ریزش بازار خودرو به دلیل وجود حباب قیمتی بود که از قبل وجود داشت، در حقیقت این حباب‌ها باید یک روزی از بین می‌رفتند و نباید باعث نگرانی شوند. به طور طبیعی این اتفاق افتاده است چراکه قیمت در بازار آزاد به شدت بالا بو

محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان

ریزش بازار خودرو به دلیل وجود حباب قیمتی بود که از قبل وجود داشت، در حقیقت این حباب‌ها باید یک روزی از بین می‌رفتند و نباید باعث نگرانی شوند. به طور طبیعی این اتفاق افتاده است چراکه قیمت در بازار آزاد به شدت بالا بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که قیمت خودرو با نوسانات نرخ ارز تغییر می‌کند و با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت خودرو هم افزایش پیدا می‌کند و همیشه تغییرات آن تابعی از تغییرات بازار ارز است. کاهش قیمت در بازار خودرو دقیقا به کاهش نرخ‌ها در بازار ارز بستگی دارد، مسلما اگر بازار ارز به ثبات برسد حتما در بازار آزاد خودرو هم شاهد ثبات قیمتی خواهیم بود. برای کنترل قیمت بازار آزاد خودرو باید مانند روشی که در دهه ۷۰ اجرا شد، عمل کنیم. در آن دوره قیمت خودرو کارخانه در حاشیه بازار تعیین می‌شد، با وجود اینکه در ابتدا با افزایش قیمت مواجه می‌شدیم، اما این روش باعث کنترل و همچنین کاهش قیمت خودرو شد تا اینکه قیمت کارخانه و بازار به یک اندازه ‌رسید و تا ۱۳ سال هم این ثبات ادامه داشت. ما این تجربه را در گذشته داریم، اما باید ببینیم آیا قرار است از این تجربیات گذشته در کنترل بازار امروز استفاده کنیم یا خیر. در غیر این صورت بهترین کار این است که اصلا در بازار دخالت نکنیم و بگذاریم بازار سیر طبیعی خود را طی کند. بازار آزاد خودرو بسیار هوشمند است و می‌تواند تنظیمات خود را به درستی انجام دهد. اگر قرار باشد به صورت مصنوعی و دستوری وارد این بازار را شویم، قطعا باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهیم شد. افزایش تولید و عرضه خودرو عامل مهمی ‌در متعادل‌سازی قیمت‌هاست و بازار به معنای عرضه و تقاضاست. باید سعی کنیم که به‌عنوان مجموعه عرضه را حداکثری کنیم و این هم با این شرط است که پول قطعه‌ساز به موقع پرداخت، قیمت‌ها تعدیل و ارز مورد نیاز آن تامین شود یا اگر نشد بتواند از ارز آزاد استفاده کند و در نهایت مواد اولیه داخلی هم به آن تعلق بگیرد. اگر این کارها انجام شود ما ظرفیت بالایی برای تولید داریم و حتی آن جاهایی که ظرفیت کمی‌ داریم هم می‌توانیم ظرفیت بیشتری را ایجاد کنیم. در حقیقت دولت باید زیربنای فعالیت‌ها را آماده کند و خودروساز و قطعه‌ساز آن را اجرا کنند و به انجام برسانند. از طرفی نمی‌توان گفت مردم در این بازار نقش دارند یا نه، مردم بیشتر دنبال این هستند که بتوانند قدرت خرید خود را با حفظ ارزش پول به واسطه خرید خودرو یا هر کالای دیگری بالا نگه دارند و اینجا مردم مقصر نیستند.