اجرای متناسب‌سازی مستمری یکی از اصلی ترین دغدغه و مطالبه بازنشستگان و مستمری‌بگیران بوده که همواره موکول به تأمین بار مالی آن توسط دولت شده است

قاسم زارعی

اجرای متناسب‌سازی مستمری یکی از اصلی ترین دغدغه و مطالبه بازنشستگان و مستمری‌بگیران بوده که همواره موکول به تأمین بار مالی آن توسط دولت شده است و از سوی دیگر وصول بخشی از مطالبات انباشته شده سازمان تأمین اجتماعی از دولت یکی از مهمترین درخواست‌ها و انتظارات دیرینه بازنشستگان مطرح بوده است.  اما تعلل دراجرای این اقدام بازنشستگان تامین اجتماعی، بمانند توپ فوتبالی بین بازیگران سازمان تامین اجتماعی و دولت در حال پاس کاری می باشند؟ تاخیر پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی موجب شد تا منابع مالی کافی برای انجام همسان سازی وجود نداشته باشد و این امر در زمان خود محقق نشود.   

با اعتراض بازنشستگان، دولت نیز در اقدامی مثبت و  رو به جلو با تصویب بودجه ای کلان  برای انجام همسان سازی و تعیین منابع گام موثری بعمل آورد و  در رسانه ها منعکس شد که دولت برای همسان سازی اقدامات مرحله ای را بعمل آورده است و بزودی حقوق بازنشستگان ترمیم می شود ولی در عمل با گذشت چند ماه خبر مشکلات نرم افزاری سازمان تامین اجتماعی بیرون آمد.  

قبل از بسط موضوع  باید یاد آور شد که بازنشستگان تمام عمر کاری خود را متعهدانه برای سربلندی میهن شان سپری نموده اند. با افتخار و با بدرقه و دعای خیر همکاران خود به دوران آسایش رسیده اند. اما  دغدغه های بسیاری را در افق پیش روی زندگی خود مشاهده می نمایند.

عدم پوشش مناسب هزینه های پزشکی، اقلام دارویی و حتی استفاده از امکانات رفاهی از یک سو و عدم انجام تعهدات سازمان متولی شان برای همسان سازی از سوی دیگر موجب کوچکتر شدن سفر زندگی شان شده است.

بازنشسته ای که زمانی را دلسوزانه در اقتدار و اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش نموده و ضربان نبضش همسوی این انقلاب تپیده است و برای کسب حداقل های زندگی در جهت فرار از خط فقر خود را به کف خیابان رسانده تا خواسته های حق طلبانه خود را در خصوص همسان سازی صحیح در قالب اعتراض، به گوش مسئولین بزرگوار برساند.

فشارهای معیشتی چنان عرصه را بر او تنگ کرده است که دیگر قامت استواری از او نمانده و تاب تحمل سختی زندگی مجال آسایش را از او ربوده است.

 بازنشسته،  این توپ معلق در هوا برای رسیدن به حداقل خواسته های خود که حق واقعی اوست چاره ای به اجبار جز تجمع و فریاد اعتراضی ندارد؟ در این بین داور مسابقه بجای دادن کارت اخطار  به سازمان متولی و یا دولت کارت را به تماشاچی که همان بازنشسته است می دهد.

 سازمان متولی به کدام سو می رود؟ سازمانی با این عریض و طویلی چگونه توان ایجاد و بکارگیری یک نرم افزار ساده را ندارد و چگونه در فراری غیر مسئولانه، مسئولیت خطا را بگردن نرم افزار بی زبان می اندازد.

دولت به چه مجوزی دست بر صندوق بازنشستگی می برد. صندوقی که وجوهش برای پرداخت حقوق ماهیانه ۴ میلیون بازنشسته در ماه است.

 از یکسو نماینده دولت اظهار می دارد که بستانکاری سازمان های بازنشستگی پرداخت شده است و می بایست حقوق بازنشستگان پرداخت گردد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس اعلام میدارند که سازمان های متولی به تعهدات خود عمل کنند.

 حال در این میان، عدم پایبندی به  انجام تعهدات و ایجاد نا رضایتی ان هم در آستانه ورود به انتخابات حاصل تلاش و خواسته کیست؟!! امیدواریم هر چه زودتر مدیران سازمان تامین اجتماعی  به خواسته بر حق بازنشستگان برای اجرای دقیق و بحق این قشر جامعه عمل بپوشانند.

 بنابراین بر اساس توصیف فوق میتوان گفت بازنشستگان تامین اجتماعی خواهان اجرای موارد ذیل می باشند:

۱. اجرای کامل همسان سازی مرداد ۹۹ از بودجه تصویب شده برای بازنشستگان.

۲. اجرای ماده ۹۶ تامین اجتماعی باتوجه به تورم اعلامی بانک مرکزی.

۳.اجرای همسان سازی از بوجه ۸۹ هزار میلیاردی برای تمام سطوح.

۴. اجرا گذاشتن مشاغل سخت و زیان در پایه حقوق نه ارفاقی چون سازمان ۴ درصد مشاغل سخت و زیان اور رو گرفته است.

۵. اجرای کامل پرداخت هزینه های درمان.

۶. اجرای ماده ۶۹ برای کلیه بازنشستگان و برداشتن  تفاوت لین همکار و غیر همکار.

۷.مهیا نمودن امکانات رفاهی.