وزیر جدید انرژی و معادن پرو، ایوان مرینو، به رویترز گفت که این کشور به دنبال انعقاد قراردادی تازه با بخش بسیار مهم معدنکاری خود از طریق فراهم نمودن مشوق هایی برای پروژه هایی با “سودآوری اجتماعی” در این دومین تولید کننده بزرگ مس جهان است.

به گزارش درآمدنیوز: او در نخستین مصاحبه پس از به وزارت رسیدن در روز پنجشنبه گفت معادن نه تنها باید برای شرکتهای خصوصی پول تولید کنند و برای دولت درآمد زایی مالیاتی داشته باشند بلکه باید به مردم نیز از طریق بهبود بخشیدن به زیرساختها، احترام به جوامع بومی و حفاظت بهتر از محیط زیست کمک نمایند.

مرینو در دفتر خود در روز جمعه، یک روز پس از آنکه همراه با دیگر اعضاء کابینه توسط رئیس جمهور چپگرا، پدرو کاستیلو، به وزارت گماشته شد، گفت: “قرارداد جدیدی پس از مذاکرات با تمام بازیگران صنعت معدنکاری شامل شرکتهای کوچک-مقیاس، متوسط و بزرگ، تنظیم خواهد شد

” مرینو، که پیش از وزیر شدن یک شرکت رفع دعاوی را اداره می کرد، گفت او بخش معدنکاری را با استفاده از رویکردی “منطقه ای” در کشوری که به خاطر مناطق، فرهنگها و اکوسیستمهای متنوع اش شناخته می شود، توسعه خواهد داد.

او گفت این معیارها مبتنی بر “سودمندی اجتماعی اند.” مرینو افزود: “اگر شرکتها این معیارها را بپذیرند نه تنها می توانند پروژه های در دست خود را توسعه دهند بلکه برای در دست گرفتن پروژه هایی جدید از سوی ما مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

” کاستیلو در اواخر روز جمعه اقتصاد دان میانه رو، پدرو فرانکه، را به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب کرد، حرکتی که به عنوان شاخه ای زیتون برای بازارهای مالی تلقی می شود که به خاطر امکان نوسانات ناشی از یک خط مشی تندروانه چپگرا به هم ریخته بودند. پیشتر، کاستیلو گوئیدو بلیدو، مارکسیست افراطی، را به عنوان نخست وزیر نامزد کرده بود.

کاستیلو وعده داده بود که مالیاتها را برای تأمین مالی سرمایه گذاری بیشتر در بهداشت و آموزش و پرورش افزایش خواهد داد، اما او گفت هر مالیات جدیدی بر مبنایی شرکت-به-شرکت تعیین خواهد شد. او گفت: “ما نمی توانیم تعمیم بدهیم. نمی توانیم به شرکتی که همین حالا هم هزینه های بالایی دارد بگوییم که باید مالیاتهای بیشتری بپردازد.

” وزیر انرژی و معادن در رابطه با معدن مس لاس بامباس شرکت چینی ام ام جی، که جوامع محلی جاده های دسترسی به آن را بیش از یک هفته مسدود کرده اند، گفت دولت مایل به تسهیل گفتگوها بین مردم و مقامات معدن است. اهالی سه جامعه در استان چومبیویلکاس با این ادعا که ام ام جی مقدار کافی ای از سودهای معدن را به آنها نمی دهد، در ۲۳ جولای راه معدن را بستند. مرینو افزود: “چیزی که باید به شرکتها بگویم این است که بیایندو سرمایه گذاری کنند، و اگر معیارهای ما در مورد سودمندی اجتماعی را رعایت نمایند از حمایت کامل ما برخوردار خواهند شد.”