تهران- درآمدنیوز- سفیر قرقیزستان بر توسعه همکاری‌های راهبردی حمل‌ونقل و ترانزیت کالا از بنادر ایران به این کشور تاکید و آمادگی خود را برای ترانزیت کالا از بنادر جنوبی ایران اعلام کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان بنادر و دریانوردی، «آواز بیک عبدالرزاق‌اف» در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر علاقه کشورش برای ترانزیت کالا از طریق بنادر ایران، افزود: با توجه به بسته شدن شدن مرز بین چین و قرقیزستان، ترانزیت کالا از طریق بنادر جنوبی ایران به مرز سرخس و قرقیزستان اهمیت قابل توجهی دارد و امید است که بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

«محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این در نشست دوجانبه، با استقبال از توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف، اظهارداشت: ایران آمادگی دارد تا ظرفیت‌های بندری، دریایی و آموزشی خود را برای بهره‌مندی دوجانبه با قرقیزستان ارتقا دهد. 

وی، ظرفیت‌های بندری در نوار ساحلی جنوب و شمال ایران را قابل توجه دانست و افزود: با توجه به حضور فعال اپراتورها و تجهیزات مناسب در شمال و جنوب کشور، امکان ارائه خدمات با بیشترین کیفیت و کمترین هزینه به صاحبان کالاها وجود دارد و برای تشویق صاحبان کالا تخفیف‌های برای اقلام ترانزیتی درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه بندر چابهار و راه‌اندازی راه‌آهن زاهدان-چابهار، اظهارداشت: این بندر قابلیت بسیار خوبی برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان دارد.

راستاد، درباره تفاهم‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر ترانزیتی چابهار، تاکیدکرد: این تفاهم‌نامه به گونه‌ای است که سایر کشورها می‌توانند به آن ملحق شوند و از ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن استفاده کنند، از این رو در مبحث ترانزیت کالا این موضوع فرصت مناسبی برای تجار قرقیزستان است. 

وی توصیه‌کرد: صاحبان کالا در قرقیزستان از زیرساخت‌ها و امکاناتی که در بنادر ایران وجود دارد بازدید کنند تا از نزدیک متوجه شوند که این بخش چه خدماتی را ارائه می‌دهد.  

در این نشست دوجانبه مقرر شد کارگروه فنی برای بررسی بیشتر همکاری بین دو کشور با هدف ترانزیت کالا از بنادر جنوبی ایران تشکیل شود. 

به گزارش ایرنا، ایران به عنوان یکی از کشورهایی که قصد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دارد، پس از مذاکراتی طی سال های گذشته، در ۵ آبان ماه سال ۹۸ با پنج کشور عضو این اتحادیه موافقت‌نامه ای موقت را امضا کرد که بر اساس آن ۸۶۲ قلم کالایی مورد توافق برای صادرات و واردات میان کشورهای مورد نظر، قرار گرفت.

ارزش صادرات اقلام ترجیحی به قرقیزستان از ۲۶ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار در بازه زمانی پنجم ‌آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸ با رشد ۴۲ درصدی به ۳۷ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار در بازه زمانی پنجم آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ رسیده است.