تهران- درآمدنیوز- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تصمیم هیات دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری که با حضور محدود خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم با همت مردم و زحمت کادر درمانی، توانستیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این جلسه را برگزار کنیم. امیدوارم پروتکل‌ها همچنان با دقت و جدیت از سوی مردم رعایت شود تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم. 

وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: با وجود محدودیت‌ها، با حضور مقامات مقاومت، کشوری و لشکری در داخل و خارج از منطقه، برزگداشت خوبی درباره ایشان برگزار شد.

ظریف در گفت و گو با همتایان قطری و کویتی عواقب ماجراجویی در منطقه را متوجه‌آمریکا دانست

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی یک هفته تصریح کرد: در روزهای اخیر وزیر امور خارجه با همتایان کویتی و قطری خود در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ظریف در این گفت‌وگوها عواقب هر گونه ماجراجویی را با آمریکا دانستند.

 خطیب زاده اضافه کرد: روز چهارشنبه هم آقای عراقچی به دوحه سفر کرد. همچنین وزیر امور خارجه با همتای ارمنی خود گفت‌وگویی تلفنی داشتند و ان‌شاالله در ماه‌های آتی رفت ‌و آمدهای بیشتری انجام شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمایی اوکراین خاطرنشان کرد: ضمن ابراز تسلیت مجدد به خانواده جان‌باختگان، تصمیم هیات دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیماست. این موضوع جایگزین پرونده کیفری در دست پیگیری نیست.

 خطیب زاده اضافه کرد: پرونده متهمین و مسببین این فاجعه در حال پیگیری است و در روزهای آتی در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود. 

ناخرسندی خود را از رای همسایگان در سازمان ملل به آنها اعلام کردیم

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره رای عراق و غیبت افغانستان در جلسه روز پنج‌شنبه سازمان ملل ابراز داشت: آمریکا برای سومین بار در اقدامات خود علیه ملت ایران در سازمان ملل شکست خورد. این مسئله انزوای روزافزون مقامات کاخ سفید را نشان می‌دهد و این شکست مفتضحانه‌ای بود.

خطیب زاده اضافه کرد: ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم. البته نخست‌وزیر عراق گفت که این مسئله را پیگیری خواهد کرد. خود همسایگان می‌دانند ماجراجویی آمریکا تا چه اندازه بر ضرر کشورهای منطقه است.

 شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحرکات آمریکا در منطقه بیان کرد: برخی شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست و تحرکات پنهان آنها در عراق و منطقه را رصد می‌کنیم. پیام‌های لازم ارسال شده است و به کشورهای منطقه نیز گفته شده در دام این شطینت‌ها نیفتند. این تحرکات را با دقت زیر نظر داریم. 

به گفته خطیب‌زاده، همانطور که وزیر امور خارجه گفت نقش عوامل و متحدین رژیم اشغالگر قدس در برخی تنش‌ها به ویژه عراق مشاهده می‌شود. ما این است که به دنبال تنش نیستیم ولی در دفاع از کیان خود تردید نمی‌کنیم و مستقیم و آشکار به هر تجاوزی پاسخ خواهیم داد. 

وی درباره اظهارات اخیر مشاور نخست‌وزیر عراق درباره سردار سلیمانی یادآور شد: باید این اظهارات را باید ببینیم ولی نخست‌وزیر سابق عراق به صراحت و آشکار گفته‌اند که سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق و برای یک ماموریت خاص و پاسخ به یک سوال در مورد عربستان عازم عراق شدند و در فرودگاه بغداد مورد حمله تروریستی واقع شدند.  

 عراق باید پرونده ترور سردار سلیمانی را پیگیری کند

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: مردم و مقامات عراق نشان دادند تا چه اندازه قدردان زحمات سردار سلیمانی هستند. وقتی داعش پشت شهرهای آنها رسیده بود و کشورهای اروپایی در حال فکر بودند، ایران و سردار سلیمانی حضور یافته و داعش را شکست دادند. 

خطیب‌زاده درباره پیگیری مشترک پرونده ترور سردار سلیمانی با عراق هم گفت: یک موضوع بسیار جدی بعد حقوقی این ترور توسط عراق است. رییس‌جمهوری یک کشور دیگر به شکل علنی و به وقاحت به این ترور افتخار کرد. عراق باید این پرونده را پیگیری کند و اقداماتی نیز انجام خواهد شد. 

وی درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران درخصوص مسائل موشکی مذاکره خواهیم کرد، گفت: درخصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه مذاکره می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران  مستقلا پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشک آمده و فیصله یافته است. 

سخنگوی دستگاهدیپلماسی با بیان اینکه آمریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، اظهار داشت: به همین خاطر، مسئله موشک یک مسئله ثانویه است و برهمین اساس تحریم‌های تسلیحاتی ملغی شد.هیچ قسمتی درباره موضوعی که مذاکره شده را مجددا مذاکره نخواهیم کرد. پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و جبران اتفاقات گذشته است.

 ادامه دارد