تهران- درآمد نیوز- بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از ایجاد ظرفیت دو میلیون و ۶۹۹ هزار دستگاهی در تولید خودروی سواری تا پایان سال گذشته است. آماری که در مقایسه با ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افزایش ۱۶.۸ برابری نشان می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از آمارهای یاد شده، در سال ۵۷ و ابتدای انقلاب خودروسازان داخلی فقط ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند.

این ظرفیت تا سال ۹۲، یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه بود. بر این اساس در هفت سال گذشته در دولت «تدبیر و امید» ظرفیت تولید خودروی سواری رشد ۴۲ درصدی داشته است.   

برپایه این گزارش، ظرفیت تولید خودروی سواری در پایان سال ۹۶ به ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار دستگاه و پایان سال ۹۷ به ۲ میلیون و ۶۰۷ هزار دستگاه رسید.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۶۲۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۱۸.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

همچنین بررسی آمارهای منتشر شده سامانه کدال، حاکی از تولید ۷۳۰ هزار و ۷۸۷ دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه است.

تولید خودرو در ایران با تاسیس دو کارخانه «جیپ» و «مرت» از سال ۱۳۳۶ آغاز شد. پس از آن در سال ۱۳۴۱ کارخانه صنعتی ایران ناسیونال (ایران‌خودرو فعلی) با سرمایه اولیه یک میلیون ریال تاسیس شد و در سال ۱۳۴۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۴۶ تاسیسات خودروسازی پیکان با ظرفیت ۶ هزار دستگاه در سال راه اندازی شد، که بعدها به تدریج تا ۱۲۰ هزار دستگاه در سال توسعه یافت.

امروز از افزایش تولید خودرو با توجه ویژه به خودروسازان کوچک  به عنوان استراتژی وزارت صنعت برای رفع انحصار از صنعت خودرو یاد می‌شود.