بازار تهاتر متکی به مکان مشخصی نیست و در کشور مشخصی ثبت نمی باشد و در محیط مجازی فعالیت دارد. دلیل این امر نیز توسعه بیشتر و ایجاد بستر مناسب برای سهولت در استفاده برای اعضا می باشد.

درآمد نیوز -دکتر محمدرضا ناری ابیانه؛

محیط فعالیت مجازی

بازار تهاتر متکی به مکان مشخصی نیست و در کشور مشخصی ثبت نمی باشد و در محیط مجازی فعالیت دارد. دلیل این امر نیز توسعه بیشتر و ایجاد بستر مناسب برای سهولت در استفاده برای اعضا می باشد. علاوه بر آن، گسترش شبکه در فضای مجازی به دور زدن تحریم ها در شرایط خاص کمک خواهد کرد.

تصدی بازار تهاتری

شرکت تهاتری که مالک بازار تهاتر است و به صورت نامحسوس آن را در کنترل دارد، می تواند در ایران ثبت گردد و حتی برخی از امور بازرگانی مورد نظر اعضای بازار تهاتر را با تصدی مستقیم انجام می دهد. زنجیره تأمین و زنجیره اعتبار بر مبنای دفاتر و شرکت های خارجی ثبت شده اداره خواهد شد.

امنیت فضای مجازی

در عین رعایت حداکثر استقلال، بازار مجازی مبتنی بر وب و با سطح بسیار بالای امنیتی طراحی می شود.

سطوح فعالیت

در سه سطح تهاتر وجوه، دیون و مواد و محصول فعالیت دارد.

– تعامل بین اعضا در بازار مزبور بصورت مجازی اعضاء یکدیگر را ملاقات می کنند و نیازها اعلام می شود.

گردش جریان تهاتر دیون بانک ها

در این شبکه واحد مدیریت مشتریان عضو شبکه (MCMS) به عنوان مغز متفکر و سازمان دهنده کلیت شبکه عمل کرده و تمام سازماندهی ها و مبادلات زیر نظر این واحد انجام خواهد پذیرفت.

این واحد اطلاعات تمامی مشتریان را در بدو ورود و در دوره های متناوب بررسی کرده و به اعتبار دهی برای مشتریان عضو می پردازد. تمامی فرآیندها، الزامات و زیرساخت های توضیح داده شده توسط این واحد انجام می پذیرد.

برای داشتن شبکه ای مستحکم و قابل اتکا می بایست گروهی این واحد را مدیریت کنند که روابط مالی مناسبی در داخل و خارج از کشور با مشتریان و بانک های عضو و غیر عضو داشته باشند. چرا که برای برخی مبادلات می بایست از محصولات و خدمات مشتریان غیر عضو بهره برد، که این کار باید از طریق روابط مستقیم مالی بین بانک های عضو و غیر عضو خارجی با دستور واحد مدیریت مشتریان صورت گیرد.

لازم به ذکر است برای انجام تهاتر دیون بانک ها ارتباط ها با سیستم مدیریت مشتریان عضو شبکه (MCMS) در برخی نقاط یک طرفه بوده و در برخی دو طرفه است. در ارتباط های یک طرفه برگشتی وجود نداشته و ارتباط صرفأ جهت اعلام وضعیت یا تبادل کالا از یک سمت به سمت دیگر می باشد.