طرح زمزم ۳ در واقع جایگزینی نوین در تکنولوژی های قدیمی شرکت فولاد خوزستان است.

به گزارش خبر نگار درآمد نیوز؛ میثم شهنیانی معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان با حضور در بیستمین نمایشگاه ایران متافو گفت:  دربرنامه چهارم توسعه شرکت فولاد خوزستان احداث کوره احیایی مگامدول آهن با ظرفیت۱٫۷۶۰میلیون تن و افزایش حدود ۲ میلیون تنی در قالب طرح زمزم ۳ به بهره برداری می رسد.

 وی بیان داشت: طرح زمزم ۳ در واقع جایگزینی نوین برای تکنولوژی های قدیمی شرکت فولاد خوزستان است. در چند سال اخیر با توجه به تشدید شرایط تحریم و همچنین شرایط کرونایی در سنوات اخیر توانسته ایم معنای واقعی توسعه را در شرکت فولاد خوزستان به ثبت برسانیم.

معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان: در سالهای اخیر یکی از چالش های مهم تولید در شرکتها و صنایع بزرگ خصوصا فولادی ها مصرف انرژی بوده است که برای پروژه زمزم ۳ اصلاحییه ای را داشتیم و حدود یکماه پیش این پروژه در قالب زمزم ۳ کلید خورده است.

شهنیانی گفت: با توجه به کمبود برق در فصل تابستان و کمبود گاز مصرفی برای نیروگاهها در فصل زمستان افت شدید تولید در شرکت فولاد خوزستان ثبت داشته ایم . برای حل این مشکل که در واقع با توجه به اینکه در عهده شرکت نبوده است. پروژه ۱۰ هزار مگاواتی برق با احداث نیروگاه تخصصی و تامین نیروی برق پایدار توسط وزارت صمت و ایمیدرو به کلیه صنایع مادر کشور ابلاغ شد. شرکت فولاد خوزستان نیز نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در قالب طرح زمزم ۳ با امکان توسعه ۱۰۰۰  مگاوات برق را در دستور کار خود قرار داد. طی برنامه ریزی بعمل آمده حدود ۱٫۵ سال آینده اولین فاز این پروژه به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه گفت: دو نیروگاه دیگر با ظرفیت حدود ۴۰۰ کیلووات و نیروگاه سوم با تکنولوژی سولاریمی که مجموعا سه نیروگاه را شرکت فولاد خوزستان در دست مطالعه و بررسی و اجرا دارد.

ایشان  اظهار داشت : در طرح زمزم ۳ در برنامه چهارم توسعه شرکت فولاد خوزستان ، احداث پروژه کوره شماره ۷ با هدف نوسازی کوره ها را داریم که در مرحله برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکار است.

 معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان: برنامه ریزی های انجام شده در فاز چهارم توسعه، افزایش ۲/۳ میلیون تن ظرفیت، با برآورد ۴۰ همت و مهمترین آن طرح های زیست محیطی کشور است. که در مقایسه با طرح های زیست محیطی کل کشورشرکت فولاد خوزستان پیشرو بوده است.

شهنیانی گفت :دربرنامه های شرکت انحراف برنامه حدود ۱۰ الی ۱۱ درصد بوده است . حدود ۴ تا ۵ هزار نیروی کار بصورت مستقیم و غیر مستقیم با انحراف ۱/۶ در شرکت فولاد خوزستان مشغول بکار هستند. اکنون بزرگترین دغدغه شرکت فولاد خوزستان کمبود نقدینگی ناشی از تحریم ها و افزایش حامل های انرژی است.

در خصوص تحریم بازارهای بین المللی شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به خبرنگار درآمد نیوز گفت: محصولات شرکت فولاد خوزستان محصولات کیفی است. بازارهای قدیمی و سنتی خود را دارد و وابستگی و اعتماد مشتریان بین المللی به این محصولات بسیار زیاد است.

 وی در پایان گفت: شرکت خوزستان اولین برنامه خود را از سال ۶۷ حدودا با ظرفیت ۱٫۵ میلیون تن آغاز بکار کرده است و اکنون به ظرفیت تولید سه میلیون ۶۰۰ هزار تن تولید محصولات رسیده است. در برنامه چهارم فعلی حدود ۲۰۰ شرکت دانش بینان در قالب طرح زمزم۳ با شرکت فولاد خوزستان  در حال مذاکره و انعقاد قرارداد  می باشند.

گفتنی است؛ بیستمین نمایشگاه بین المللی ایران متافو با حضور شرکت های مختلف داخلی و بین المللی صنایع فولاد و اهن از تاریخ ۳ لغایت۶ آذرماه ۱۴۰۲ در محل برگزاری نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می باشد.  

  • نویسنده : محمدرضا آذین