طی ماه های گذشته افزایش بی رویه قیمت دلار موجب شد تا بازار مسکن در رکود قرارگیرد و خریداران و فروشندگان را در بلاتکلیفی کامل قرار داده است.

درآمد نیوز / طی ماه های گذشته افزایش بی رویه قیمت دلار موجب شد تا بازار مسکن در رکود قرارگیرد و خریداران و فروشندگان را در بلاتکلیفی کامل قرار داده است.

افزایش قیمت مسکن موجب کاهش خرید و فروش در این بازار سرمایه شده است با توجه به اینکه بازار مسکن مدت‌ها پیش دچار رکود تورمی شده بود. با رشد قیمت ارز بازار مسکن در کما رفتالبته بازارهای موازی بازار مسکن هم از حالت رقابت خارج شدند

افزایش قیمت‌ها باعث شده تا فروشندگان از معاملات غیر قطعی خودداری کنند و در انتظار رشد قیمت‌ها بمانند در واقع با افزایش نرخ ارز انتظارات در بازار مسکن تغییر کرد و در این مدت کوتاه تعداد معاملات واحدهای مسکونی کاسته شده است و مالکان ترجیح می‌دهند تا با خریداران واقعی معامله کنند.

به دنبال نور امیدی در بازار مسکن

با توجه به اینکه وزیر جدید صحبت‌هایی از افزایش تولید و متناسب سازی عرضه و تقاضا را بیان کرده است باید منتظر ماند تا نابه سامانی‌ها تمام شود البته از سوی دیگر نرخ ارز هم باید در نظر گرفته شود چرا که نرخ ارز تأثیر مستقیم بر بازار مسکن داشته است با این حال منتظر این هستیم تا ببینیم ساخت یک میلیون مسکن انجام می‌شود تا روزنه امیدی در این بازار حکم فرما شود.

حوزه مسکن یک حوزه عرضه و تقاضا است یعنی باید تولید باشد که ارزانی به همراه باشد تا وقتی که یک طرفه زنجیره یعنی تولید کار نکند این زنجیره با مشکل رو به رو خواهد بود زمانی که در بازار مسکن تقاضا باشد، تولید نباشد، قطعاً بازیگر اصلی افزایش قیمت و تورم می‌شود. ازاین رو در ماه‌های آینده معاملات صورت نگرفته و آمارهایی که مور ارزیابی دقیق نبوده اند باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.عضو هیأت مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: تبعات رکود و تورم در حوزه مسکن، تولید و تقاضا در این بخش را نامتناسب کرده و قیمت مسکن به نحو عجیبی افزایش یافته و این روند تا زمانی که تولید افزایش نداشته باشد وضعیت قیمت‌ها بحرانی‌تر خواهد شد.

تحریم‌ها مربوط به ساخت و ساز نمی‌شود

اکبر نیکزاد درخصوص راهکاری برای شتاب زدگی در طرح نهضت مسکن ملی گفت: طرح نهضت مسکن ملی به مرور در حال جان گرفتن است با توجه به اینکه مرحوم قاسمی در حال آماده سازی زیرساخت‌ها بوده است و زمین‌های دولتی برای ساخت و سازها آماده شده است اما باید دستگاه‌های مسؤول مانند بنیاد مسکن، وزارت نیرو، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها دست به دست هم دهند تا کار ساخت و ساز تسریع پیدا کند چرا که هرکدام از این مسؤولین کارش را درست و به موقع انجام ندهد این مسکن سازی به تعویق خواهد افتاد در این میان مردم هستند که متضرر خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: در پایان باید گفت که خوشبختانه در بحث طراحی و اجرا نیروهای متخصص در کشور وجود دارد همچنین مصالح و تجهیزات مرود نیاز ساخت وساز در ایران تولید می‌شود و مربوط به تحریم‌ها نخواهد شد بر این اساس با یک برنامه ریزی دقیق می‌توان به ساخت وساز در کشور تسریع بخشید.

شناسایی زمین و تسهیلات بانکی می‌تواند کمک بزرگی برای حل مشکل نهضت ملی باشد

احسان ارکانی؛ نماینده مجلس در خصوص ساخت نهضت مسکن به خبرنگار ما گفت: نهضت مسکن ملی و ساخت ۴ میلیون در ۴ سال وعده انتخاباتی بوده و برای رسیدن به این وعده از دولت پرسید. اما برای ساخت مسکن چند کار اولویت است اول شناسایی زمین برای ساخت مسکن است که دولت باید زمین‌های خالی را شناسایی کند و در اختیار انبوه سازان این طرح قرار دهد.

وی در ادامه بیان کرد: دومین کاری که دولت باید انجام دهد تسهیلات بانکی است که تاکنون فقط بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات پیش قدم شده است و دیگر بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی از پرداخت تسهیلات برای ساخت نهضت ملی سر باز زدند در صورتی که دولت می‌تواند با جریمه کردن بانک‌ها یا اینکه مبلغی که بانک‌ها قرار است برای تسهیلات مسکن پرداخت کند را بلوکه کند تا بانک‌ها از پرداخت تسهیلات سر باز نزدند از سوی دیگر دولت صفر تا صد تسهیلات را باید در نظر بگیرد.

این نماینده مجلس در ادامه سومین اولویت ساخت مسکن را بیان کرد: آخرین اولویت این است مصالح ساختمانی اعم از فولاد و میلگرد و.. را دولت تأمین کند تا ساخت و سازهای نهضت ملی صورت گیرد.

احسان ارکانی در پایان بیان کرد: دولت می‌تواند به عنوان قوه مجریه طرح نهضت مسکن ملی را با برنامه ریزی انجام دهد.