حسن شریفی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بیمه ایران در جلسه یک شنبه های تحول و نوآوری با موضوع رونمایی از ” سامانه جامع بیمه های کشتی ” ، عنوان کرد : با توجه به توسعه و گسترش فعالیت های بیمه ایران و برای ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر بین شعب ، واحد های اجرایی و مدیریت فنی در ستاد مرکزی و همچنین بهبود عملکرد هر یک از بخش‌ها ، استفاده از ابزارها و روش‌های نوین به خصوص پنل‌های مدیریتی را در دستور کار شرکت قرار دادیم و این مسیر هوشمندسازی و ارتقای جامع سیستم‌های فن‌آوری اطلاعات را بصورت مستمر و پیوسته و بدون هر گونه وقفه ای ، ادامه خواهیم داد .

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، شریفی در این جلسه که با حضور سید ناصر مبرقعی، سید علیرضا سادات میر، اسماعیل مهدوی نیا و علیرضا مقدسی اعضای هیات مدیره ، سلامی سرپرست معاونت برنامه ریزی و نوآوری ، مجید رحمتی مدیر کل بیمه های مسئولیت و حمل و نقل کالا و جمعی از کارشناسان برگزار گردید، ضمن تقدیر از مسئولین ذی ربط برای راه اندازی سامانه تحت وب بیمه های کشتی و با اشاره به تاکیدات اعضای مجمع و هیات مدیره بیمه ایران برای شفاف سازی فعالیت های شرکت ، اظهار داشت: با همکاری و هماهنگی های صورت گرفته بین بخش های مختلف فنی و آی تی ، داشبوردهای مدیریتی برای افزایش کارایی بازتعریف و بهینه سازی شد تا اطلاعات شفاف و جامع تری را از وضعیت جاری و روندهای کسب و کار شرکت استخراج کرده و به صورت یکپارچه در اختیار مدیران برای تصمیم گیری قرار دهد .

رئیس هیات مدیره بیمه ایران ، یکی از دلایل افزایش پرتفوی بیمه های کشتی را تفویض اختیار سیستمی دانست و خواستار جذب رشته های بیمه ای پرسود در بازار بیمه کشور شد و تاکید کرد : مسئولین بیمه ایران باید با جدیت بیشتری نسبت به ارزیابی و احصای چالشهای پیاده سازی سیستم های هوشمند اقدام نموده و گزارشات را بصورت منظم به هیات مدیره ارسال نمایند تا با اصلاح و تغییر روش ها ، به اهداف تعیین شده برسیم.

سیدمحمدناصرمبرقعی عضو هیات مدیره بیمه ایران نیز در این جلسه ، بیمه های کشتی را شناسنامه و خواستگاه اصلی پیدایش بیمه در جهان نام برد و بیان داشت : کلمه بیمه برای اولین بار برای پشتیبانی از تجارت و حمایت از کشتیرانی در برابر خطرات و دزدان دریایی و بطور کلی برای خطرات تجارت با کشتی شکل گرفت .

شرکت سهامی بیمه ایران در این خصوص ، با اتخاذ تدابیر و ایجاد صندوق خاص برای پوشش بیمه ای کشتی ها در زمان دفاع مقدس ضمن حفظ توازن اقتصادی ، نشان داده که می تواند نقش پررنگی در صنعت بیمه حمل ونقل دریایی کشور داشته باشد .

وی در ادامه به نقش تاثیر گذار بیمه ایران در موضوع کنوانسیون بین‌المللی دریایی و متغیرها و قوانین مربوط به آن پرداخت و اظهار داشت : با ارائه طرح های نوین بیمه ای و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ، ساختارمند شدن نرخ دهی و با تکیه بر ریز فاکتور ها ، می توانیم سهم بازار بیمه ایران در این رشته را افزایش دهیم .

علیرضا مقدسی عضو هیات مدیره بیمه ایران همکاری واحدهای مختلف شرکت را یکی ازعوامل موفقیت این طرح دانست و گفت : در تجارت خارجی شرکت های بیمه نقش پررنگی دارند از اینرو پیاده سازی و اجرای عملیات بیمه گری برای صدور و پرداخت خسارت بیمه نامه های دریایی اقدامی هوشمندانه است که با تلاش حوزه های فناوری و بیمه های حمل و نقل ، امروز به بهره برداری رسیده است .

وی خواستار توسعه این طرح برای پوشش تمامی بیمه نامه ها ی حمل و نقل دریایی و کشتی شد و تصریح کرد : برنامه ما افزایش پرتفوی شرکت در بیمه نامه های کشتی و حمل و نقل دریایی است ، از اینرو باید با ایجاد تنوع و تسهیل صدور و پرداخت خسارت و همچنین بر اساس استانداردهای جهانی ، تمامی بیمه نامه های دریایی در این سامانه تعریف شود .

در این جلسه سلامی ، رحمتی و کارشناسان توضیحاتی در خصوص مراحل مختلف طرح ارائه نمودند و در پایان جلسه از مجید رحمتی به خاطر اقداماتی که در زمینه توسعه ،گسترش و حمایت ازسامانه های هوشمند انجام داده ، تقدیر به عمل آورند.

گفتنی است سامانه جامع بیمه های دریایی (کشتی و شناور )، به صورت وب بنیان و مبتنی بر زیر ساخت های فنی و یکپارجه شرکت با زیر مجموعه فرم های عملیاتی ، حسابداری ، مدیریت مشتریان ، مدیریت ومدیریت فرآیند طراحی و پیاده سازی شده است .

اجرای این طرح موجب کاهش مخاطرات ، تسهیل روند کار واحد های اجرایی ونمایندگان ، افزایش نظارت و نرخ دهی سیستمی و حذف محاسبات دستی ، عدم تمرکز گرایی و تفویض اختیار و انتقال دانش ، تسریع در صدور بیمه نامه های دریایی و بهبود عملکرد آن شده و با اجرای این طرح در میزان مبالغ ۲۰۰ درصد و در تعداد بیمه نامه ها ۷۵ درصد رشد ایجاد شده است.

مزایای دیگر این طرح ، خروج سیستم سوق در پرداخت ها و شفاف سازی اطلاعات و صورت های مالی ، تجمیع اطلاعات و دیتاها ، ایجاد چارچوب و شکل یکسان بیمه نامه ها و قابلیت استعلام بر اساس کد یکتا و پیاده سازی سیستمی حدود اختیارات است .