دبیرکل اوپک برآورد کرد که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱، ۹۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه اوپک، چهل‌وهفت مین نشست کمیته مشترک فنی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (JTC) روز یکشنبه (۱۴ دی‌ماه) و پیش از برگزاری بیست و پنجمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک (JMMC) و سیزدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک که قرار است امروز دوشنبه (۱۵ دی‌ماه) برگزار شود، از طریق کنفرانس ویدئویی تشکیل جلسه داد.
محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نشست با اشاره به تصمیم‌های پیشگیرانه و قاطعانه اتخاذشده توسط کشورهای توافقنامه همکاری (DOC) در ماه‌های آوریل، ژوئن، سپتامبر و دسامبر سال ۲۰۲۰، بر اقدام‌های برجسته و به‌موقع کشورهای شرکت‌کننده در این توافقنامه در زمان بحران همه‌گیری ویروس کرونا تأکید کرد.
وی گفت: در مجموع، پاسخی بی‌نظیر به شوک بی‌سابقه بازار ارائه داده‌ایم و همچنان این صنعت را در مسیر بهبود هدایت می‌کنیم.
دبیرکل اوپک همچنین تأکید کرد که نتایج نشست وزیران در سوم دسامبر (۱۳ آذرماه) راه را برای بازگشت تدریجی روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به بازار طی ماه‌های آینده فراهم می‌کند. این در حالی است که کشورهای شرکت‌کننده آماده تعدیل سطح تولید نسبت به شرایط و تحولات بازار هستند.
بارکیندو با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱، ۴.۴ درصد رشد کند، اظهار کرد: تحولات اخیر واکسن کرونا خوش‌بینی را به اقتصاد و بازار نفت تزریق کرده است.
وی درباره تحولات بازار نفت گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که حرکت رو به عقب تقاضای نفت خام به سمت جلو تغییر جهت خواهد داد و امسال به ۹۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، یعنی نسبت به سال ۲۰۲۰، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بهبود خواهد یافت.
دبیرکل اوپک در پایان این نشست تأکید کرد که فعالیت در چارچوب توافقنامه همکاری به سود تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی به‌طور کلی است.
کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک (JMMC) شرایط و تحولات بازار جهانی نفت را بررسی می‌کنند و بر پایبندی ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور عمده تولیدکننده نفت غیراوپک به توافق کاهش تولید ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) نظارت دارند.