ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: میزان بارش ها در استان چهار درصد رشد داشته است.

عزت الله آمره ای ۲۲ آذرماه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از سد الغدیر در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به دریافت بارندگی مطلوب در استان مرکزی، بیان کرد: تا امروز ۹۸ میلیمتر بارش در استان مرکزی دریافت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است و البته در قیاس با دراز مدت ۳۸ درصد رشد را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی این نوید را می دهد که شاهد بهبود جریان رودخانه ها، تغذیه سطح آب های زیرزمینی و مخازن سدها باشیم، گفت: استان مرکزی دارای دو سد بزرگ الغدیر ساوه و کمال صالح شازند است که سد الغدیر پس از سیلاب سال ۱۳۹۷ بعد از ۲۴ سال سرریز کرد و پس از آن سال گذشته و امسال نیز سرریز خواهد داشت. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون مترمکعب از حجم مخزن سد پر است و میزان ورودی آن به ۷ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دوره مشابه ۵۰ درصد افزایش را داشته است.

آمره ای افزود: سد کمال صالح نیز آب شرب شهر اراک را تامین می کند و طی سال های اخیر سرریز داشته است و در حال حاضر از ۹۷ میلیون مترمکعب میزان مخزن این سد، ۸۰ میلیون مترمکعب پر است و ورودی آن به دو تا سه مترمکعب در ثانیه می رسد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص وضعیت سفره های آب زیرزمینی استان مرکزی با اشاره به ممنوعه بودن برخی از دشت ها، اظهار کرد: همچنان با کاهش در حوزه میانگین سطح سفره های آب زیرزمینی در استان مواجه هستیم چراکه در گذشته میزان برداشت از سفره ها بیش از حد بوده است و بارندگی های سال های اخیر نمی تواند همه خسارت وارده را جبران کند ولی با توجه به بارندگی ها دریافت شده این نوید را می توان داد که وضعیت دشت های استان مرکزی رو به بهبودی است، کاهش سالانه منابع، تا حدودی در برخی از دشت ها متوقف شده است و اگر این روند بارندگی ها ادامه یابد می توان به بهبود وضعیت دشت ها امیدوار بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با بیان اینکه دشت ساوه یکی از دشت های ممنوعه استان مرکزی است، افزود: متاسفانه میزان بهره برداری از این دشت بسیار بالا بوده است و وضعیت بحرانی تری نسبت به دیگر دشت ها دارد. امیدواریم کشاورزان در مصرف آب رعایت کنند و در بخش شرب شاهد مصرف بهینه آب باشیم.

وی در خصوص توزیع آب در شبکه آبیاری زهکشی ساوه که با ۲۳ هزار هکتار در زیردست این سد قرار دارد، ببان کرد: در این شبکه بخشی از کشاورزان دارای حقابه هستند که در اولویت قرار می گیرند و در سال هایی مانند سال گذشته که سد سرریز داشته است، طبیعتا با کشاورزان دیگر که نیاز به آب داشتند هماهنگی شد تا از دریچه های موجود در کانال ها آب را دریافت کنند، البته این توافق با برخی از کشاورزان صورت گرفت که اگر برداشت از آب های زیرزمینی را متوقف کنند، از شبکه سد آب دریافت می کنند که این امر طی دو سال اخیر انجام شده است و قول می دهیم برای فصل کشت سال آینده این توافق مجدد با کشاورزان صورت گیرد.

انتهای پیام