بررسی وضعیت بازار کار سال ۹۹ بیانگر آن است که با ریزش ۷۴۳ هزار نفری نیروی کار بخش خدمات، ۱۷ هزار نفری بخش صنعت و ۲۵۰ هزار نفری بخش کشاورزی، حوزه خدمات رکوردار ریزش نیرو بوده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از مهر، با توجه به محدودیت‌هایی که ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ برقرار و بعضاً منجر به تعطیلی یا تعدیل نیرو در محیط‌های مختلف کاری شد، شاخص‌های بازار کار به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند بطوری که طبق آمار رسمی کشور در مجموع ۴ فصل سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۱۰ هزار نفر از گروه شاغلان خارج شدند.

بررسی وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در سال ۹۹ بیانگر آن است که اگرچه در بخش کشاورزی و صنعت نیز ریزش نیروی کار را شاهد بودیم اما بیشترین ریزش نیروی کار در بخش خدمات بوده است.

در بخش کشاورزی حدود ۲۵۰ هزار نفر در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ بیکار شدند. در بخش صنعت نیز شاهد ریزش ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از شاغلان بودیم. بیشترین ریزش نیروی کار نیز در بخش خدمات رقم خورد به گونه‌ای که حدود ۷۴۰ هزار نفر فعالان حوزه خدمات در سال ۹۹ بیکار شدند.

گروه کار تعداد شاغلان در سال ۹۹ تعداد شاغلان در سال ۹۸ میزان تغییر
خدمات ۱۱.۴۶۹.۶۴۰ ۱۲.۲۱۲.۹۰۱ ۷۴۳.۲۶۱-
کشاورزی ۴۰۴۲۸۳۲ ۴۲۹۲۵۴۱ ۲۴۹۷۰۹-
صنعت ۷۷۴۸۵۱۵ ۷۷۶۶۰۱۷ ۱۷۵۰۲-

غیرفعال شدن ۱.۲ میلیون زن

طی سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر از بازار کار خارج شدند و در زمره جمعیت غیرفعال قرار گرفتند که سهم زنان بیشتر از مردان بوده است.

به این ترتیب در حالی که جمعیت غیرفعال کشور در سال ۹۸ برابر با ۳۴ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۱۱ نفر بود، در سال ۹۹ به ۳۶ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۶۲۵ نفر افزایش یافت؛ یعنی شاهد خروج ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۱۴ نفر از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) از بازار کار بودیم که از این تعداد، سهم زنان یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۶۷۴ نفر بوده است.

جمعیت غیرفعال سال ۹۹ سال ۹۹ میزان تغییر
کل جمعیت غیرفعال ۳۶.۶۳۸.۶۲۵ ۳۴.۴۹۸.۴۱۱ ۲.۱۴۰.۲۱۴
جمعیت غیرفعال زن ۲۶.۸۶۹.۵۱۸ ۲۵.۵۸۴.۸۴۴ ۱.۲۸۴.۶۷۴
جمعیت غیرفعال مرد ۹.۷۶۹.۱۰۷ ۸.۹۱۳.۵۶۷ ۸۵۵.۵۴۰