بسیاری از تحلیلگران بورس معتقدند احتمالا رشد بازار سرمایه کوتاه مدت است و تنها تا میانه هفته می تواند ادامه داشته باشد زیرا بیشتر تحت تاثیر اخبار و فروش اوراق تبعی بوده است.

درآمد نیوز – آقاگلی ؛ بسیاری از تحلیلگران بورس معتقدند احتمالا رشد بازار سرمایه کوتاه مدت است و تنها تا میانه هفته می تواند ادامه داشته باشد زیرا بیشتر تحت تاثیر اخبار و فروش اوراق تبعی بوده است.

اولین روز هفته بورس عملکرد متفاوتی نسبت به هفته های گذشته داشته و ارزس معاملات به بالای ۶ هزار میلیارد تومان رسید که می تواند نخستین سیگنال به خروج بازار از روند نزولی باشد.

در حال حاضر مهم‌ترین اخبار محرک بورس خودرویی، خبرهای بانکی و پالایشی است که این سه گروه موتورهای محرک بازار هستند و در کنار آن اخبار مربوط به تعیین تکلیف خوراک و انرژی عامل شروع یک رشد کوتاه مدت می توانند باشد.

در شرایط کنونی رشد شاخص کل بورس باید بتواند اول دوام کافی داشته باشد و بازار را برای چند روز بهبود بخشد. شهیر علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه رشد حجم معاملات سیگنال اولیه است، گفت: اما خروج از روند نزولی بازار نیازمند افزایش ارزش معاملات به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان دارد.

او با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر در ابتدای بازار برتری سفارشات فروش وجود داشت، افزود: به طوری که سفارش های سمت فروش نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان و در سمت خرید نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان بوده‌ و کم کم با محکم شدن صف خودرو و بهبود بازار ترغیب به خرید بیشتر شد و این نشانه حرکت پول های پارک شده در کارگزاری ها به سمت خرید است.

سیگنال سفارشات خرید در بورس

او با تاکید بر اینکه سفارشات خرید در آخر بازار روز شنبه به چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد افزود: در شرایط کنونی برخی نمادها در سطحی از ارزندگی قرار گرفته‌اند که به راحتی برای آنها تقاضا بر عرضه غلبه می‌کند.

سادات معتقد است که به طور قطع نوسان گیرها به معاملات مثبت اخیر به عنوان یک فرصت نوسان گیری نگاه می کنند به همین دلیل بعد از چند روز مثبت خارج می شوند، به همین دلیل ادامه روند افزایش حجم معاملات مهم است

سادات با اشاره به اینکه رشد بازار هنوز لیدر محوری است، تصریح کرد: حرکت بورس در مقطع کنونی با سه صنعت خودرو، پالایشی و بانک آغاز می‌شود. هرچند تغییر نرخ خوراک می‌تواند تغییر نگاه دولت به بازار باشد اما آن سه صنعت می‌توانند جریان نقدینگی را در بازار بیدار کرده و به حرکت درآورند.

او با تاکید بر اینکه در اولین مثبت‌های روزهای آتی با موج‌های عرضه روبرو می‌شویم، گفت: به طور قطع نوسان گیرها به معاملات مثبت اخیر به عنوان یک فرصت نوسان گیری نگاه می کنند به همین دلیل بعد از چند روز مثبت خارج می شوند، به همین دلیل ادامه روند افزایش حجم معاملات مهم است.

سادات با تاکید بر اینکه بسیاری از سهامداران بازار در شرایط فعلی نسبت به وضعیت بازار به قطعیت نرسیده اند، گفت: برخی معتقدند دولت می‌خواهد تغییراتی را در نرخ خوراک رقم بزند و به فرمولی شدن این نرخ و تغییر احتمالی نرخ تسعیر ارز در آن تن بدهد و از طرف دیگر هم گفته می شود نرخ خوراک ثابت بماند اما نرخ خرید ارز صادراتی پتروشیمی ها دیگر ۲۸۵۰۰ تومان نباشد و افزایش یابد.

هر بار در آستانه بودجه چه فشار سنگینی به بازار و حتی اهالی اقتصاد می‌آورند یک فرمول منطقی و مشخص وجود داشته باشد و با ثبات و تکرار رویه در سال‌های بعد در بودجه گنجانده شده است.

تحولات تصمیمات مهم در مورد نرخ خوراک

باید توجه داشت که برای بازار شهریور و مهر ماه متفاوت و احتمالا بهتر خواهد شد در این هفته تحولات تصمیمات مهم در مورد نرخ خوراک و نرخ تسعیر مهم‌ترین خبرها هستند. خبر سوم تصمیم‌گیری در مورد تحولات خودرویی است که وجود دارد که شامل افزایش نرخ احتمالی می‌شود که البته شورای رقابت تکذیب کرد و خبر چهارم گزارش‌های ماهانه است که از امروز راهی کدال شده اند که با توجه به قطعی گسترده برق صنایع انتظار این که گزارش‌های متفاوتی داشته باشیم.

به گفته حسن نیا از جمله شایعات موثر در بازار می‌توان به عرضه صنعت خودرو به بخش خصوصی، تغییر مکانیزم فروش و همچنین خروج از قیمت‌گذاری شورای رقابت اشاره کرد، اما نکته مهم ماجرا این است که از این وعده‌ها در گذشته کم نبوده اما تا زمانی که صحبت‌ها جامه عمل نپوشند، از این صنعت نمی‌توان انتظار تغییر داشت

حسن حسین‌ نیا، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گروه خودرو در تاثیرپذیری از شایعات نسبت به دیگر صنایع پیشگام بود، گفت: در نتیجه شاهد به صف خرید نشستن نمادهای خودرویی‌ بزرگ و در پی آن مثبت شدن کلیت بازار هستیم، به طوری‌که در پایان معاملات بیشتر نمادهای بازار سبزپوش شدند.

حسین‌ نیا همچنین اضافه کرد: از جمله شایعات موثر در بازار می‌توان به عرضه صنعت خودرو به بخش خصوصی، تغییر مکانیزم فروش و همچنین خروج از قیمت‌گذاری شورای رقابت اشاره کرد، اما نکته مهم ماجرا این است که از این وعده‌ها در گذشته کم نبوده اما تا زمانی که صحبت‌ها جامه عمل نپوشند، از این صنعت نمی‌توان انتظار تغییر داشت.

تاثیر تصمیم‌گیری پیرامون نرخ خوراک بر بازار

وی با استناد به اخبار، در خصوص تشکیل جلسه‌ای با حضور دولت برای تصمیم‌گیری پیرامون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع، عنوان کرد: تا کنون نتیجه ای از جلسه اعلام نشده، اما با توجه به اینکه مصوبه دولت توسط کمیته تطبیق لغو شده و همچنین محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص به دولت نامه نوشته و خواستار اصلاح مصوبه شده است، نتیجه این جلسه می‌تواند رفتار بازار در هفته آینده را رقم بزند.

به عقیده این کارشناس، اگر بازار سرمایه بتواند ارزش معاملاتی بالای ۷ همت را به ثبت برساند، می‌توان به ایجاد روندی جدید در بازار سرمایه امیدوار بود اما اگر عکس این موضوع رخ دهد، ناامیدی بر بازار حکم‌ فرما خواهد شد.

حسین‌ نیا در خصوص دیگر اتفاق رخ داده در بازار سرمایه، گفت: مقرر شده از ۴ شهریور ماه ۶ همت اوراق تبعی فروش جهت حمایت از بازار سرمایه منتشر شود.

در حال حاضر ۲ سیگنال منجر به شناسایی کف بازار و رشد از این نقطه می‌شود یکی ورود جریان نقدینگی و پول است که شنیده می‌شود ۶ همت وعده داده شده و دومی موج اخبار است که شمه کوچک آن را روز چهارشنبه با شنیدن خبر تغییر نرخ خوراک و تغییر نرخ تسعیر شاهد بودیم.

همچنین باید توجه داشت که هرچند فروش اوراق تبعی به نفع بازار سرمایه است، اما انتظار می‌رفت سازمان بورس کمی زودتر دست به کار شود و به داد بازار سرمایه‌ای که اکنون قیمت سهامش افت بسیاری را تجربه کرده و از پیک اردیبهشت ماه خود فاصله گرفته، برسد. از طرف دیگر در شرایط کنونی بسیاری از تحلیلگران بورس معتقدند این رشد بازار می تواند موقتی باشد و تنها تا میانه هفته ادامه داشته باشد.