تولید لوازم خانگی در سال جاری به تبعیت از سال ۹۹ همچنان بر مدار صعودی قرار دارد، به شکلی که شاهد رشد ۴۱ درصدی در تولید ماشین لباسشویی و ۳۰ درصدی در تولید یخچال بوده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، طی سه سال گذشته مجموعه‌ای از اتفاقات از جمله خروج تولیدکنندگان کره‌ای از بازار لوازم خانگی ایران و افزایش نرخ ارز موجب شد تیراژ و کیفیت تولید و عمق ساخت داخل لوازم خانگی افزایش چشمگیری پیدا کند؛ به شکلی که سال گذشته نزدیک به ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شد که سهم لوازم خانگی بزرگ (یخچال، لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) ۵ میلیون و ۹۶۹ هزار دستگاه بوده است.

بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که روند شتابان افزایش تولید لوازم خانگی در داخل کشور همچون سال گذشته، طی سال جاری نیز ادامه یافته به طوری که بر اساس آمار تجمیعی، تولید انواع لوازم خانگی در ۲ ماهه امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

رشد ۲۹.۶ درصدی تولید یخچال و فریزر

بر همین مبنا، طی ۲ ماهه سال جاری ۲۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در ۲ ماه سال گذشته ۲۷۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه از این محصول تولید شده بود.

بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در ۲ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۹.۶ درصدی یافته است.

رشد ۴۰.۹ درصدی تولید ماشین لباسشویی

همچنین در ۲ ماه امسال ۱۷۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید شده بود.

بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ۲ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۰.۹ درصدی یافته است.

رشد ۲۵ درصدی تولید تلویزیون

در ۲ ماه امسال ۱۴۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع تلویزیون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است که در مدت مشابه پارسال ۱۱۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه تولید شده بود.

بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در ۲ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته است.

رشد ۶.۳ درصدی تولید کولر آبی

همچنین در ۲ ماه امسال ۳۶۸ هزار و ۱۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۴۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده است و از رشد ۶.۳ درصدی تولید این وسیله سرمایشی حکایت دارد.

ورود مشروط سرمایه گذاران خارجی

به گزارش مهر، در این بین یک نکته قابل توجهی وجود دارد و آن اینکه مذاکرات وین در جریان است و برخی معتقدند ممکن است با برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها، زمینه برای بازگشت شرکت‌هایی همچون سامسونگ، ال جی به کشور فراهم شود؛ شرکتهایی که در سال ۹۷ به تبعیت از تحریم‌های آمریکا از کشور خارج شده اند.

اما فعالان حوزه لوازم خانگی تاکید دارند که ورود سرمایه گذاری خارجی نباید همچون سنوات گذشته باشد بلکه باید با طرح ریزی های جدیدی همچون الزام به ورود تکنولوژی و استفاده از نیروهای ایرانی، فرایند ورود سرمایه گذار را به شکل دیگری طراحی کنیم تا این سرمایه گذاری منجر به از دست رفتن سهم بازار تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته طی سه سال اخیر نشود.

در همین رابطه حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: از ورود سرمایه گذار خارجی مشروط به انتقال تکنولوژی و فناوری به روز به کشور و استفاده از نیروهای داخلی استقبال می‌کنیم. ورود سرمایه گذار خارجی باید منجر به جلوگیری از خروج ارز و یا منتج به ارزآوری شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه جذب سرمایه گذار در کشور جنبه مالی دارد و به موضوع تکنولوژی توجهی نمی‌شود، معتقد است: به دلیل عدم صیانت از سرمایه گذاری‌های قبلی در حال حاضر خالص سرمایه گذاری در کشور منفی شده است.

غزنوی تاکید دارد: استراتژی درست این است که به جای واردات محصولات کامل یک برند بین‌المللی، سرمایه گذار خارجی به بخش قطعه سازی وارد شود. در این صورت هم موجب انتقال دانش فنی می‌شوند و هم به دلیل کاهش وابستگی صنعتی کشور، ریسک تحریم کاهش می‌یابد. همچنین نیروهای فنی و مهندسی ایرانی نیز در صنایع به کار گرفته می‌شوند؛ از سوی دیگر صادرات قطعه راحت تر از صادرات محصول کامل است.