زاهدان- درآمدنیوز- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد شهری و روستایی استان شامل ۲ هزار و ۱۵۰ واحد شهری و ۱۴ هزار و ۱۰۰ واحد در ۷۰۰ روستای آسیب دیده از سیل دیماه سال گذشته شناسایی و بازسازی آنها به این بنیاد واگذار شد.

خلیل منبتی روزشنبه درگفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عملیات ساخت واحدهای مسکونی شهری و روستایی شروع شده بطوریکه هم‌اینک حدود ۱۱ هزار و ۷۱۵ واحد در حد آرماتوربندی(فنداسیون)، هفت هزار واحد اسکلت و ۶ هزار واحد دیوار چینی و سقف است.

وی افزود: این آمار رقم بسیار خوبی است زیرا اعتبارات بانک‌ها بعد از سال جدید تامین شده و این تعداد ظرفیت کاری در چهار تا پنج ماه با نیروهای بومی انجام شده و از حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بنیاد مسکن شرح وظایف زیادی دارد و از اول انقلاب جزو نخستین دستگاه‌هایی بود که با دستور رهبر کبیر انقلاب برای ساخت مسکن محرومان ایجاد شد.

وی تصریح کرد: هر زمان هر کاری که در کشور به زمین مانده به ویژه در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، سیل و غیره به بنیاد مسکن واگذار شد و همیشه این بنیاد در خط مقدم کار بوده و در مناطق مختلف کارهای بسیار اثرگذاری انجام داده است.

منبتی بیان کرد: پروژه‌های زیادی در سیستان و بلوچستان اجرا شده و یا در دست اجراست که مهمترین آن‌ها سیل دی ماه سال گذشته بود، با وجود تمامی مشکلات مانند تحریم‌های ظالمانه، کمبود اعتباراتی که برای استان در این حوزه در نظرگرفته شد طرح ها با جدیت و کیفیت به اجرا در آمد و در تاریخ منطقه بی‌سابقه است.

وی بیان کرد: ساماندهی و بهبود شرایط حاشیه شهر زاهدان و چابهار که به بنیاد مسکن واگذار شده جزو پروژه‌های سنگینی است که در مدت یک یا ۲ ماه انجام نمی‌شود بلکه این روند ادامه دارد به همین سبب همکاری تمامی مردم می تواند راهگشا باشد و سرعت کار را افزایش دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تفاوت بازسازی واحدهای سیل زده با حاشیه‌نشینی این است که در بازسازی، افرادی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند خودشان نیز پیگیر تغییر در شرایط هستند و پروسه زمانی اجرا برای بنیاد مسکن کوتاه‌تر است اما در حاشیه‌نشینی شرایط به گونه متفاوتی است و این خانوارها تمایلی به جابجایی ندارند اما با دیدن نتایج کار علاقه‌مند شده و به این کار اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به بازسازی واحدهای آسیب‌دیده ناشی از سیل دی ماه سال گذشته گفت: در بیشتر مناطق قسمت‌های جنوب و شمال سیستان و بلوچستان آبگرفتگی وجود داشت و با توجه به اینکه اکثر خانه‌های آن مناطق کم دوام و بی‌دوام هستند و در سال‌های آینده ممکن است تخریب شوند به عنوان پیشگیری طرح توسعه بازسازی مطرح و در نظرگرفته شد.

وی افزود: از اینرو قرار بر این شد تا واحدهای گلی ( با قدمت بالا)، کپری و واحدهای خسارت دیده به عنوان واحدهای با شرایط بازسازی در نظر گرفته شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: نگرانی بابت انجام نشدن کار با این حجم وجود داشت که در این بین ۲۰۰ نفر نیروی کارشناس بومی در رده‌های مختلف به کار گرفته شد.

وی بیان کرد: در راستای بازسازی سعی شده که تا حد ممکن مصالح همچون تیرچه و اسکلت پیچ و مهره‌ای در سیستان و بلوچستان تامین شود و به همین منظور کارگاه‌هایی ایجاد و سبب اشتغالزایی بیشتر شد.

منبتی خاطر نشان کرد: اگر بانک‌ها پابه‌پای بنیاد مسکن پیش می‌رفتند سرعت کار بازسازی بالا می‌رفت زیرا پیشرفت فیزیکی و ریالی باید با هم برابر باشد.

 وی به جهش ایجاد شده در شاخص‌های استانی و کشوری در حوزه بازسازی اشاره و بیان کرد: در زمینه بازسازی شاخص کشوری حدود ۴۸ درصد بوده  که سیستان و بلوچستان در ابتدای کار ۳۷ درصد اما با  این حجم کار انجام شده ۱۰ درصد رشد کرد و به ۴۷ درصد رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان  ادامه داد: ارتقا شاخص کشوری بازسازی در دلگان به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز رسیده است.

به گزارش ایرنا بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از ۱۹ تا ۲۲ دی ۹۸ ادامه داشت استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد اما اوضاع سیستان و بلوچستان بدتر از دو استان دیگر ارزیابی شد. استانی که سال پیش از آن (۹۷) در همان برهه زمانی کمتر از یک میلی متر باران داشت، بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب این استان به ۲۰۰ میلی‌متر ‌رسید!

همزمان با این بارندگی ها راه ارتباطی ۸۹۰ روستای سیستان و بلوچستان به طور کامل قطع شده بود.

نبود جاده دسترسی مناسب کار امدادرسانی و رساندن کمک های مردمی به بیش از ۱۲۰ هزار سیل زده در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ روستای چابهار در محدوده دشتیاری، بخش های مرکزی و پلان و قسمتی از بخش تلنگ قصرقند را مختل کرده بود.

این آسیب ها موجب شد تا دولت و مردم سراسر کشور به یاری سیل زدگان شتافتند و یک بار دیگر همدلی و همراهی ملت ایران در مقابل دیدگان جهانیان به نمایش گذاشته شد.

اکنون با گذشت حدود یک سال از آن حادثه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همتی مضاعف به بازسازی مناطق سیل زده پرداخته و شاخص بازسازی این استان را به شاخص ۴۸ درصدی کشوری و در برخی مناطق مثل دلگان به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز رسانده است.