پایگاه خبری معدن نیوز – راهبردی برای اکتشاف و تحقیقات منابع لیتیوم در پاکستان امضا کردند؛ عنصر کمیاب و فوق العاده ارزشمندی که نقش حیاتی در تولید باتری های لیتیومی به عنوان نیاز اصلی حرکت جهان به سمت تولید خودروهای برقی و دیگر سامانه های الکترونیک دارد.

به گزارش درآمد نیوز – پاکستان و چین توافقنامه راهبردی برای اکتشاف و تحقیقات منابع لیتیوم در پاکستان امضا کردند؛ عنصر کمیاب و فوق العاده ارزشمندی که نقش حیاتی در تولید باتری های لیتیومی به عنوان نیاز اصلی حرکت جهان به سمت تولید خودروهای برقی و دیگر سامانه های الکترونیک دارد.

پاکستان و چین توافقنامه راهبردی برای اکتشاف و تحقیقات منابع لیتیوم در پاکستان امضا کردند؛ عنصر کمیاب و فوق العاده ارزشمندی که نقش حیاتی در تولید باتری های لیتیومی به عنوان نیاز اصلی حرکت جهان به سمت تولید خودروهای برقی و دیگر سامانه های الکترونیک دارد.

اسلام آباد و پکن توافقنامه راهبردی جهت انجام تحقیقات و اکتشافات بهتر منابع لیتیوم در پاکستان امضا کردند.

براساس بیانیه ای که از سوی مرکز تحقیقات و اکتشافات مشترک پاکستان-چین در علوم طبیعی زمین منتشر شد، این توافقنامه در استان سیچوآن به امضای دو طرف رسید.

برپایه این توافق هر دو طرف در زمینه تحقیقات، آموزش شخصی و تبادلات آکادمیک برای توسعه این تحقیق مشترک درباره منابع لیتیوم پاکستان همکاری خواهند کرد.

شرکت های چینی همچنین درحال انجام فعالیت هایی در افغانستان برای اکتشاف و استخراج لیتوم هستند.

پیشتر سیف الدین لتون سخنگوی والی نورستان افغانستان گفته بود که یک هیئت سرمایه گذاران از چین که چند تن از اساتید دانشگاه پلی تکنیک کابل آنان را همراهی می کردند در نشستی با حافظ محمد آقا حکیم والی نورستان بر سرمایه گذاری در بخش منابع طبیعی  این ولایت تأکید کردند.

با توجه به اوج گیری بحران انرژی و سوخت در جهان و نیز به دلیل شرایط اقلیمی، عنصر لیتیوم به دلیل کمیابی و مهم ترین عنصر در ساخت باتری های مختلف از جمله باتری هایی که در تولید خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد، ارزش بسیار بالایی دارد و کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان معادن غنی و کشف نشده زیادی دارند.

حرکت صنعت جهانی خودرو به سمت تولید خودروهای برقی باعث شده است تا رقابت میان کشورهای صنعتی بر سر معادن لیتیوم جهان هر روز شدیدتر شود.

لیتیوم (Lithium) با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است. مانند دیگر فلزهای قلیایی، لیتیوم هم بسیار واکنش پذیر و آتشگیر است. به همین دلیل بیشتر آن را زیر روغن صنعتی یا نفت نگاه می‌دارند.