رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: رفع مشکل پولی و بانکی برای گسترش روابط تجاری با روسیه بسیاری از موانع تجاری را رفع و گام موثری در این زمینه محسوب می‌شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: رفع مشکل پولی و بانکی برای گسترش روابط تجاری با روسیه بسیاری از موانع تجاری را رفع و گام موثری در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش  درآمد نیوز ، محمد لاهوتی با بیان اینکه روسیه یکی از شرکای مهم ایران در منطقه به شمار می‌رود، اظهار داشت: این کشور به لحاظ سیاسی و جایگاهی که در عرصه بین‌المللی دارد، برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: بر این اساس نقشی که روسیه می‌تواند در شرایط تحریمی برای ایران داشته باشد، ترسیم یک موقعیت متمایز برای این کشور در میان شرکای تجاری ایران است؛ به خصوص اینکه روسیه یکی از شرکای راهبردی و بسیار مهم برای کشور محسوب می‌شود.

لاهوتی تصریح کرد: هرچند که در سنوات گذشته، روابط اقتصادی ایران با این کشور در حد مطلوب نبوده و عملاً حجم تجارت ایران نسبت به سهم منطقه‌ای این کشور و نیازهای روسیه بسیار ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: با آسیب‌شناسی مباحث مرتبط با تجارت ایران و روسیه به این نکته می‌رسیم که یکی از مشکلات مهم و مانع افزایش سطح تجارت با این کشور، روابط پولی و بانکی است که تحریم‌های گذشته و عدم ارتباط بانکی دو کشور، این مشکل دوچندان شده تا به یکی از فاکتورهای مهم عدم گسترش تجارت ایران با روسیه، همین مسائل بانکی تبدیل شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: با آغاز جنگ اوکراین و روسیه، این کشور نیز تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته و به‌نوعی روس‌ها شرایط ایران را درک کرده و احساس کرده‌اند که روابط باید گسترده‌تر شود تا در حوزه اقتصادی نیز بتوانند از ظرفیت‌های ایران بهره‌مند شوند.

لاهوتی با بیان اینکه با این رویکرد روس‌ها، رفع موانع تجاری در دستور کار قرار دادند، اظهار کرد: هم‌زمان هدف دولت سیزدهم نیز، گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه به‌ویژه روسیه را در دستور کار قرار داد و این دو مساله باعث شد که رفع موانع میان دو کشور شتاب بگیرد و مشکلات فی‌مابین که باعث عدم گسترش روابط اقتصادی دو کشور شده بود، حل شود.

وی با بیان اینکه در سفرهای متعددی که وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران به این کشور داشته‌اند، اولین موضوع برطرف کردن مشکلات ارتباط و رفع موانع پولی و بانکی بود، تصریح کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در این حوزه با توافق‌نامه‌ای که بانک مرکزی با میربیزینس و روسیه انجام داده، تا حدودی برطرف خواهد شد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: البته توافقات به‌تازگی انجام شده و کانال‌های مالی در حال گسترش هستند، اما مسلم است که تجار ایرانی به‌راحتی می‌توانند کالای را به فروش برسانند و خریدار روس هم پول کالای خریداری شده را به کانال معرفی شده پرداخت کند و از سوی دیگر، صادرکننده نیز بتواند در ایران، توسط بانک‌های متناظری که با میربیزینس ارتباط دارند، وجوه خود را به ریال دریافت کنند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: این مساله با توجه به اینکه در داخل کشور، با پیچیدگی‌های خاص همراه است، نیاز به بازنگری در سیاست های داخلی ایران دارد و تا حدودی هنوز همه مشکلات برطرف نشده، اما قدم‌های موثری برداشته شده است.

وی افزود: در حال حاضر باید اگر موانعی وجود دارد که تاجر ایرانی اسکناس بگیرد و اسکناس را به نرخ توافقی به بانک معرفی شده واگذار کند، برطرف شود، البته از سوی دیگر اگر این معاملات به صورت حواله باشد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، اما به‌هرحال تفاوت نرخ می‌تواند تاثیرگذار باشد.

لاهوتی گفت: تا به حال بر اساس اطلاعات دریافتی، هزینه‌های این تبادلات هزینه بالایی نیست و امیدواریم که بتوانیم مشکلاتی که صادرکنندگان منعکس می‌کنند، را با همراهی سازمان توسعه تجارت ایران برطرف کرده و شاهد گسترش حجم تجاری ایران و روسیه باشیم.