کارکنان دولت که «مشمول بازنشستگی پیش از موعد» شوند، خطری جدی برای بازار کار است چرا آنها به انبوه جویندگان کار می‌پیوندند و رقیب بیکاران فعلی و تهدیدی برای شاغلان در بخش غیردولتی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارکنان دولت که «مشمول بازنشستگی پیش از موعد» شوند، خطری جدی برای بازار کار است چرا آنها به انبوه جویندگان کار می‌پیوندند و رقیب بیکاران فعلی و تهدیدی برای شاغلان در بخش غیردولتی خواهند شد.
بر اساس بخشی از طرح نمایندگان مجلس، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند
این بخشی از هشدار آلبرت بغزیان، اقتصاددان درباره پیامدهای نهایی شدن طرح «بازنشستگی پیش از موعد» است که ۳۹ نماینده مجلس اواخر ماه گذشته، تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند و اکنون، در نوبت دستورکار بهارستان است. بر اساس بخشی از این طرح، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند.
بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تبعات خطرناک تصویب این طرح بر اقتصاد و بازار کار کشور تأکید کرد: این طرح و طرح‌های مشابه، راه‌حل مناسبی برای ایجاد اشتغال جوانان نیست و چه‌بسا، ممکن است در شرایط بد اقتصادی، شاهد وقوع بحران اقتصاد جدیدی باشیم. زیرا بخش زیادی از کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند، برای کسب درآمد بیشتر در یک مجموعه جدید مشغول به کار می‌شوند و جای یک شاغل را می‌گیرند و این مسئله به بیکاری در جامعه، دامن خواهد زد.
این اقتصاددان افزود: با توجه به چالش‌های بزرگ اقتصاد ایران، نرخ بالای تورم و چشم‌انداز ناروشن تحولات اقتصادی، کمتر کسی به از دست دادن شغل دولتی خود رضایت می‌دهد زیرا ترجیح می‌دهد خود را از «آب‌باریکه» حقوق دولتی، به‌علاوه، دریافتی‌های ناشی از اضافه‌کاری، حق مأموریت و … محروم نکند.
بخش زیادی از کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند، برای کسب درآمد بیشتر در یک مجموعه جدید مشغول به کار می‌شوند و جای یک شاغل را می‌گیرند و این مسئله به بیکاری در جامعه، دامن خواهد زد
تشدید وخامت صندوق‌های بازنشستگی و بحران بیکاری
وی همچنین با تأکید بر اینکه اجرای این طرح، ممکن است، بار مالی زیادی را به دولت تحمیل کند، یادآور شد: هم‌اکنون، صندوق‌های بازنشستگی با کمبود منابع پایدار دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ادامه فعالیت، مرهون حمایت‌های دولت، است؛ تصویب و اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، به مصلحت نیست، زیرا صندوق‌های بازنشستگی در وضعیتی قرار خواهند گرفت که دولت حتی اگر مایل باشد، به دلیل بار مالی سنگین ایجادشده، قادر به حمایت از آن‌ها نخواهد بود و صندوق‌ها با بحران بقا مواجه می‌شوند.
کارکنان بازنشسته؛ رقبای جدی شاغلان غیردولتی
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، تهدید جدی حتی برای شاغلان است، هشدار داد: شاغلان با رقبای تازه‌نفسی روبرو می‌شوند که از مزیت عدم نیاز به بیمه کردن از سوی کارفرما برخوردارند و برخی به دریافتی کمتری هم رضایت می‌دهند تا مکمل حقوق بازنشستگی‌شان شود و به‌این‌ترتیب، دور از انتظار نیست، جای شاغلان را در بازار کار غیردولتی، تنگ کنند.
شاغلان با رقبای تازه‌نفسی روبرو می‌شوند که از مزیت عدم نیاز به بیمه کردن از سوی کارفرما برخوردارند و برخی به دریافتی کمتری هم رضایت می‌دهند تا مکمل حقوق بازنشستگی‌شان شود
این اقتصاددان، با یادآوری ضرورت تعریف منابع پایدار تأمین مالی برای این اجرای طرح، گفت: در حال حاضر، وضعیت نقدینگی صندوق‌های بازنشستگی، در حدی نیست که بتوانند پاسخگوی انبوهی از بیمه‌شدگان باشند که به‌یک‌باره، به جمع دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بپیوندند و مطالبات خدماتی هم دارند.
وی با تأکید بر اینکه تصویب و اجرای این طرح به ضرر دولت خواهد بود، ادامه داد: طرح «بازنشستگی پیش از موعد»، فقط ظاهر زیبایی دارد، اما تصویب و اجرای آن، مانند از چاله به چاه انداختن جامعه است و پیامدهای خطرناکی نظیر تشدید بیکاری، تهدید شاغلان در بازار کار، فشردن گلوی صندوق‌های از نفس افتاده بازنشستگی و … را در پی دارد.
بغزیان، به نمایندگان مجلس توصیه کرد اگر قصد دارند، بررسی طرح بازنشستگی پیش از موعد، را کلید بزنند، حتماً قبل از رأی دادن، تمامی جوانب آن را در نظر بگیرند و پیامدهای بعد مالی و اقتصادی اجرای آن را مدنظر قرار دهند، تا مبادا تصویب و اجرای چنین طرحی، ناخواسته، اقتصاد کشور، صندوق‌های بازنشستگی و بازنشستگان قبلی و جدید را با چالش‌های جدی‌تری و بازگشت‌ناپذیر مواجه کند.