در طرح مهر اندیش از سوی بانک مسکن تعیین تکلیف تسهیلات مشارکت مدنی به جز مسکن مهر در دستور کار خواهد گرفت. همچنین امکانی برای تسهیل در ضوابط فروش تدریجی در صورت تعیین تکلیف مطالبات غیر جاری مشارکت مدنی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، به تازگی و در راستای اهداف تعیین شده سال جاری به منظور وصول مطالبات معوق، «طرح مهراندیش» از سوی بانک مسکن، در دستور کار قرار گرفته است.

داود خلجستانی معاون مدیرعامل در امور حقوقی و پیگیری وصول مطالبات در گفتگو با هیبنا در این خصوص گفت: یکی از مهمترین بندهای این طرح، «تعیین تکلیف تسهیلات مشارکت مدنی غیر از مسکن مهر به روش تمدید همزمان با تعیین تکلیف تمامی مطالبات بانک» است. بر این اساس، به منظور تسریع در روند تعیین تکلیف قرارداد مشارکت مدنی و همچنین کنترل و کاهش مطالبات غیر جاری، در قراردادهای مشارکت مدنی که پروژه مورد مشارکت به اتمام نرسیده (گزارش ارزیابی، حاکی از پیشرفت کمتر از ۱۰۰ درصد پروژه باشد) و ضمن آن کمتر از ۶۰ ماه از تاریخ انعقاد قرارداد اولیه سپری شده باشد، در صورت تعیین تکلیف تمامی مطالبات بانک ناشی از قرارداد مشارکت مدنی، شعب بانک مسکن چند اقدام را در دستور کار قرار خواهند داد.

وی نخستین گام را«وصول نقدی حداقل ۱۰ درصد مانده بدهی ناشی از قرارداد مشارکت» برشمرد و افزود: در گام دوم، تعیین تکلیف باقی‌مانده قدرالسهم واحدهای مورد مشارکت به روش تقسیط مطالبات و یا وصول نقدی در دستور کار قرار می گیرد.

خلجستانی ادامه داد:پس از اقدامات دوگانه فوق و حصول شرایط تعیین تکلیف تمامی مطالبات بانک به صورت یکجا، شعب پس از اخذ مجوز لازم همزمان با تعیین تکلیف واحدهای مورد مشارکت نسبت به تمدید قرارداد تا روز تعیین تکلیف اقدام می کند.

همچنین استفاده از ظرفیت این بند از طرح صرفاً مشروط به تعیین تکلیف همزمان تمامی مطالبات قرارداد مشارکت بوده و بهره‌گیری از آن با هدف تغییر سررسید و سرفصل مطالباتی قرارداد بدون تعیین تکلیف تمامی مطالبات بانک به هیچ عنوان مورد قبول نیست.

معاون مدیرعامل در امور حقوقی و پیگیری وصول مطالبات از دیگر مزایای این طرح را ، تسهیل در ضوابط فروش تدریجی در صورت تعیین تکلیف مطالبات غیر جاری مشارکت مدنی برشمرد و گفت:به منظور تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف مطالبات غیر جاری ناشی از پرونده‌های مشارکت مدنی که مورد وثیقه تکمیل ولی فاقد اسناد مالکیت تفکیک شده واحدها است، استثنائاً تا پایان دوره‌‌ طرح، فروش تدریجی مطالبات بانک با حضور حداقل ۶۰ درصد از خریداران واحدها با اخذ تضامین معتبر جهت اطمینان از وصول به موقع اقساط و با اخذ چک معتبر و مورد قبول مدیریت به منظور اطمینان از تعیین تکلیف الباقی مطالبات بانک ظرف حداکثر ۳ ماه آتی به مدیریت‌های شعب تفویض اختیار می‌‌شود. همچنین در موارد خاص ، فروش تدریجی مطالبات بانک با حضور حداقل ۵۰ درصد از خریداران واحدها با ارسال گزارش از سوی مدیریت شعب و اخذ مجوز از اداره کل پیگیری وصول مطالبات امکان‌پذیر خواهد بود.