علیرغم قول های مکرر برخی مسئولان برای کاهش قیمت میوه در بازار همچنان قیمت‌ها نجومی است و از توان قدرت خرید قشر متوسط جامعه خارج است، تقریبا هیچ میوه‌ای کمتر از ۱۰ هزار تومان در بازار نیست و دوران اوج میوه تابستان هم سپری می شود اما از کاهش قیمت ها خبری نیست.

درآمد نیوز – علیرغم قول های مکرر برخی مسئولان برای کاهش قیمت میوه در بازار همچنان قیمت‌ها نجومی است و از توان قدرت خرید قشر متوسط جامعه خارج است، تقریبا هیچ میوه‌ای کمتر از ۱۰ هزار تومان در بازار نیست و دوران اوج میوه تابستان هم سپری می شود اما از کاهش قیمت ها خبری نیست.

خرید میوه امروز برای خانواده ها سخت‌تر شده است. از یک سو بر اساس فرهنگ ایرانیان پذیرایی از مهمان‌ها معمولا با میوه انجام می شود و از سوی دیگر قیمت ها آنچنان بالاست که توان خریدی برای مردم نمانده است.

امان الله قرائی مقدم: مردم توان خرید هیچی را در جامعه ندارند میوه که بماند

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص وضعیت سبد خانوارها در کشور به خبرنگار ما گفت: اهمیت غذایی میوه کمتر از گوشت و مرغ است اما جایگزین های خوبی برای گوشت مرغ هستند از طرفی قیمت ها به قدری افزایش یافته است که سبد خانواده ها هر روز ضعیف و ضعیف تر می شود و این قمیت های سرسام آور باعث شده تا توان خرید میوه کاهش چشمگیری پیدا کند.

وی در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر تره بار که بروید میوه هایی که مانده است را در گوشه دیوار میریزند و عده ای آنها را جمع اوری می کنند بماند که برخی ازاین تره بارها این میوه های مانده را با قیمت خیلی پایین به مردم میفروشند و این نشان از فقر شدید جامعه از لحاظ اقتصادی است.

این جامعه شناس در بخش دیگری از مصاحبه خود از انرژی زا بودن میوه اظهارداشت: در شرایطی که مردم نمی توانند روزانه گوشت و مرغ و لبنیات استفاده کنند باید از جایگزین ها مانند میوه استفاده شود به طور مثال شیر از در زو چهارشنبه هزار تومان افزایش قیمت داشته است و در این میان کارمندی که با حققو اندکی که دریافت می کند فقط می تواند اجاره بهای خانه را پرداخت کند چطور می تواند یک زندگی را بچرخاند از نظر روحی و روانی لطمه شدیدی به زندگی این کارمند وارد می شود.

وی در ادامه از شکاف طبقاتی عمیق ایجاد شده در کشور گفت: در حال حاضر شکاف طبقاتی بین مردم ایجاد شده است که این شکاف طبقاتی منجر به نارضایتی مردم و افزایش خشونت بین مردم شده است به قول سعدی هر که دست از جان بشوید؛ هرچه در دل دارد بگوید باید انتظار داشته باشیم که جرم و جنایت افزایش پیدا کند شکم گرسنه تحمل ندارد.

امان الله قرائی مقدم در بخش دیگر از مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که میوه وارداتی نیست پس چرا قیمت های سرسام آور دارد؟ گفت: قیمت میوه را دلالان میدان بار تعیین می کنند بنابراین سود اندکی به کشاورز می دهند و این دلالان هستند که سود میوه را می برند از طرفی دوروز پیش اعلام کردند که ۳۲ میلیون ایرانی زیر خط فقر رفته اند یعنی فقرا افزایش ۲ میلیونی داشته اند و این باعث می شود تا اقتصاد یک کشور نابود شود چرا که اقتصاد ایران در حال حاضر قبیله ای شده است و تا مشکلات اقتصادی حل نشود فقرا افزایش پیدا خواهد کرد.

وحید شقاقی شهری: دهک های جامعه سبدی دیگر ندارند

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی درخصوص گرانی های اخیر میوه و تره بار به خبرنگار ما گفت: اقتصاد به هم متصل هستند یعنی اگر بخشی شاهد تورم شود سایر بخش ها نیز تورم را حس خواهند کرد نمی توان یک بخشی از اقتصاد تورم داشته باشد و بخش دیگر تورم نداشته باشد اقتصاد در هم تنیدگی دارد در یک جامعه اگر بخش ورزشی پیشروفت کند بخش اقتصادی نمی تواند عقب بماند و این یک مثال ساده برای تورم ایجاد شده در کشور است.

وی در ادامه اظهارداشت: از سال ۹۷ ما شاهد جهش ارزی در اقتصاد بودیم این کاهش ارزش پول ملی به همه حوزه ها سرایت خواهد کرد کاهش ارزش پول ملی باید در جایی تخلیه شود و سال ۹۷ کاهش شدید پول ملی باعث می شود تا تورم روز به روز افزایش داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه مصاحبه خود درباره چرایی گرانی میوه اظهارداشت: هزینه کشاورز که ثابت نیست آن هم در همین سرزمین زندگی می کند بنابراین باید بتواند در این کشور زندگی کند به طور مثال خانه در تهران حدود ۱۵ برابر شده است خودرو ۱۵ برابر شده است بنابراین خدمات هم باید ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

وی در پایان اظهارداشت: این افزایش قیمت ها سفره ۷ دهک جامعه را کوچک کرده است و دهک هشتم تمام تلاشش را می کند تا سفره اش کوچک نشود اما خواه ناخواه چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

  • نویسنده : محمدرضا آذین