براساس آمار بانک مرکزی، در حالی قرض‌الحسنه پس‌انداز در سال ۹۹ بیشترین رشد را داشته که سپرده‌های بلندمدت سه، چهار و پنج ساله با رشد منفی مواجه شد.

 به گزارش درآمد نیوز،  بانک مرکزی آمارهای پولی مربوط به سال ۹۹ را منتشر کرد که نشان می دهد استقبال مردم از سپرده گذاری بلندمدت بسیار افت داشته و در مقابل، سپرده گذاری های کوتاه مدت یکساله و کمتر، از رشد بالایی برخوردار بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی از مانده متغیرهای عمده پولی و اعتباری در پایان اسفند ۹۹، حجم نقدینگی از نوع شبه پول رشد ۳۶.۲ درصدی داشته و به رقم ۲۷۸۵۲.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در پایان اسفندماه سهم شبه پول به ۸۰.۱ درصد رسید که از این میزان، ۶.۵ درصد مربوط به سپرده‌های قرض‌الحسنه، ۲۹.۲ درصد مربوط به سپرده‌های کوتاه‌مدت و  ۳۱.۷ درصد مربوط به سپرده‌های یکساله می‌شود.

حجم قرض الحسنه پس انداز در این مدت به ۲۲۶۸.۲  هزار میلیارد ریال رسید و رشد ۵۶.۶ درصدی را رقم زد. این میزان در سال ۹۸ رشد ۴۱.۱ درصدی داشت. میزان سپرده های کوتاه مدت در سال ۹۹ رقم ۱۰۱۴۹.۲ هزار میلیارد ریال با رشد ۴۳.۳درصدی ثبت شد که درصد رشد سال ۹۸ نیمی از این بود، یعنی ۲۱.۱ درصد.

سال ۹۹ میزان سپرده های یکساله ۱۱۰۰۱.۴ هزار میلیارد بود که رشد منفی ۳.۱ درصد را به ثبت رساند. این میزان در سال ۹۸ بسیار کمتر بود به نحوی که با رقم ۱۱۳۴۸.۳هزار میلیارد ریال رشد ۳۲.۳ درصد را نشان داد.

براساس این گزارش، سپرده های دوساله نیز در سال ۹۹ به رقم ۳۷۲۷.۳ هزار میلیارد ریال رسید که رشد بیش از هزار درصدی را تجربه کرد. این میزان در سال ۹۸ حدود ۳۸.۹ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۹۷ رشد ۲۳.۹ درصدی داشت.

سپرده های سه ساله کمترین میزان نقدینگی را شامل می شدند به نحوی که در سال ۹۹ این میزان ۰.۳ هزار میلیارد با رشد منفی ۵۰ درصد ثبت شد. حجم سپرده های چهار ساله در سال ۹۹ برابر با ۰.۴ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال ۹۸ رشد منفی ۷ درصد را داشت. این میزان در سال ۹۸ نیز با رشد منفی ۱۲.۲ درصد همراه بود.

رشد نقدینگی در بخش سپرده های پنج ساله نیز با رشد منفی مواجه شد به نحوی که این میزان در سال ۹۹ حدود ۶۲.۸ هزار میلیارد ریال با رشد منفی ۳۳.۸ رقم خورد. همچنین براساس آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی متفرقه ۶۳۸.۹ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.