گوشی های هوشمند حالا دیگر بخشی از خود خودرو به حساب می آیند چون در اکثر خودروهایی که امروزه تولید می شوند

گوشی های هوشمند حالا دیگر بخشی از خود خودرو به حساب می آیند چون در اکثر خودروهایی که امروزه تولید می شوند این تلفن ها یا با کارپلی اَپل یا با اندروید اتو به خودرو وصل می شوند و امکان تبادل داده ها بین آنها فراهم شده است. حتی خودروهای تجاری مثل مرسدس و اسکانیا هم از اوایل سال ۲۰۱۷ به این فناوری ها مجهز شده اند. تا قبل از یکپارچه شدن تلفن های هوشمند با داشبورد خودروها، فناوری هایی مثل بلوتوث و پورت یواس­بی هم باعث شده است که اطلاعات پردازشگرها و کامپیوترهای کوچک نصب روی قطعات خودرو هم برای متخصصان قابل دسترسی باشد. همین موضوع هم باعث شده است که حریم خصوصی مردم، خیلی بیش از گذشته در معرض دید قرار بگیرد و به راحتی نقض شود.

بر اساس اطلاعاتی که اینترسپت The Intercept منتشر کرده سازمان گمرک و محافظت از مرزهای ایالات متحده US Customs and Border Protection (CBP) به شرکت برلا Berla «کیت پزشکی قانونی خودرویی» سفارش داده  که نام آن iVe است و برای تولید آن ۴۵۶,۰۷۳ دلار پرداخته کرده و «برلا» هم برای ساخت این کیت با شرکت سوئدی MSAB قرارداد دارد. این شرکت سوئدی هم متخصص در استخراج داده ها است.

حالا این کیت به چه دردی می خورد؟ این کیت در حقیقت یک سخت افزار کوچک است که به درد کارآگاه ها و بازرس ها می خورد و به کمک آن می توانند نه تنها تمام داده های ذخیره شده در کامپیوترهای و پردازشگرهای نصب شده در قطعات خودرو را استخراج کنند، بلکه به تمامی داده های روی گوشی همراه متصل به این خودروها هم دسترسی پیدا می کنند.

زمانی که شما تلفن همراه خود را به کارپلی یا اندروید اتوی خودرو متصل می کنید تا بدون نیاز به سیم و اتصال موبایل به پورت های روی داشبورد به موسیقی گوش بدهید، تقریباً تمام اطلاعات روی گوشی شما قابل دسترس برای این کیت خواهد بود.

به بیان خیلی ساده تر، تمامی کسانی که با شما در حین رانندگی در تماس بوده اند و شما حین رانندگی در حال صحبت کردن بوده اید، برای این کیت قابل دسترسی است. در گزارش اینترسپت هم آمده است که «بن لمیر» Ben Lemere ، بنیان گذار شرکت برلا به یک مورد خاص استخراج اطلاعات از یک فورد اکسپلورر اشاره می کند و می گوید: «تمام اطلاعات تماس، اسامی مخاطبین، تاریخچه ای از تمامی پیام های کوتاه رد و بدل شده با تمامی جزئیات آن، موسیقی های پخش شده، ترانه های ذخیره شده روی گوشی، و حتی برخی از پیام های رد و بدل شده در فیسبوک و توییتر گوشی قابل رؤیت و استخراج بودند.»

در حقیقت با کمک این کیت پزشکی قانونی خودرویی، متخصصان می توانند به راحتی به شما بگویند که هنگام تصادف، راننده در حال گوش دادن به چه موسیقی بوده و در حال انجام چه کاری بوده است.

اگر قرار باشد کسی گوشی تلفن همراه شما را مورد بازرسی قرار بدهد، نیاز به حکم دادستانی دارد و بدون اجازه از قوه قضایی، تفتیش گوشی همراه مردم جُرم است و هیچ پلیسی حق چنین کاری را ندارد. اما زمانی که شما گوش همراه خود را از طریق کارپلی یا اندروید اتو به خودرو وصل می کنید، بدون آن که حتی متوجه باشید، حریم خصوصی خود را در معرض دید متخصصان قرار داده اید و آنها هم برای دیدن حریم شما احتیاج به هیچ مجوزی ندارند.

این روزها حفظ حریم خصوصی به یک نگرانی جدی تبدیل شده است و با وجود تلفن های همراه هوشمند، حفظ آن دشوارتر می شود. مخصوصاً هر چقدر که خودروها پیشرفته تر می شوند، اتصال آنها به اینترنت بیشتر شده و ارسال اطلاعات از خودرو به شبکه های اینترنتی رو به افزایش است. قانونگذاری هم پا به پای پیشرفت های دنیای فناوری و دنیای خودرو پیشرفت نمی کند و از این رو پیش از آن که قانون به کمک مردم بیاید، خودشان باید مراقب حریم خصوصی خودشان باشند. شاید هم وقت آن رسیده است که خودروسازان هم به فکر چاره باشند.