یوسفی علت نوسان های اخیر قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را تشریح کرد.

یوسفی علت نوسان های اخیر قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را تشریح کرد.
به گزارش درآمد نیوز با نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در شرایطی که برخی تصور می کنند منشاء نوسان های اخیر و قابل توجه قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن ناشی از سیاست های اعمال شده در خصوص حجم انتشار اوراق در شبکه بانکی است، محمود یوسفی، رییس اداره کل سازمان و رو ش ها در خصوص شائبه های موجود در این زمینه توضیح داد.

یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به نوسان های اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: علت اصلی این نوسان ها در حال حاضر به دلیل مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار معاملات اوراق است.

وی با بیان اینکه سیاست های بانک مسکن در ارتباط با اوراق تسهیلات خرید مسکن تغییری نکرده است خاطرنشان کرد: سیاست های بانک مسکن در این ارتباط تغییری نداشته است و نمی توان علت نوسان های اخیر قیمت اوراق را به تغییر سیاست های بانک مسکن در این رابطه نسبت داد.

رییس اداره کل سازمان و روش ها با بیان اینکه یکی از دلایل نوسان قیمت اوراق در نتیجه تغییر سیاست های بانک مسکن « افزایش سقف تسهیلات» است ، خاطرنشان کرد: افزایش سقف تسهیلات می تواند منجر به افزایش تقاضا برای خرید اوراق شده و به دلیل افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات از طریق اوراق، قیمت اوراق را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اما در شرایط فعلی هیچ تغییری در جهت افزایش سقف تسهیلات نیز صورت نگرفته است و بنابراین نوسان های اخیر قیمت اوراق، ارتباطی به سیاست ها وبرنامه های موجود در این زمینه ندارد.

وی علاوه بر افزایش سقف تسهیلات، افزایش تقاضا برای خرید مسکن با استفاده از اوراق را نیز یکی از دلایلی اعلام کرد که می تواند بر سطح قیمت اوراق اثرگذار باشد و دراین باره نیز توضیح داد: همان گونه که سقف تسهیلات افزایش نیافته است تقاضا هم برای دریافت تسهیلات با استفاده از اوراق زیاد نشده است. بنابراین مهمترین عامل این نوسانات را می توان به مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار معاملات اوراق، به عنوان بخشی از بازار سرمایه، نسبت داد.

وی افزود: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، کاهش حجم انتشار اوراق، کاهش قیمت مسکن و افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات، از مهمترین دلایلی است که تحت تاثیر سیاست های بانک مسکن و تحولات درونی بازار مسکن می تواند سطح قیمت اوراق را تحت تاثیر قرار دهد اما همان گونه که گفته شد هیچ تغییری در این مولفه ها رخ نداده است و مهمترین عامل نوسان های شدید قیمت اوراق به خصوص در مهرماه، ناشی از مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه و اثرپذیری از نوسانات سایر بازارها است.

این مقام مسوول گفت: حجم انتشار اوراق تسهیلات خرید مسکن که به پشتوانه موجودی صندوق پس انداز ممتاز منتشر می شود نیز نسبت به گذشته نه تنها کمتر نشده است بلکه افزایش یافته است.بنابراین عامل کاهش انتشار اوراق نیز در نوسانات اخیر قیمت اوراق دخیل نبوده است.

به گفته وی در واقع افت و خیزهای بازارهای اقتصادی به خصوص بازار معاملات سهام، عامل روانی و علت اصلی نوسانات اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن است. چرا که مکانیزم قیمت اوراق را حجم عرضه ومیزان تقاضای اوراق موجود در بازار تعیین می کند مگر آنکه تغییری در سیاست های سیاست گذاران این حوزه صورت بگیرد که عملا در ماه های گذشته هیچ تغییری به لحاظ سیاست گذاری در این بخش اعمال نشده است.

به گزارش هیبنا، قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن که اواخر سال گذشته در کانال ۴۰ هزار تومان قرار گرفت، در برخی از روزهای مهرماه امسال تا مرز ۱۰۰ هزار تومان نیز پیشروی کرد اما هم اکنون به صورت مجدد به کانال ۸۰ هزار تومان بازگشته است.