در حال حاضر نباید به بانکها اجازه داد ذخایر ارزی برای خود ایجاد کنند چرا که خیلی از بانک‌ها عملیات ارزی ندارند و از ارز بانک مرکزی استفاده می‌کنن

درآمد نیوزدر حال حاضر نباید به بانکها اجازه داد ذخایر ارزی برای خود ایجاد کنند چرا که خیلی از بانک‌ها عملیات ارزی ندارند و از ارز بانک مرکزی استفاده می‌کنند.

خیلی از شرکتهای دولتی، پتروشیمی‌ها و صاحبان صنایع، ارز ذخیره می‌کنند، حتی خیلی از شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌ها نقدینگی خود را تبدیل به سکه می‌کنند. بایستی جلوی تمام این موارد گرفته شود چراکه وقتی وضعیت آزاد باشد مردم نیز ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به ارز تبدیل کنند.

سود آوری مهم تر از تولید

مرتضی افقه؛ اقتصاد دان درباره نقش بانک ها در بازار ارز و سکه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بانک ها به جای اینکه رونق تولید ایجاد کنند و وارد بازار دلالی شده اند از  طرفی هم شرکت های دولتی که باید اشتغال مردم و رونق تولیدی داشته باشند به دلیل تحریم ها و کرونا به بخش دلالی روی آورده اند چرا که تولید دیگر سودآوری ندارد اما بازار دلالی همیشه پر سود بوده است.

وی در ادامه افزود: بانک ها در زمان حاضر به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده است و این رقابت نابرابر ایجاد می کند از طرفی این کار باعث می شود تا فعالیت های تولیدی نابود شود و دلالی رونق پیدا کند

بنگاه داری بانک ها به دلیل خصوصی سازی های اشتباه

این اقتصاد دان درباره خصوصی سازی بانک ها اظهار داشت: وقتی بانک ها از حالت دولتی بودند خارج شدند و این نتیجه خصوصی سازی های دولت رفسنجانی است که عده ای اسرار داشتند تا بانک ها بخش های دولتی خصوصی شوند با توجه به انیکه عده ای محدود وارد این خصوصی سازی شدند و این به زیان مردم تمام شد.

وی افزود: بانک ها در شرایط خاص احساس خطر کردند و به دنبال سود حداکثری وارد بازار دلالی شدند این خصوصی سازی باعث شد تا عدهای ثروتمند شوند و قدرتی پیدا کنند که سیاست های دولت را خنثی کنند، سیاست هایی که باعث شده است تا معیشت مردم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

احتمالا بازار ارز در کوتاه مدت به ثبات نمی رسد

مرتضی افقه آینده در خصوص اینکه پیش بینی شما در مورد نوسانات بازار ارز چیست؟ اظهار داشت: بر اساس مشاهدات و اطلاعات موجود تصور من به ثبات در کوتاه مدت نیست به دلیل تشدید تحریم ها و عدم فروش نفت نمی توانیم تامین ارز داشته باشیم و در مواردی که تحریم ها را دور می زنیم به دلیل عدم تصویب اف ای تی اف بعضا نمی توانیم پول هایمان را وارد کنیم مثل همین ماجرایی که با کره جنوبی داریم. به دلیل همین مسائل برخی از صادرکنندگان مایل به برگرداندن ارز خود نیستند و علی رغم تعهد، ارز را وارد شبکه نیمایی که فاصله زیادی با بازار آزاد دارد نمی کنند. متاسفانه دولت کنترلی بر این مشکلات ندارد. اخیرا کاهشی در نرخ ارز داشتیم که ظاهرا می تواند به دلیل اتمام مهلت صادر کنندگان باشد. اگرچه من امید دارم ولی پیش بینی من این نیست که بازار به ثبات برسد، مگر اتفاق خاص و جدیدی رخ بدهد ولی مادامی که مسائل ارزی و مشکل صادرات حل نشود این امید ثمر بخش نخواهد بود. اثر روانی قرارداد ۲۵ ساله با چین نیز بیش از یک رو پایدار نبود و وضعیت به همان شکل ادامه دارد.

راهکار

وی در پایان درخصوص اینکه دولت چگونه می تواند مقابل بنگاه داری بانک ها را بگیرد گفت: راهکار فقط محدود کردند این افراد است و اجازه فعالیت دربازارهای بزرگ مثل طلا و سکه را از بانک ها گرفته شود.