در راستای نقش آفرینی ملی و با توجه به جایگاه حاکمیت دولتی که داریم روند ارزیابی ها توسعه پیدا کرده و سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مرجع رتبه‌بندی در اقتصاد ایران شناخته می‌شود.

به گزارش درآمد نیوز ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر تصریح کرد : در راستای نقش آفرینی ملی و با توجه به جایگاه حاکمیت دولتی که داریم روند ارزیابی ها توسعه پیدا کرده و سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مرجع رتبه‌بندی در اقتصاد ایران شناخته می‌شود.

شاخص‌ها و علت تداوم رتبه‌بندی

وی در خصوص شاخص‌ها و علت تداوم رتبه‌بندی ، توضیح داد : دلیل اصلی این است که رتبه بندی شرکت های برتر ایران دارای روش شناسی ساده اما شفافی است و اولین شاخص این رتبه بندی، درآمد شرکت بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص اهمیت پرداختن به شرکت های بزرگ در رتبه بندی بیان‌داشت: یکی از تفاوت‌های اصلی شرکت های بزرگ با شرکت‌های کوچک و متوسط، زنجیره تامین بسیار گسترده آنها در سطح کشور است و به‌طور معمول یک زنجیره ارزش بین‌المللی را نیز به دنبال خود دارند؛ بر این اساس شرکت‌های بزرگ، شرکت های پیشران در اقتصاد کشورها محسوب می‌شوند.

کیانی بختیاری ادامه‌داد: اشتغالزایی بزرگ و پایدار برخلاف شرکت‌های کوچک و متوسط، از دیگر مشخصه های شرکت های بزرگ است و در هر منطقه‌ای که این شرکت ها به وجود آمده اند یک توسعه منطقه‌ای نیز به وجود آمده است.

تشریح اهداف رتبه بندی شرکت های بزرگ

وی با تشریح اهداف رتبه بندی شرکت های بزرگ، خاطرنشان کرد: علاوه بر شفاف‌سازی اطلاعات برای کسب و کارها، تولید و تحلیل اطلاعات برای برنامه ریزان و تصمیم‌گیران حوزه های اقتصادی، تولید اطلاعات برای خود این بنگاه ها در راستای رقابت پذیری و تولید اطلاعات برای جامعه علمی کشور انجام می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه‌داد: این سازمان محل رجوع بخش هایی از حاکمیت برای اطلاع گیری از بنگاه های برتر کشور است و برنامه‌هایی همچون دیدار کارآفرینان و مدیران شرکت های بزرگ با مقامات عالی از طریق وجود اطلاعات همین سازمان انجام می‌شود.

اعتلای برند کارفرمایی برای بنگاه ها دیگر از اهداف ارزیابی است

وی اضافه کرد: اعتلای برند کارفرمایی برای بنگاه ها دیگر هدف از این ارزیابی است که سبب می‌شود شرکت‌های بزرگ یاد شده مورد رجوع مشتریان قرار بگیرند و سازمان‌ها و نهادهایی که تسهیلات و امکانات می دهند با خیال آسوده تری وام‌های خود را در اختیار آنها قرار دهند و همچنین مگا پروژه‌ها و پروژه های ملی به این شرکت‌ها ارجاع داده شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنین با اشاره به ورود شرکت‌های دانش بنیان به رتبه‌بندی شرکت های برتر برای نخستین بار در سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۵۰ شرکت در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند و امسال نیز بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ارزیابی شرکت‌ها با شاخص فروش و ۳۲ شاخص مالی و اقتصادی

مجید درویش معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در ادامه نشست خبری اظهار داشت: مطابق رتبه بندی سال ۱۴۰۱ که مربوط به عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ بود، سهم ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۴درصد و سهم ارزش افزوده کل ۵۰۰ شرکت ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است.

وی بیان‌داشت: مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی گویای آن است که فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی و فروش ۵۰۰ شرکت ۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: اگر مجموع فروش ۵۰۰ شرکت را در نظر بگیریم، ۸۸ درصد متعلق به ۱۰۰ شرکت اول بوده است که این خود، بزرگی این شرکت‌ها را در مقایسه با بقیه شرکت‌ها نشان می‌دهد.

درویش خاطرنشان کرد: شرکت‌ها علاوه بر شاخص فروش با ۳۲ شاخص مالی و اقتصادی دیگر ارزیابی می‌شوند که ارزیابی آنها از تیر ماه امسال آغاز شده و تا پایان شهریور ماه اطلاعات آنها دریافت خواهد شد.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی افزود: از ویژگی‌های رتبه‌بندی IMI-100، شفافیت بسیار بالای آن است، به طوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است، چرا که در هر فهرستی، در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، کمیت آن شاخص درج شده است.

استخراج اطلاعات از مستند ترین صورت های مالی حسابرسی شده

درویش معاون سازمان مدیریت صنعتی در پاسخ به سوالی در مورد صحت‌سنجی اطلاعات ارائه شده از سوی بنگاه‌های اقتصادی گفت: اطلاعات از مستند ترین اطلاعات شرکت ها یعنی صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها استخراج می‌شود .ما کنترل می‌کنیم که صورت های مالی حتما حسابرسی شده باشد.