معاون مدیرعامل بانک توسعه تعاون در امور استان ها و بازاریابی اعلام داشت خدمت به مشتریان و عموم مردم مهمترین انگیزه کارکنان بانک است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، کریم میرزاخانی معاون مدیرعامل بانک توسعه تعاون در امور استان ها و بازاریابی طی ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران و همکاران استانی اظهار داشت: آموزه‌های مدیریتی می تواند راهکارهای مناسبی را برای ارتقای سطح خدمات به مشتریان ارائه دهد.
وی افزود: خدمت به مردم مهمترین انگیزه برای کارکنان بانک توسعه تعاون است، بر اساس گفته بزرگان چنانچه در زندگی مردم تغییر مثبت ایجاد نماییم صاحب کسب و کار هستیم، منظور این است که فعالیت ما باید در زندگی مردم اثر مثبت داشته باشد .
میرزاخانی گفت: مدیر عامل بانک توسعه تعاون بالاترین ارزش را برای سرمایه های انسانی بانک قائل شده اند و این سیره مدیر عامل به این دلیل است که پاسداشت نیروی انسانی موجب گردد تا بهترین سطح خدمات به عموم مشتریان ارائه گردد. قدر و منزلتی که مدیر عامل بانک برای کارکنان تعریف نموده اند، کم نظیر است و شایسته است قدردان این نگاه حکیمانه باشیم و عملکرد شایسته و رو به رشدی را رقم بزنیم.
این مقام بانکی مطرح کرد: اسناد بالادستی بانک سند تحول دولت مردمی، سند توسعه بخش تعاون ، سند انتظار و متن، برنامه هفتم، قانون بودجه ۱۴۰۲ و سند الزامات حاکمیت شرکتی هستند و اهداف مهمی از جمله توسعه زیست بوم تعاون کشور، کارآمدی و تعالی عملیاتی و نوآوری در ارائه خدمات و محصولات برای بانک قابل تصور است. چشم انداز بانک نیز به عنوان بانک پیشرو و برتر در ارائه خدمات مالی و اعتباری دیجیتال به تعاونی ها و بنگاههای کوچک و متوسط ترسیم شده است و تحول بانک نیز بر اساس سند تحول راهبردی بانک در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: بانک توسعه تعاون دو زیست بوم را ناظر بر خود می بیند، بخش تعاون کشور تابع عقلانیت کلامی و ارتباطی است و زیست بوم صنعت بانکداری که تابع عقلانیت مالی و اقتصادی است. استراتژی بانک می تواند این گونه باشد که از هر دو عقلانیت استفاده نماید تا به تاییدیه اجتماعی برسد.
میرزاخانی گفت: توانمندی، سخت بودن و خویشتنداری از مهمترین ویژگی های مدیران استانی و همچنین کارکنان محسوب می‌شود، سخت بودن بدین معنا که در مقابل مشکلات و موانع ازپا نایستد و برای پیشبرد امور و ارائه خدمات مناسب به مردم تلاش و سخت‌کوشی داشته باشد. اعتماد به نفس داشته باشد، خویشتنداری بدین مفهوم که خود کنترلی داشته باشد، اشتباهات گذشته را اصلاح نماید و عدالت اجتماعی را به عنوان یکی از مهمترین اهداف و ویژگی های تعاون باور داشته باشد.
وی گفت: باید بدانیم اصل و اساس حضور ما برای خدمت به مردم است، پس پست و مقام و مسئولیت نباید ما را مشغول نماید و شایسته است به اصل موضوع که ارائه خدمت به مردم است مشغول شویم. بر اساس فرمایش رسول اکرم (ص) هر کس نیاز مومنی را روا سازد، خداوند حاجت های فراوان او را روا می سازد که کمترین آن بهشت است. امام حسین (ع) می فرمایند احتیاج و مراجعه مردم به شما از نعمت های الهی است پس نسبت به نعمت ها روی برنگردانید، و گرنه به نعمت و بلا گرفتار خواهید شد.
این مقام بانکی توضیح داد: قدرت لازمه خیر رساندن است و چنانچه ضعف داشته باشیم نمی توانیم به مردم خیر برسانیم و خدمت نماییم. احترام، اعتماد و مراقبت باید در میان همکاران وجود داشته باشد و لازمه کار تیمی است، برای پیشرفت نیاز است تیم باشیم و کار تیمی داشته باشیم و نباید اجزای ناپیوسته یک سازمان باشیم.
معاون مدیر عامل بانک توسعه تعاون خطاب به مدیران استان تاکید کرد: قدرت و اختیاری که شما در زیست بوم تعاون در منطقه خود دارید بسیار ارزشمند است و شما فرصت و توفیق برای خدمتگزاری در بانکداری و تعاون را در بالاترین سطح دارا هستید و از این موقعیت برای ارائه شایسته ترین خدمات به زیست بوم منطقه و بخش تعاون استان بهره برداری نمایید.
وی تصریح نمود: ساختار، برنامه و نیروی انسانی به عنوان سه رکن اصلی سازمان و سه پیشران مهم برای رشد و توسعه مطرح هستند و در این بین مهمترین رکن نیروی انسانی است که دو رکن دیگر نیز توسط همین رکن ساماندهی می شوند. انتخاب افراد شایسته و اصلح که استعداد و مهارت داشته باشند و از دانش و بینش اقتصادی برخوردار باشند حائز اهمیت است، نتیجه گرایی نیز بسیار مهم است.
میرزاخانی با بیان این که آینده کسب و کار در حال تغییر است گفت: نیروی انسانی توانایی اقناع سازی داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: نظام آراستگی مشتمل بر ساماندهی (تفکیک ضروری از غیر ضروری)، نظموترتیب، نظافت ، استانداردسازی و انضباط بسیار مهم است و می تواند تبدیل به فرهنگ سازمانی شود. ضرورت دارد مسئولیت پذیر باشیم و نسبت به محیط حساسیت لازم و کافی را داشته باشیم.
میرزاخانی در توضیح نیروی انسانی به عنوان مهمترین دارایی بانک گفت: نیروی انسانی مناسب مهمترین دارایی بانک است، افکار منظم نیاز آنچنان به سلسله مراتب و تشریفات اداری ندارد و اعمال منظم نیاز کمتری به کنترل دارند. چنانچه فرهنگ مبتنی بر نظم با وجدان کاری با هم عجین و مخلوط شوند قدرتی خارق العاده برای انجام کارهای بزرگ پدید می‌آید.
وی خطاب به عموم مدیران و همکاران اجرایی بانک گفت: هیات عامل اصلی بانک شما هستید و بنده تسهیلگر فعالیت شما هستم.
این مقام بانکی یادآور شد: مدیر عامل بانک اهمیت زیادی برای همکاران شعبه قائل هستند و در این دوره شاهد هستیم که خدمات ارزشمند همکاران شعب به نحو شایسته ای مورد قدردانی و ارزشگذاری واقع می شود.
میرزاخانی گفت: هم اکنون شاهد هستیم که رفتار همکاران مبتنی بر مطالبه گری است که در واقع مطالبه‌گری برای فراهم سازی شرایط بهتر برای ارائه خدمات به مشتریان است . شایسته است این رفتار الگو باشد مطالبه‌گری همواره بجای طلبکاری در رفتار همکاران بانک وجود داشته باشد. مطالبه‌گری رفتار بالغانه، مدنی و اجتماعی و نشانگر رشد و بلوغ سازمانی مدیران و همکاران است.
وی خطاب به مدیران استانی گفت: به راه حل های اساسی به جای راه حل های مقطعی، به ریسک پذیری به جای اجتناب از ریسک، به خلاقیت کاربردی به جای اطاعت کورکورانه، به ساده کردن کار به جای پیچیدگی و به کار برجسته بجای نمایش کار پاداش بدهید. اخیرا در بازدید شعبه سعادت آباد تهران شاهد بودیم رییس شعبه سیاست های اعتباری و بسته های اعتباری را هوشمند نموده است که کاری خلاقانه، داوطلبانه و ارزشمند است.
این مقام بانکی افزود: برای آنکه شاهد بهبود مستمر و تدریجی باشیم به ناچار باید از اتلاف منابع جلوگیری نماییم و فعالیت اضافی را حذف کنیم و موازی کاری ها را مدیریت نماییم و تاثیر بر زندگی مشتریان را به فعالیت ها و اقدامات اضافه نماییم. ضرورت دارد از همکاران متناسب با استعداد و تخصص او استفاده شود.
میرزاخانی توصیه کرد: چنانچه به دنبال ترقی و پیشرفت فردی هستید، با عملکرد مناسب ازرییس خودتان حمایت کنید تا او موفق شود و ارتقا بگیرد، در این صورت زمینه پیشرفت شما نیز مهیا می شود. بهبود و آموزش داوطلبانه است اما برای بقا نیاز به آموزش داریم. پیشرفت، رشد وتوسعه نیازمند کارآیی و اثربخشی بالا است.
وی افزود: برند قولهایی است که به مشتریان داده ایم. باید توجه داشته باشیم چنانچه قول غیر قابل تحقق به مشتری بدهیم و وعده هایی به مشتری بدهیم که در عمل قابلیت انجام ندارد به برند بانک ضربه زده ایم، لذا شایسته است در چارچوب اختیارات و مطابق واقعیات به مشتریان قول بدهیم.
میرزاخانی تاکید نمود: مدیران استانی با قدرت کلمات می توانند به همکاران انگیزه بدهند و فریاد و صدای بلند کارایی ندارد، بلکه قدرت کلمات است که می تواند به نیروی انسانی انگیزه و قدرت لازم را بدهد.
وی بیان داشت: مدیران استانی باید به فکر جانشین پروری باشند و به فکر تقویت معاونین خود باشند، باید ماموریت های مهم به معاونین خود بسپارند تا شرایط سخت و دغدغه مدیر بودن و اهمیت مسئولیت پذیری را برای آنان ترسیم نمایند.
این مقام بانکی اذعان داشت افراد در جایگاهی که هستند باید بدون تعارف نادانسته های خود را بپذیرند و برای آموختن و دانستن مطالب جدید اهتمام کافی را داشته باشند.
وی تصریح نمود: بدین اصل توجه داشته باشید که افراد به صورت تدریجی رشد نمایند، به گونه ای که هرزجایگاه آن را بدانند، یکی از مهارت های مدیران ارشد این است که حواسشان به کارکنان باشد تا آنها را به حد بی کفایتی نرسانند. مدیران می توانند فرد را همیشه در جایگاه قبل از حد بی کفایتی نگه دارند تا نه نیرو از دست رود و تخریب شود و نه سازمان افراد بی انگیزه و نابهره ور داشته باشد.
میرزاخانی توصیه نمود: قدردان خوبی ها و مراتب تشکر و قدردانی را در سازمان و جامعه بجا آورید، تا برکت زندگی تان زیاد شود.
وی گفت: شایسته است در همایش های فصلی بانک، هم مشتریان راضی و هم مشتریان ناراضی صحبت کنند. می توانیم مشتریان را هم به لحاظ ترازنامه ای و غیر ترازنامه ای انتخاب نماییم و مشتری بر اساس منابع ارزان قیمت، گران قیمت ، اعتبار اسنادی و سایر شاخص ها برگزیده شود و مجال صحبت و اظهار نظر به آنان داده شود.
این مقام بانکی یادآور شد: یکی از اندیشمندان و صاحب نظران مدیریت می گوید اگر به مشتریان خدمت نکنیم مجبور می شویم به کسانی خدمت کنیم که به مشتریان ما خدمت می کنند.
وی خاطر نشان نمود: شایسته است از همکارانی که در انتقال و مدیریت دانش سازمانی اهتمام لازم را داشته اند و تجارب خود را در چرخه مدیریت و انتقال دانش سازمانی بکاربسته اند تقدیر به عمل آید.
در ادامه صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب گفت: ۱۴ استان برنامه پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ را محقق نموده اند، استانها با این عملکرد موجب گردیده اند تا هدفگذاری ۷۰۰ هزار میلیارد ریالی مانده منابع بانک قابل دستیابی باشد و بلکه دستیابی به مانده منابع ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی نیز قابل پیش بینی است. توجه داشته باشیم که پایان بهمن ماه به عنوان هدف پایان سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.
وی افزود: مدیران استانی و روسای شعب توجه لازم را برای تعیین تکلیف اجاره شعب پنج ماه قبل از اتمام قرارداد منظور داشته باشد. همچنین توجه کافی به سالم بودن تابلوهای شعب به عنوان ابزار تبلیغاتی بشود. مدیر و معاونین به نوبت حتما در اداره شعب حضور فیزیکی داشته باشند تا در مواقع ضرورت پاسخگوی تماس ها و مراجعات مسئولین و مشتریان باشند. الزام کد شناسایی هفت رقمی شعب نیز رعایت گردد.
در این جلسه هادی بخت یار رییس اداره کل راهبری و هماهنگی استانها و شعب، یونس کلانتری رییس اداره کل مشتریان و توسعه بازار، علی وفایی مدیر شعب استان تهران نیز مطالب مهمی را مطرح نمودند. همچنین تعدادی از مدیران و همکاران استانی نیز نقطه نظراتی را ارائه نمودند.