نشست تخصصی تامین مالی زنجیره تامین (SCF) با حضور بانک صنعت و معدن، در سالن آمفی تئاتر مرکز آفرینش های کانون در جریان هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد.

به گزارش درآمد نیوز  به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، در این نشست که بیست و هشتم دیماه با حضور کارشناسانی از سازمان ها، شرکت ها و بانک مختلف کشور در زمینه بررسی ابعاد تخصصی موضوع تامین مالی زنجیره تامین برگزار شد، علیرضا سلامت‌بخش، رئیس اداره اعتبارات و علی اصغری، کارشناس فناوری اطلاعات این بانک به عنوان سخنران و کارشناس حضور داشتند.
در این نشست علی اصغری با اشاره به اینکه نقش بانک مرکزی تدوین قانون و مقرراتی در راستای مدیریت و کنترل ریسک های کلان سرمایه گذاری است، اظهار داشت: نقش کلیدی بانک مرکزی طراحی روش هاست و باید گفت بانک مرکزی مانع طرح ها و ابزار های استاندارد نیست.
در ادامه نشست، علیرضا سلامت‌بخش، رئیس اداره اعتبارات بانک صنعت و معدن، به نگاه بانک ها در اکوسیستم مالی و زنجیره تامین اشاره کرد و گفت: در شبکه بانکی بیش از ۸۰ درصد تامین مالی کشور در شبکه بانکی است و سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال، تسهیلات به بنگاه ها پرداخت شده که بیش از ۸۰ درصد آن سرمایه در گردش بوده است .
سلامت بخش با بیان اینکه سیاست های قانون گذار و بانک در حفظ تولید به سمت سرمایه درگردش حرکت کرد که این رویه باعث استهلاک دارایی ها شده است. گفت: در دوسال گذشته ۴۵۰ هزار میلیارد ریال از طریق مولدها بوده و باز پرداخت تسهیلات به سمت اعتبار بوده و بانک مرکزی در حمایت از زنجیره تأمین خوب عمل کرده است.
وی گفت: توان تامین مالی کشور محدود است و اگر به روش تامین مالی سنتی حرکت کنیم در تامین منابع با مشکل رو برو می شویم.
در این نشست همچنین مباحث دیگری پیرامون موضوعات مربوط به تامین مالی زنجیره تامین شامل مسایل حقوقی، قانونی، رگولاتوری و بهره برداری، نقش فین‌تک ها و بانک‌ها در اکوسیستم مالی و فاکتوینگ مطرح شد.

SCF رویکرد جدیدی در حوزه تامین مالی

شایان ذکر است، بانک صنعت و معدن اولین بانک، در شبکه بانکی کشور است که با استفاده از روش نوین زنجیره تامین مالی (SCF)، در تامین مالی بنگاه های تولیدی پیشرو بوده و اقدامات حائز اهمیتی را به انجام رسانده است که از آن جمله می توان به سامانه استعلام اسناد تجاری اشاره کرد که با اتصال به سرویس سامانه جامع تجارت وزارت صمت، امکان دسترسی به فاکتورهای قطعی فروش در آن فراهم شده و این بانک موفق به اخذ رتبه دو در شبکه بانکی در این زمینه شده است.
همچنین سامانه اوراق مولد (گام) نیز به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت جدید در راستای تامین مالی زنجیره تامین در این بانک راه اندازی شده است.
اتصال سامانه استعلام اسناد تجاری به سامانه بانکداری متمرکز به منظور ساخت گزارش های برخط برای وزارت صمت از اطلاعات پرونده های تسهیلات و تعهدات مشتریان بانک، راه اندازی سامانه برات الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت جدید و طراحی سکو با قابلیت اتصال به سرویس های حاکمیتی و ابزارهای پرداخت سامانه بانکداری متمرکز نیز اقدامات دیگری هستند که در راستای تامین مالی زنجیره تامین در دستور کار و در مرحله اجرایی شدن قرار دارند.