قزوین- درآمدنیوز- رییس سازمان نظام مهندسی معدن به توسعه اکتشافات معدنی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: ذخایر اکتشافی حداکثر تا ۱۴ سال آینده جوابگو خواهد بود.

به گزارش درآمد نیوز از ایرنا، تقی نبی روز پنجشنبه در جلسه شورای معادن استان قزوین افزود: اگر ایران با استاندارد جهانی از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری کند، چندین برابر درآمدهای نفتی برای کشور ارزآوری داشته و توجیه اقتصادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش معادن مسی یکی از توانمندی‌های اصلی ارزآوری و توسعه صنعتی به شمار می‌رود.

یادآورشد: معدن سیلیس تا ۵ سال آینده و معدن مس طارم حداکثر تا ۱۰ سال آینده ذخیره دارند.

نبی، بر توسعه معادن شن و ماسه تاکید کرد و افزود: با توسعه این معادن دیگر نیازی به تهیه این مواد با قیمت بالا از مناطق دور نیست.

برنامه ریزی برای ظرفیت ها

رییس سازمان نظام مهندسی معدن به ظرفیت‌های معادن استان قزوین  گفت : قزوین ظرفیت های معادنی خوبی برای برنامه ریزی دارد و می ‌تواند به اقتصاد کشور و استان کمک کند.

نماینده مردم قزوین، ابیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: معدن مقوله مهمی است که بخشی از اقتصاد را باید با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد، به بخش معادن منتقل کنیم.

لطف الله سیاهکالی با بیان اینکه معادنی که برای استان هیچ توجیه اقتصادی ندارد باید تعطیل شوند، افزود: باید فهرستی از معادن آماده سرمایه‌گذاری تهیه و ارائه شود.

رییس سازمان صمت و دبیر شورای معادن استان قزوین هم در این جلسه گفت: با دعوت از سرمایه‌گذاران در حوزه پلی متال‌ها به دنبال خلق فرصتی به منظور استفاده از پتانسیل‌ها و ذخایر موجود در استان از جمله معادن سرب و روی هستیم.

گام اساسی توسعه

عزیزالله افضلی افزود: در سال جهش تولید با تقویت صنایع معدنی در استان قزوین می‌توانیم در توسعه اشتغال و شکوفایی منطقه گام‌های اساسی برداریم.

در این جلسه گزارش جامع از میزان اثرات زیست‌محیطی و درصد آلایندگی معادن استان و نیروگاه شهید رجایی و معادن استان البرز و کارخانه سیمان بر آلودگی شهرستان آبیک بررسی شد