی انجام شده که اولا بتوانیم بخشی از این مطالبات را با دیون مالیات و بیمه تهاتر کنیم. موضوع دیگر استفاده از اوراق تسویه خزانه است. بخشی دیگر از مطالبات با اوراق بدهی و صکوک پرداخت می‌شود که بخش عمده‌ای از این اوراق تبدیل به نقدینگی می‌شود که البته در این مسیر ریزشی داریم اما این ریزش بابت تبدیل اوراق به نقدینگی را تحمل می‌کنیم.

وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مطرح می شود، گفت: قرارگاه از سالم‌ترین و شفاف‌ترین مجموعه‌های کشور است، عده‌ای می‌گویند قرارگاه سهم بالایی از پروژه‌های عمرانی دارند اما طبق بودجه، رقم بودجه پروژه‌های عمرانی ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده که در همین بودجه سهم قرارگاه حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان است یعنی قرارگاه سهمی حدود سه تا چهار درصدی در پروژه‌های عمرانی دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه این روزها شبکه‌های معاند برنامه‌هایی را علیه قرارگاه تولید می‌کنند و مدعی می‌شوند که اگر قرارگاه، سود مطالبات خود را دریافت نکند از آن طریق می‌توان کشور را ساخت، تصریح کرد: این در حالی است ۱۰ هزار میلیارد تومانی که قرارگاه دریافت میکند، سود محسوب نمی‌شود بلکه گردش مالی پروژه است.

محمد ادامه داد: بر اساس گزارش‌های رسمی تهیه شده از سوی دولت، نرخ سود پیمانکاری در مجموع هشت درصد دیده شده و این در شرایطی است که مطالبات قرارگاه به هفت الی هشت سال گذشته برمی‌گردد که درواقع ارزش پول کاسته شده است. از سوی دیگر با تبدیل اوراق به نقدینگی، بخشی از این مبالغ به دلیل تنزیل ریزش پیدا می‌کند از این رو سود بالایی از اجرای پروژه‌های عمرانی نصیب قرارگاه خاتم‌الانبیا نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه دو تا سه درصد این سود باید به پروژه‌های محرومیت‌زدایی تخصیص یابد، تاکید کرد: تمام منابع ورودی از طریق خزانه وارد قرارگاه می‌شود که بر اساس قوانین و مقررات دولتی، این منابع هزینه خواهد شد. از سوی دیگر عامل ذی‌حساب از سوی وزارت اقتصاد در قرارگاه مستقر است و این عامل از خارج از سپاه و توسط وزارت اقتصاد حکم می‌گیرد . قرارگاه از تمام جوانب مورد نظارت و ارزیابی قرار دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه از طرف دیوان محاسبات نیز عملکر قرارگاه تحت کنترل قرار دارد، گفت: ماهانه گزارش عملکرد خودمان را در اختیار این مراجع قرار می‌دهیم. علاوه بر این، سازمان حسابرسی هم با استخدام یک فرد حرفه‌ای به کنترل رویدادهای مالی قرارگاه اقدام می‌کند و گزارش‌های حسابرسی منتشر و همین گزارش پایان هر سال به اظهارنامه مالیاتی رسمی قرارگاه ملحق و به مجموعه‌های مالیاتی ارسال می‌شود.

به گفته وی قرارگاه از سال ۱۳۸۶ تا به امروز تحریم بوده است، بنا بر این برای اینکه اطلاعات مالی قرارگاه بیرون نرود باید افراد مورد وثوق برای انجام این فرایندها به کار گرفته شوند و همین دلیل شعبه مالیاتی خاص با افراد مشخص برای قرارگاه تعیین شده است چراکه برخی از شرکت‌های قرارگاه تحریم شدند و ما شرکت‌های دیگری را ایجاد کردیم و نباید اطلاعات این شرکت‌ها به بیرون درز کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه برخی‌ها انتظار دارند ما تمام این شرکت‌ها را همراه با اسامی هیات‌مدیره‌ها لیست کنیم تا همه از آنها مطلع شوند که در این صورت کشور دچار تحریم‌های مضاعف خواهد شد به همین دلیل از انجام این کار دوری کرده ایم اما در بحث شفافیت باید بگوییم که در قبال تمام مجموعه‌های نظارتی فراتر از سپاه پاسخگو هستیم و تمام موضوعات قرارگاه از سوی نهادهای ذی ربط خارج از سپاه رصد می‌شود.

محمد با اشاره به تمایل قرارگاه خاتم‌الانبیا در بازار سرمایه گفت: بسته دقیق و حرفه‌ای با سود مناسب به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار و ۱۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفتیم که وارد فرابورس شود تا سرمایه‌گذاران از سود مناسب آن استفاده کنند. مردمی که برای این بسته پذیره‌نویسی انجام می‌دادند در واقع سهامدار این دارایی می‌شدند و سود آن متعلق به خود مردم بود اما فرابورس می‌گوید باید بابت آن ضمانت‌نامه بگذارند یعنی پولی به اندازه همین مبلغ در بانک باشد و ۲۰ درصد آن به رهن بانک در بیاید اما این کار شدنی نیست و در دنیا بر اساس اعتبار بنگاه‌ها، این فعالیت‌های اقتصادی را انجام می‌دهند.

وی ‌با اشاره به تامین منابع مالی قرارگاه در بسیاری از پروژه‌ها تاکید کرد: هر جا که دولت با کمبود نقدینگی مواجه بود برای تامین مالی اعلام آمادگی کردیم و در شرایطی که بورس دچار افت شدید شد برای تامین مالی در بخش آزادراهی نسبت به فروش ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق منفعت اقدام کردیم که مردم هم استقبال خوبی از آن نشان دادند به طوری که تمام این اوراق در ۱۶ دقیقه به فروش رفت.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ‌با اشاره به همکاری قرارگاه با بخش خصوصی گفت: در حال حاضر قرارگاه خاتم‌الانبیا با ۵۰۰۰ شرکت بخش خصوصی مشغول فعالیت است و ارتباط خوبی نیز با آن ها داریم.
انتهای پیام