تهران- درآمد نیوز- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مسیر و سمت و سوی کلان سیاست‌های کشور، حمایت از تولید و تعمیق ساخت داخل است و گشایش‌های آینده در عرصه بین‌الملل، تاثیری در این موضوع نخواهد داشت.

به گزارش روز سه‌شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سعید زرندی» در جلسه کارگروه توسعه سرمایه‌گذاری افزود: گرچه استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال دانش و فناوری برای بخش صنعت و معدن حائز اهمیت است، اما رویکرد اصلی در آینده نیز حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید داخلی خواهد بود.

وی گفت: فهرستی از کالای مهم وارداتی قابل ساخت در کشور، صنایع پیش‌ران صنعت ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ۱۰۰ شرکت بزرگ صنعتی و معدنی معرفی شده و با تک تک آنها در حال برگزاری جلسات مختلف هستیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را شکل دهیم.

زرندی با بیان اینکه مبنای توسعه در همه کشورها شرکت‌های بزرگ هستند، تاکید کرد: اقتصاد ایران نیازمند بازیگران بزرگ است تا سرعت توسعه شتاب پیدا کند.

روند منفی تشکیل سرمایه در کشور

وی با ابراز نگرانی از روند منفی تشکیل سرمایه در کشور گفت: باید با کمک شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری های بزرگ شکل گیرد، زیرا این شرکت‌ها نقش لکوموتیو را برای صنایع متوسط و کوچک دارند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت تاکید کرد: اگر به دنبال نوآوری، تحول و توجه به موضوعات انقلاب چهارم صنعتی هستیم، این اتفاق در بنگاه‌های بزرگ می‌تواند شکل بگیرد.

وی گفت: جای شرکت‌های ایرانی در بین شرکت‌های بزرگ بین‌المللی خالی است و باید تلاش کنیم شرکت‌های بزرگ توانمندتر شود.

زرندی یادآور شد:‌ ارزش دارایی بزرگترین شرکت‌های ایران کمتر از ۲۰ میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که باید تلاش کنیم از مسیر سرمایه‌گذاری‌های جدید توسط همین شرکت‌ها به جایگاه مناسب در سطح منطقه و بین‌الملل برسیم.

تعریف ابرپروژه برای برنامه هفتم توسعه

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استراتژی ما این است که بنگاه‌های بزرگ را ترغیب کنیم تا در صنعت خود یا در سایر صنایع دیگر سرمایه‌گذاری کنند و چندین ابرپروژه برای برنامه هفتم توسعه در بخش صنعت و معدن تعریف خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، زرندی پیش از این اعلام کرده بود: راه‌اندازی هفت هلدینگ سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و سه هلدینگ در بخش معدن هدف‌گذاری و گام‌های اولیه با اعمال ملاحظات قانونی در این خصوص برداشته شده است.