مدیر عامل بانک مسکن با تحلیل اوضاع بازار زمین و مسکن، طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ارزان را جبران کننده تورم شدید نهاده های اصلی ساختمان توصیف کرد.

به گزارش درآمد نیوز ، محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ضمن اشاره به اطلاعات تازه منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره قیمت زمین و مسکن و اجاره بها در نقاط شهری کشور، اعلام کرد: دولت از سال گذشته تا کنون با تخصیص زمین های ۹۹ ساله به ساخت و سازهای حمایتی مختص کم­درآمدهای فاقد مسکن، پشتیبانی لازم از انبوه سازان و سازندگان برای کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن را به عمل آورد.

اراضی ۹۹ ساله به صورت اجاره بلندمدت و بدون دریافت بهای روز زمین از سازنده، در خدمت پروژه های طرح اقدام ملی مسکن قرار می گیرد و از آنجا که زمین در حال حاضر در خیلی از شهرهای بزرگ و متوسط حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد از قیمت تمام شده را به خود اختصاص می دهد در نتیجه این اقدام دولت، کمک قابل توجه و واقعی به ساخت و عرضه خانه ارزان برای خانوارهای جامعه هدف است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن بر اساس داده های مرکز آمار ایران، تابستان امسال قیمت مسکن در کشور ۹۵ درصد و قیمت زمین مسکونی نیز ۱۰۲ درصد نسبت به تابستان ۹۸ افزایش یافته است. رشد قیمت زمین شدیدتر از رشد قیمت خانه و آپارتمان گزارش شده است که معنا و مفهوم آن، گرانتر شدن نهاده اصلی تولید و عرضه مسکن در شهرها است.

مدیر عامل بانک مسکن در این باره معتقد است، اگر دولت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن با ظرفیت بیش از یک میلیون واحد مسکونی را شروع نمی کرد، عدم دسترسی تولیدکنندگان مسکن و ساختمان به زمین با قیمت مناسب می توانست باعث تداوم کمبود واحد مسکونی در بازار و در نتیجه رشد بیشتر قیمت در آینده شود. اما در مقطع فعلی، روند سرمایه گذاری و ساخت و سازها روی زمین های واگذار شده در طرح اقدام ملی باعث جنب و جوش در بازار ساخت و ساز و تسهیل جریان عرضه مسکن آن هم از نوع مسکن ارزان شده است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور در تابستان امسال به ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. قیمت زمین نیز در همین فصل به مترمربعی ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

محمود شایان در تحلیل اوضاع کنونی بازار مسکن تصریح کرد: رکود خرید مسکن و همچنین رکود ساخت مسکن در برخی شهرهای کشور به دلیل رشد هزینه ها در این دو بازار است. اما همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، بانک مسکن و همچنین انبوه سازان با طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن باعث می شود مسیر حمایتی برای خانه اولی ها و همچنین فاقدین مسکن برای صاحب خانه شدن بوجود بیاید. در این میان روند ثبت نام متقاضیان واجد شرایط و همچنین پرداخت آورده نقدی از سوی افراد بیانگر استقبال آنها از طرح اقدام ملی است.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: بانک مسکن با تقبل مسوولیت پرداخت ۱۴۰ هزار واحد تسهیلات ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، منابع مالی لازم برای پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن سازی روی زمین های ۹۹ ساله را تعهد کرده است.

به گزارش هیبنا،‌ تابستان امسال در کل کشور حدود ۱۰۰ هزار فقره معامله خرید و فروش خانه انجام شد که این رقم حدود ۲۵ درصد کمتر از شرایط طبیعی بازار معاملات مسکن در سال ۹۶ بوده است. این فاصله خود بیانگر شرایط سخت خانه دار شدن متاثر از رشد شدید قیمت مسکن در یکی دو سال گذشته است.

جدول اطلاعات قیمتی گزارش مرکز آمار ایران مشخص می کندقیمت مسکن در تبریز در تابستان امسال ۱۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته جهش یافته ، این نرخ رشد در اصفهان ۱۴۰ درصد، در کرج ۱۵۶ درصد، در مشهد ۱۳۶ درصد و در شیراز ۱۵۸ درصد گزارش شده است.