تهران-  درآمد نیوز- بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۶۹ هزار و ۷۴۱ تن تایر و تیوب از ابتدای امسال تا پایان مهرماه و رشد ۲۵ ‌درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه با پارسال است.

این میزان تولید مشتمل بر ۲۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۴۸ حلقه تایر و تیوب است که از نظر تعداد حلقه نیز رشد ۲۹ ‌درصدی را در مقایسه با هفت ماهه پارسال نشان می‌دهد.
برپایه این گزارش، تا پایان مهرماه ۹۰ هزار و ۵۳۸ تن تایر خودروی سواری (رشد ۲۹ درصدی)، ۱۴ هزار و ۱۵۳ تن تایر وانتی (رشد ۱۵ درصدی) و ۳۱ هزار و ۶۵۹ تن تایر باری و اتوبوسی (رشد ۱۶ ‌درصدی) در کشور تولید شد.
در مدت یاد شده، تولید تایر کشاورزی سبک رشد ۸۰ ‌درصدی تجربه کرد و به دو هزار و ۸۲۶ تن رسید، همچنین تولید تایر کشاورزی سنگین با ثبت رشد ۲۳ ‌درصدی به ۱۰ هزار و ۵۶۹ تن رسید و تایر خودروهای راه‌سازی و صنعتی با رشد ۱۵ ‌درصدی به سه هزار و ۵۰۰ تن رسید.
تولید سایر تایرها
این گزارش حاکی است، تا پایان مهرماه یک‌هزار و ۱۵۷ تن تایر دوچرخه در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۰۲ ‌درصدی نشان می‌دهد.
در این مدت تولید تایر موتورسیکلت با ثبت رشد ۱۶ ‌درصدی به هفت ‌هزار و ۷۴۹ تن و تولید تیوب خودرو با رشد ۷۸ ‌درصدی به دو هزار و ۹۹۱ تن رسید.
تولید ۲۸۵ تن تیوب دوچرخه، دو هزار و ۳۱۵ تن تیوب موتورسیکلت، یک‌هزار و ۶۰۰ تن تایر اسکوتوری و ۴۰۰ تن تیوب اسکوتری، از دیگر آمارهای قابل اشاره در این مدت است.
آمارها همچنین حاکی از تولید ۶۵۷ هزار و ۵۱۳ حلقه فلپ، تسمه نقاله، شیلنگ و غیره به وزن دو هزار و ۳۶۵ تن در هفت ماهه امسال است. به گزارش ایرنا، افزایش تولیدات در حالی است که تایرسازان معتقدند در سال‌های گذشته حمایت خوبی از این صنعت انجام نشده است.
پیش از این، سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران در این زمینه به ایرنا گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های گذشته، چهار موافقت اصولی برای احداث چهار کارخانه تولید تایر سنگین امضا کرد، اما تاکنون مسکوت مانده است.
«مصطفی تنها»، دلیل این مساله را نبود ارز عنوان کرد و افزود: ساخت هر یک از این کارخانجات به ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشت و قرار بود در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کردستان احداث شوند.
این مقام صنفی با اشاره به یکی از شرکت های داخلی که برای راه‌اندازی خط تولید تایر باری و کامیونی زیرساخت‌های لازم را آماده کرده بود، نیروی کار آموزش دیده در اختیار داشت و ۱۰ میلیون دلار نیز ماشین‌آلات خریداری کرده‌ بود، خاطرنشان‌کرد: در صورت حمایت از این شرکت‌ها و راه‌اندازی خط تولید تایر سنگین، می‌توان دست‌کم ۲۰ درصد نیاز کشور را از طریق همین شرکت تامین کرد.