زاهدان- درآمد نیوز – طرح الکترونیکی کردن گازمایع در سیستان و بلوچستان اقدامی موثر در راستای ساماندهی و شناسایی جامعه هدف و مصرف کنندگان واقعی در حال اجراست.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان آخرین استان بدون گاز کشور که با عنایت دولت چند سالیست که خط انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر راه اندازی و تاکنون شهر ایرانشهر و بخش هایی از شهر زاهدان گازرسانی شده است اما بیشتر شهرهای این استان هنوز فاقد گاز شهری هستند و مردم به ناچار از گازمایع در سیلندرهای ۱۱ و ۵۰ کیلویی و منبع استفاده می‌کنند.

توزیع گازمایع در سیستان و بلوچستان همه ساله بویژه در فصل زمستان و ماه مبارک رمضان به معضل یا حتی بحران تبدیل می شود به طوری که مردم از کمبود گاز یا توزیع نامناسب آن، تاخیر در تحویل سیلندرها، وفور سیلندرهای پرگاز مایع در بازار آزاد و تفاوت قیمت دولتی با بازار رنج می برند.

از منظر برخی کارشناسان بالا بودن قیمت نفت سفید در بازار آزاد موجب شده بسیاری از خانواده‌ها سهمیه نفت خود را بفروشند و برای گرمایی و پخت و پز و سایر نیازها از گازمایع استفاده کنند که یکی از دلایل تشکیل صف های طولانی همین مساله است.

افزایش قیمت بنزین و تبدیل خودروهای بنزین سوز به سوخت گاز ال پی جی (LPG) یا گازمایع عامل دیگر کمبود این فراورده نفتی است. با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین شمار زیادی از دارندگان خودروهای بنزین سوز اقدام به تغییر سوخت خودرو به گاز مایع کرده اند، برخی کارگاه‌ها به صورت غیرمجاز سیستم خودروها را از بنزین به گازمایع تغییر می‌دهند و جالب اینکه تبلیغات گسترده غیررسمی مبنی بر اینکه سوخت گازمایع نه تنها صدمه ای به موتور خودرو وارد نمی کند بلکه به مراتب بهتر و با صرفه‌تر از بنزین و گاز سی ان جی است، موجب گرایش مالکان خودروها به گازمایع شده است. 

عامل سومی که سبب گرمی بازار گاز مایع شده، قاچاق سیلندرهای پر گازمایع به کشورهای همسایه است.

توزیع الکترونیکی مشکل‌گشا یا مشکل‌زا

در راستای کاهش مشکلات شهروندان سیستان و بلوچستان طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع از اواخر سال گذشته در این استان کلید خورد.

با وجودی که مسوولان این طرح را مشکل گشای توزیع گازمایع می دانند اما برخی شهروندان مدعی اند که نه تنها مشکل توزیع را بر طرف نکرده بلکه بر مشکلات افزوده است.

حسین سالاری یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ایرنا گفت: از چهار هفته پیش تاکنون چندین بار با مرکز تلفن شرکت پرسی ایران گاز تماس گرفته و شمراه اشتراک خود ثبت کرده ام اما هنوز برای ما گاز نیاورده اند و به ناچار یک عدد سلیندر از بازار آزاد با قیمت چند برابر خریداری کرده ام.

محمد هاشمزهی دیگر شهروند زاهدانی گفت: اجرای طرح الکترونیکی کردن توزیع گاز مایع موجب شادمانی مردم شد و امید به رفع دغدغه تامین گاز داشتیم اما متاسفانه این طرح هم مشکل ما را برطرف نکرده است. 

وی افزود: از ۱۰ روز پیش تاکنون چندین بار شماره اشتراک خود را به سامانه توزیع گاز مایع پرسی ایران گاز داده ام ولی هنوز هیچ اقدامی نشده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان نخستین استان پایلوت برای اجرای طرح توزیع الکترونیک گاز مایع بود به طوری که از اواخر سال گذشته طرح در شهرستان های حوزه تحت پوشش شرکت فرآورده های نفتی زاهدان آغاز شد و هم اینک بیش از ۸۵ درصد اطلاعات مصرف کننده واقعی در سامانه تجارت آسان به ثبت رسیده است.

 ماندانا زنگنه با بیان اینکه این طرح با هدف ساماندهی وضعیت توزیع گاز مایع، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اجرای این طرح درنقاط جنوبی سیستان و بلوچستان نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا بزودی شاهد رفع دغدغه شهروندان در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به موفقیت آمیز بودن اجرای این طرح در سیستان و بلوچستان از تابستان سال جاری در کل کشور اجرایی شد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در قالب این طرح علاوه بر خانوار ها، اصناف و واحدهای تولیدی نیز می توانند در سامانه نام نویسی کنند.

زنگنه افزود: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات برای افرادی که تاکنون در سامانه نام نویسی نکرده اند نیز محدودیتی برای دریافت سیلندر گازمایع قرار نداده ایم.

وی گفت: ارزیابی دقیق از موفقیت آمیز بودن طرح را می توان پس از اجرای ۱۰۰ درصدی آن در استان داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع و حذف ایستگاه‌ها و صف‌های خرید، افزایش سهمیه گاز استان و تامین از پالایشگاه ها، پیگیری برای افزایش ناوگان حمل و توزیع سیلندرهای گاز مایع بویژه برای روستاییان و تکمیل اطلاعات مشترکان در سامانه تجارت آسان برای سهولت در عرضه گاز مایع درب منازل در استان انجام شده است.

زنگنه بیان کرد: اخذ مجوز ایجاد چهار تاسیسات گاز مایع در سطح استان برای خدمات دهی بهتر و صدور مجوز تامین تاسیسات مورد نیاز برای ایجاد جایگاه‌های عرضه سی ان جی(CNG)  به همراه تجهیز تمامی خودروهای گاز به دستگاه‌های پوز بانکی برای سهولت در ارائه خدمات به شهروندان و امکان نظارت بر نحوه توزیع عملکرد در توزیع صحیح گاز از جمله اقداماتی است که اجرای آنها با موفقیت همراه بود. 

وی افزود: با اجرایی شدن این مصوبات در سیستان و بلوچستان و انجام اقدامات لازم در خصوص رفع برخی مشکلات، امسال شهروندان سیستان و بلوچستانی براحتی می‌توانند گاز موردنیاز خود را تامین کنند.
زنگنه اظهارداشت: در همین راستا شرکت‌های متولی توزیع گاز موظف شدند میزان سهمیه روزانه گاز مایعی که به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته را به طور کامل از پالایشگاه دریافت کرده و به استان وارد کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سهمیه گاز این استان به منظور جلوگیری از کمبود گاز مایع در زمستان ۳۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: چندی پیش نیز شرکت پرسی ایران گاز متعهد شد برای پیشگیری از کاهش گاز مایع و بروز مشکلات سال گذشته در استان از طریق ناوگان ریلی هر هفته ۲۴ واگن گاز مایع وارد این منطقه کند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان گفت: توزیع گاز مایع به صورت اشتراک پذیری با استفاده از کارت بانکی سرپرستان خانوار درب منازل شهروندان زیر پوشش این منطقه انجام می‌شود.

محسن وزارتی اظهارداشت: طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع اقدامی موثر در راستای ساماندهی و شناسایی جامعه هدف و مصرف کنندگان واقعی است.

وی گفت: با اجرای فراگیر این طرح  سوخت مورد نیاز خانوارها به شکل مطلوب و شایسته در کمتر از ۷۲ساعت انتظار، درب منازل آنان توزیع خواهد شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان وضعیت ذخیره سازی گاز مایع در منطقه را مطلوب خواند و ادامه داد: هیچ‌گونه مشکلی در راستای تامین فرآورده موردنیاز وجود ندارد و خدمات به شکل مطلوب به مصرف کنندگان ارائه می‌شود.

 معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان نیز گفت: منطقه نفتی زاهدان ۵۰۰ هزار خانوار جمعیت دارد که ۴۰ هزار خانوار گازدار و هم‌اینک۴۵۰ هزار خانوار نیز در سامانه تجارت آسان برای دریافت نفت نام‌نویسی کرده اند.

خسرو خلیلی اظهارداشت: از سال گذشته مقرر شد تمام خانوارهایی که از نفت سفید استفاده می‌کنند در سامانه تجارت آسان نام‌نویسی کنند که بر همین اساس توزیع الکترونیکی نفت سفید شکل گرفت.

وی گفت: با تغییر نرخ و اعمال سهمیه بندی بنزین از سال گذشته مصرف گاز مایع در کشور تغییر کرد و مردم برای خودروها از گاز مایع استفاده می‌کنند که نهایتا به منظور عرضه هدفمند و قانونمند و برای اینکه گاز مایع بدست مشتریان واقعی برسد و بحث توزیع الکترونیکی نفت سفید نیز تسریع شود نام‌نویسی گازمایع با زیرساخت نفت سفید انجام شد و شرایط را برای مصرف کنندگان گازمایع بوجود آورد که با کارت بانکی خود بتوانند سهمیه‌های تعیین شده را دریافت کنند.

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان افزود: برنامه‌ریزی مدونی با همکاری حوزه معاونت اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان صورت گرفته و تیمی تشکیل شده تا توزیع گازمایع به صورت مرتب نسبت به گذشته انجام و قیمت مصوب رعایت و از عرضه خارج از شبکه نیز جلوگیری شود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان تقریبا بیش‌از یک سوم خانوارهای مصرف کننده گاز مایع در ایران را به خود اختصاص داده و از ۲ سال پیش که طرح گازکشی در زاهدان آغاز شده تقریبا ۴۰ هزار خانوار گازدار شدند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سالجاری به همین میزان نیز اشتراک گازشهری دریافت و از مصرف نفت سفید جدا می‌شوند.

خلیلی گفت: از ۴۵۰ هزار خانوار زیرپوشش منطقه نفتی زاهدان نام نویسی شده در سامانه تجارت آسان حدود ۸۵ درصد آنان نفت سفید و ۲۰ درصد گازمایع خود را با کارت بانکی که در سیستم تعریف شده دریافت کردند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار نیز گفت: ۳۰۰ هزار خانوار در جنوب سیستان و بلوچستان واجد شرایط برای تحویل الکترونیکی گاز مایع هستند که تاکنون بیش از  ۶۰ درصد این خانوارها در سامانه «نیو تجارت آسان» نام‌نویسی کردند.

سیدکاظم اسد اظهارداشت: ۱۱ شهرستان با جمعیت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حوزه فعالیت و خدمات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار هستند که در این محدوده پنج شرکت با ۱۹ تاسیسات گاز و ۱۷۰ عامل فروش توزیع گاز را بر عهده دارند.

وی افزود: هدف از الکترونیکی کردن توزیع گاز مایع، توزیع نظام مند،رسیدن گاز به دست مصرف کننده اصلی، کنترل قیمت و توزیع عادلانه گاز در تمام نقاط شهری و روستایی است که امیدواریم با این اقدام کارشناسی شده شاهد رضایتمندی مردم استان سیستان وبلوچستان باشیم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار گفت: براساس کار کارشناسی انجام شده برای هر خانوار ماهانه چهار سیلندر گاز مایع ۱۱ کیلویی از طریق شارژ کارت بانکی تعریف شده در ۱۲۰ دستگاه پوز عاملان فروش و نمایندگی‌ها با قیمت مصوب تحویل خواهد شد.

وی بیان کرد: محدودیتی برای ایجاد نمایندگی توزیع گاز مایع در مراکز بخش‌ها، دهستان‌ها و روستاهای پرجمعیت و حتی وانت بارها نداریم و این اقدام با هماهنگی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای ثبت نمایندگی و توزیع گاز مایع در جنوب سیستان وبلوچستان انجام خواهد شد.

اسد گفت: بزودی ۲ جایگاه تاسیسات گازمایع در شهر نیکشهر و دلگان با هدف کاهش مشکلات و توزیع بهتر راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: هیچ نمایندگی و یا فردی در شهر و روستا حق ندارد گاز مایع را خارج از قیمت مصوب به فروش برساند.