اصفهان- درآمدنیوز- وضعیت نامناسب محورهای ارتباطی شهرستان کم برخوردار فریدونشهر بر کیفیت زندگی و خدمات‌رسانی به مردم اثر گذاشته است که توسعه بخشهای مختلف به تاکید کارشناسان حاضر در میزگرد درآمدنیوز نیازمند توجه اساسی به راههای منطقه است تا شاخصها بهبود و دغدغه سالهای اهالی کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، فریدونشهر با ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان و در بلندترین نقطه استان و حتی کشور قرار دارد که بیشترین بارندگی را در اصفهان داشته و جز مناطق محروم و کم‌برخودار است.

منطقه سخت‌گذر و کم‌برخوردار پیشکوه و پشتکوه با جمعیت ۶ هزار نفر در این شهرستان قرار دارد که نیازمند توجه خاص و ویژه مسئولان استانی و ملی است که اهالی آن سالهاست به خاطر نبود امکامات خدماتی و رفاهی و زیرساختی در رنج فراوان روزگار می گذرانند.

مشکلات زیرساختی در حوزه راه، ضعف در سیستم آموزشی، کمبود امکانات خدماتی، نیازهای بهداشتی و درمانی، نبود برنامه سرمایه‌گذاری و فقر و محرومیت از جمله چالش‌های این شهرستان محسوب می‌شود که راه به عنوان زیرساخت اساسی توسعه منطقه با چالش اساسی مواجه است.

۵۰۰ کیلومتر جاده در این شهرستان با ضریب کمتر از ۵۰ درصد ایمنی و ضعف زیرساختی، که نیمی از آن خاکی است و همچنین  ۵۰۰ کیلومتر ایل‌راهه عشایری، نیازمند اصلاح و بهبود است.

جاده به عنوان نیاز حیاتی برای ابعاد مختلف زندگی در این منطقه مطرح است، اما در فصل سرما چالش‌های زیادی به دلیل بارش برف و باران دارد و این مشکلات به حدی است که برگزاری رویدادهای سیاسی مثل انتخابات و فعالیت‌های خدماتی مثل امدادرسانی و شریان ارتباطی بین استانی را دچار مشکل اساسی می‌کند.

راه‌های ارتباطی مناسب مهم ترین زیرساخت توسعه و عمران مناطق محروم بوده که دستیابی به توسعه پایدار در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مستلزم بهره‌مندی از مسیرهای ارتباطی مطلوب در شهرستان‌های مختلف کشور است.

توسعه راه‌های شهری و روستایی از جمله مهمترین اهداف دولت‌های مختلف برای کاهش محرومیت در نقاط مختلف کشور بوده و طی سال‌های طولانی گذشته، اقدامات زیادی در این خصوص اجرایی شده که از جمله آن طرح ابرار با اهتمام دولت تدبیر و امید است.

این طرح که از سال گذشته برای ایجاد توجه بیشتر به مناطق محروم روستایی اجرایی شده است.

بر اساس آمار موجود در قالب طرح ابرار در سال گذشته ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شد که در نوع خود، کم نظیر است و  امسال هم در ادامه سیاست‌گذاری وزارت راه و شهرسازی، در سال مزین ‌به نام ‌جهش تولید، آسفالت سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر در دستور کار ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها قرار دارد.

هدف اصلی این طرح، محرومیت‌زدایی از روستاها در راستای برخورداری از راه دسترسی مناسب است.

این در حالی است که دولت در هفت سال اخیر اقدامات زیادی در حوزه های مختلف برای رفع محرومیت شهرستان فریدونشهر انجام داده است اما هنوز کمبود و مشکلات در این شهرستان وجود دارد که در ادامه اقدامات نهادهای مربوط باید به نتیجه برسد و بخشی از آن نیز تا پایان کاری دولت به نتیجه خواهید رسید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان”چالشها و راهکارهای رفع مشکل محور ارتباطی شهرستان فریدونشهر ” با حضور رضا صفری فرماندار، آرش محمدی بخشدار مرکزی ، علی اکبر آقایی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل و بهزاد رحیمی مدیر بنیاد مسکن این شهرستان در فرمانداری این شهرستان برگزار کرد.

شرایط سخت و دشوار تردد 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فریدونشهر گفت: توان مضاعف و خستگی ناپذیری برای بازگشایی ۵۰۰ کیلومتر راه این شهرستان در بیش از ۶ ماه سال به دلیل وقوع بارش‌ها بکار گرفته می‌شود.

علی اکبر آقایی در این میزگرد ایرنا با اشاره به وضعیت خدمات‌رسانی در فصل زمستان این منطقه افزود: ۳۵ نفر راهدار با ۲۵ دستگاه خودرو راهداری سبک و سنگین برای بازگشایی راه‌ها در فصل زمستان فعالیت می‌کنند که شرکت تعاونی دهیاری‌ها و بخش خصوصی در مواقع ضروری با تیم راهداری همکاری دارد.

وی ادامه داد: بارش برف، کولاک و بهمن شرایط خاصی است که بعضا از اواسط  فصل پاییز، زمستان و ماه‌های اول بهار بر فریدونشهر حاکم می شود و شرایط تردد را سخت و امکان تردد برای سه روستای استان چهارمحال بختیاری را که از این منطقه می گذرند دشوار می‌سازد.

وی با بیان اینکه میانگین حدود ۳۰ سانتی متری برف در هر بارش در این منطقه وضعیت راه‌ها را در شریط خاصی قرار می دهد، اظهارداشت: در برخی از مناطق مثل روستای اسلام آباد و گردنه کلوسه به دلیل ضعف زیرساخت در حوزه راه و شرایط ویژه برفی، بازگشایی راه را با مشکل روبرو می‌کند.

به گفته رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فریدونشهر، راهداران مشقت زیادی را برای بازگشایی گردنه کلوسه و مسیر جاده‌ای فریدونشهر متحمل می‌شوند و در برخی از مواقع بازگشایی جاده روزها طول می‌کشد و آن‌ها برای تسهیل تردد مردم در مسیر می‌مانند.

وی موضوع امدادرسانی را موضوع مهمی در این منطقه بیان کرد و گفت: ناوگان حمل و نقل فرسوده، احتمال وقوع حادثه، نبود امکانات امدادی و برف و سرما وضعیت متفاوتی را در این مناطق و پشتکوه فریدونشهر ایجاد می‌کند که با وجود ظرفیت‌های اقتصادی استان اصفهان و سرمایه‌های عظیم کشور، چنین وضعیتی غیرقابل تصور است.

کمبود نیرو  و راهدارخانه و تجهیزات فرسوده

آقایی با اشاره به وجود چهار باب راهدارخانه ثابت در اسلام آباد، مصیر، گردنه کلوسه و بخش مرکزی فریدونشهر اظهارداشت: ۲ راهدارخانه فصلی برای روزهای پایانی پاییز، زمستان و پایان اردیبهشت ماه برای خدمت‌رسانی به مردم نیاز است.

وی با بیان اینکه تجهیزات راهدارخانه‌های فعال فرسوده و نیاز به نوسازی دارند، تصریح‌ کرد: خدمات رسانی گسترده و پیچیده موجب فرسایش خودروها و تجهیزات می‌شود که بهبود این امکانات یک ضرورت و همچنین توسعه آن همراه با افزایش راهدارخانه نیازی ضروری است.

وی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی نیز معضلی مضاعف بر عرصه راهداری است که باید این نیروهای اندک حجم بالای کار را در شرایط خاص زمستان را متحمل و برای تابستان نقش خدمات‌رسانی برای کاهش تصادفات را به دلیل شرایط گردشگری بر عهده بگیرند.

نیمی از جاده‌های فریدونشهر خاکی و شنی 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فریدونشهر با اشاره به وجود ۵۰۰ کیلومتر جاده در این شهرستان، خاطرنشان ‌کرد: ۲۵۰ کیلومتر از جاده‌های این شهرستان آسفالتی و کوهستانی و ۲۵۰ کیلومتر آن خاکی و شنی است که استاندارد ایمنی و سلامت این مسیرها در مقایسه با میانگین استاندارد جاده های استان اصفهان ضعیف تر و کمتر از ۵۰ درصد است.

وی با اشاره به گردنه‌های سخت گذر و شرایط سخت زمستانی منطقه اظهارداشت: مشکلات حوزه راه در فریدونشهر بر کیفیت زندگی مردم این منطقه نیز اثرگذاشته و باید شرایط بهبود یابد.

وضعیت نامناسب راه‌ها دغدغه‌ جدی مردم

مدیربنیاد مسکن انقلاب اسلامی فریدونشهر گفت: وضع نامناسب راه‌ها در این شهرستان بر رشد تصاعدی قیمت مسکن سازی و خدمات‌رسانی در این منطقه اثر گذاشته است.

بهزاد رحیمی در بخشی از میزگرد ایرنا به نقش مسیرهای مواصلاتی فریدونشهر در تحقق برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: اجرای طرح هادی روستایی، مقاوم‌سازی و بازسازی مسکن و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق روستایی در برنامه این نهاد قرار دارد اما شرایط خاص فریدونشهر مثل سخت گذر بودن و فصل کار محدود علاوه بر اینکه سرعت کار را محدود کرده بر رشد هزینه‌ها افزوده است.

وی ادامه داد: هزینه‌های حمل و نقل مصالح ساختمانی در این منطقه با توجه به شرایط سخت کوهستانی موجب افزایش هزینه‌ها شده و تسهیلات بانکی و آورده مردمی جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی پیش بینی شده برای احداث مسکن روستایی در این منطقه در مناطق دیگر برابر اما شرایط حاکم در این شهرستان متفاوت از دیگر مناطق کشور است.

ضرورت تجدیدنظر در ارایه تسهیلات به این منطقه

به اعتقاد مدیربنیاد مسکن انقلاب اسلامی فریدونشهر، باید تجدید نظر برای ارائه تسهیلات و خدمات روستایی در این شهرستان با دیگر مناطق استان و کشور صورت بگیرد و موضوع انتقال مصالح برای روستاهای سخت گذر پبش بینی شود.

وی اضافه کرد: در مقطعی از زمان مدیریت شهرستان با بکارگیری ظرفیت حمل و نقل عمومی و نهادهای اداری حمل بار را تسهیل کرد اما این موضوع یک اقدام مقطعی و گذرا بود که به دلیل صف طولانی انتظار متقاضیان، سرعت عمل مالکان در مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی را کاهش داده بود.

وی بهبود وضعیت راه‌های این شهرستان و رفع نقاط سخت‌گذر را در توسعه خدمات‌رسانی بنیاد مسکن موثر دانست و تصریح‌کرد: با توجه به اینکه به طور میانگین بین چهار تا پنج ماه فرصت برای خدمات عمرانی وجود دارد برای انتقال مصالح ساختمانی و تجهیزات موردنیاز به راه مناسب و شرایط مساعد نیاز است تا اجرای پروژه ها سریع تر، شرایط تسهیل و هزینه ها کاهش یابد.

تاثیر نداشتن راه ارتباطی مناسب بر دیگر بخشها

بخشدار فریدونشهر به مقوله راه به عنوان زیرساخت اساسی در توسعه هر منطقه اشاره‌  و اضافه کرد : این مولفه در این شهرستان مورد بی‌مهری و غفلت مسئولان در گذشته قرار گرفته است.

آرش محمدی در این میزگرد ایرنا با بیان اینکه ضعف در زیرساخت‌ها، مشکل آسفالت، گردنه‌های کوهستانی از چالش‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاری و خدمات‌رسانی در شهر و روستایی این منطقه است و باید برای توسعه آن برنامه‌ریزی و اقدام موثر انجام شود.

وی بارش برف و باران و وضعیت کوهستانی این منطقه را از عوامل تشدید سختی در کارها بیان‌ کرد و یادآور شد: تنها موضوع برف، سرما، یخبندان و کولاک حاکم نیست بلکه شرایط کوهستانی نیز معضل را تشدید و چند برابر افزایش داده است.

توسعه نیافتن صنعت گردشگری به خاطر راه نامناسب  

به گفته بخشدار فریدونشهر، گردشگری یکی از فرصت‌های اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود اما برای فعال‌سازی این صنعت نیاز به سرمایه‌گذار و حرکت گردشگران در فصل‌های مختلف سرد و گرم است که قدم اول باید شرایط برای حضور هر دو مولفه سرمایه‌گذار و گردشگر فراهم شود.

وی ادامه داد: در گذشته با وجود اعتبار و سرمایه‌های زیاد کاری در این حوزه نشده و امروز این بی‌توجهی بر عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و خدماتی شهرستان اثر گذاشته و معیشت و زندگی مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه‌کرد: حضور گردشگر در این شهرستان در فصل تابستان و زمستان بر خرید و بازار این منطقه اثر می‌گذارد و با احداث بسترهای گردشگری امکان اشتغال و رشد منطقه فراهم می‌شود اما این موضوع تحت تاثیر ناپایداری‌های زیرساختی مثل راه قرار گرفته است.

توسعه راهبردی دولت در هفت سال گذشته

محمدی با بیان اینکه محدودیت های دولت در هفت سال گذشته بر خدمت‌رسانی به مردم فریدونشهر و توسعه منطقه اثر گذاشته است، اظهارداشت: دولت با وجود کمبود منابع و گستردگی خدمات اما در محرومیت زدایی نقش موثری داشته که توسعه راه‌ها جزیی از این خدمات است.

وی اضافه ‌کرد: فارغ از نگاه سیاسی بر خدمات دولت تدبیر و امید، کارگزاران این دولت بر توسعه زیرساختی و تامین نیازهای مهم هر منطقه مثل فریدونشهر نگاه ویژه‌ای داشته و با توزیع اعتبارات ملی و استانی حوزه راهداری را تقویت کرده‌اند.

وی تداوم این حمایت‌ها در دولت های بعدی را موجب پیشرفت کار برشمرد و خاطرنشان‌کرد: حجم کار زیادی بر اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان وارد است که به نگاه ویژه مدیران استانی و وزارت راه و شهرسازی نیاز دارد.

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها خدمات راهداری و حمل و نقل

فرماندار فریدونشهر با بیان اینکه مسائل سیاسی و اجتماعی این شهرستان متاثر از راه است، گفت: توسعه زیرساخت‌ها خدمات راهداری و حمل و نقل نیازمند اقدام به موقع و ضروری است.

رضا صفری در بخش دیگر این میزگرد خبری با اشاره به وضعیت فرسودگی جاده‌های این شهرستان گفت: سرعت‌کار برای توسعه عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فریدونشهر متاثر از وضع راه‌های این منطقه است که اگر در گذشته تدبیر لازم شده بود امروز بیشترین تمرکز در انجام اقدامات راهبردی و توسعه بخشی صورت می‌گرفت.

وی افزود: گردشگری، سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش، توسعه صنایع پاک، خدمات‌رسانی و اجرای برنامه‌های اقتصادی از جمله اولویت‌های مدیریت این منطقه است اما در گام نخست با نابسمانی حوزه راه روبرو هستیم.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات در فصل سرما شرایط را برای حوزه سیاسی این شهرستان سخت می‌شود و شمارش آرا با مشکل انتقال صندوق‌های رای و یا رای‌گیری روبرو می‌کند که موضوع دمکراسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اضافه‌ کرد: حوزه راه بر بخش‌های زیادی از مدیریت این منطقه اثر گذاشته و دولت در هفت سال گذشته اقدامات و برنامه‌های اساسی مثل احداث تونل در گردنه کلوسه را در دستور کار قرار داده اما برای اجرای این پروژه زمان زیادی لازم است.

توسعه خدمات جلوی مهاجرتها را می گیرد

به گفته صفری میانگین کیفیت راه های استان اصفهان ۷۳ درصد است که این شاخص در فریدونشهر کمتر از ۵۰ درصد بوده و با توجه به مناطق محروم پشتکوه و گردنه های سخت این منطقه این رقم کمتر هم می شود.

وی وجود فاصله طولانی این شهرستان تا مرکز استان برای پیگیری های اداری مسئولان و بهره مندی از خدمت مردم را از چالش های زندگی در این منطقه بیان کرد و گفت: کنترل مهاجرت به کلانشهرها به توسعه خدمات در مناطق محروم نیاز دارد که هزینه های این اقدام از اعتبارات مورد نیاز برای رفع چالش های مهاجرت کمتر و معضلات آن نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

وقوع میانگین حدود ۳۰ سانتی متری برف در هر بارش، کولاک، بهمن و یخ بندان ها مهمترین دغدغه پیش روی مسئولان این شهرستان در حوزه مدیریتی و اجرایی است و آن‌ها برای حل این معضلات با نگاه محلی و ظرفیت‌های پیشنهاداتی دارند که بسیاری از آن‌ها در ذهن مدیران ارشد استانی و کشوری نمی نشیند.

اعضای میزگرد خبری ایرنا در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه راهکارها و پشنهادات پرداختند که به توجه و بهره برداری مسئولان استانی و کشوری نیاز دارد که با درک وضعیت مدیران آن منطقه به پیشرفت کار کمک کنند.

تونل گردنه گلوسه و توسعه راهداخانه ها در راس پیشنهادات

رئیس اداره راهداری و حمل و جاده ای و فرماندار فریدونشهر با اشاره به شرایط سخت گردنه کلوسه اشاره و ساخت تونل در این منطقه را راهکار مهمی برای حل مشکل این منطقه بیان‌ کردند.

آقایی، طول این تونل را ۸۰۰ متر و اعتبار مورد نیاز فاز اول را ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام‌کرد و گفت: ۵۰ درصد این اعتبار توسط وزارت راه و شهرسازی و مابقی جز تعهدات استان اصفهان قرار گرفته است.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه اوایل سال آینده آغاز و بر اساس پیش بینی‌ها تا ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مسئولان فریدونشهر، این اقدام برای بلندمدت راه گشا و اقدامی بی‌نظیر و زیرساختی خواهد بود و مشکلات تردد و میزان برف روبی را کاهش می‌دهد.

رئیس اداره راهداری و حمل و جاده ای فریدونشهر با بیان اینکه افزایش سرعت در خدمت‌رسانی به افزایش ۲ راهدارخانه فصلی نیاز دارد، گفت: این اقدام میزان حرکت ماشین‌آلات راهداری به نقاط مختلف را کاهش داده و زمان‌ خدمت‌رسانی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: خودروهای سبک و سنگین این نهاد بیشتر ماهیت راه‌سازی دارند و تحرک بیش از اندازه آن‌ها در مسیرهای جاده‌ای و طی کیلومترها موجب افزایش استهلاک و خرابی وسایل می‌شود اما با ایجاد راهدارخانه فصلی میزان رانندگی کم خواهد شد.

اصلاح نظام توزیع قیر بر اساس میزان تن تا قیمت

فرماندار فریدونشهر با بیان اینکه تا پیش از سال ۹۸ نهضت آسفالت به دلیل توزیع قیر سهمیه‌ای در بخش‌های مختلف استان اصفهان انجام شد، خاطرنشان‌ کرد: در سال‌های اخیر این کار بر اساس میزان اعتبار مالی صورت گرفته که نوسان‌های قمیتی بر اجرای پروژه اثر گذاشته است.

وی اضافه‌ کرد: بودجه محدود شهرستان‌های کم برخوردار مثل فریدونشهر پاسخگوی تامین نیاز قیر و آسفالت نبوده و باید تغییر نظام توزیع و بر اساس شرایط مورد نیاز صورت بگیرد.

به گفته وی وقتی راه به عنوان زیرساخت اساسی در بخش‌های مختلف مطرح می‌شود و امدادرسانی، برگزاری انتخابات‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری به این مولفه گره می‌خورد باید نگاه ویژه‌ای به حوزه راهداری این منطقه بشود.

بخشدار فریدونشهر با تاکید بر منابع مالی محدود برای اجرای پروژه‌های راه‌سازی گفت: اختصاص قیر رایگان فرصتی برای انجام فعالیت‌های مشارکتی بر اساس اعتبارات محلی و ملی بود و این تغییر رویه در شهرستان‌هایی مثل فریدونشهر تاثیر گذاشته است.

وی اضافه‌ کرد: برنامه یکسانی نمی‌توان برای تمام نقاط کشور ترسیم کرد و این موضوع توزیع منابع و ارائه خدمات را دچار مشکل و عدالت اجتماعی را زیر سوال می برد.

نیاز به مطالعات میدانی برای برنامه‌ریزی 

مدیر بنیاد مسکن فریدونشهر با بیان اینکه هزینه تمام شده مسکن در این شهرستان به تناسب بیشتر از مرکز استان است، خاطرنشان‌ کرد: هزینه‌های حمل و نقل بر پول مورد نیاز ساخت وساز بنا اثر می‌گذارد و این موضوع در برنامه بودجه بندی مقاوم‌سازی و اجرای پروژه‌های مالی دیده نمی‌شود.

وی توسعه زیرساخت‌های راه‌سازی و یا افزایش تسهیلات بانکی ارزان قیمت و یا بلاعوض را به عنوان پیشنهاد برای رفع این چالش بیان‌کرد.

ضرورت سفر مدیران وزارت راه و بهداشت برای درک بهتر امور

فرماندار فریدونشهر با بیان اینکه بازدید میدانی و برخورد با شرایط سخت در این منطقه موضوع را برای مسئولان ارشد کشور بیش از گذشته روشن خواهد کرد اظهارداشت: مسولان ارشد وزارت راه و شهرسازی برای درک بهتر موضوع و تحمل شرایط سخت برای یک راهدار، به این منطقه سفر کرده و با اعتباربخشی ملی به خدمت رسانی مردم کمک کنند.

وی یادآور شد: گرچه دولت سهم خوبی در توسعه زیرساخت‌های این شهرستان داشته اما توجه به نیازهای طولانی مدت فریدونشهر، تداوم حمایت‌ها ضرورت غیرقابل انکاراست و نباید مغفول بماند.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته بیش از پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای محرومیت‌زدایی این شهرستان هزینه کرده اما نیازهای آن بیش از این حد اعتبار می خواهد و ای کاش در دولت های نهم و دهم که وضعیت مالی کشور در شرایط خوبی قرار داشت، توزیع اعتبارات برای محرومیت زدایی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت تا امروز شاهد گذر زندگی سخت به شرایط سرمایه گذاری بودیم.