با آغاز سال جاری و افزایش چشمگیر قیمت ارزهای خارجی به ویژه دلار، قیمت کالاها نیز رشد چشمگیری یافت و این افزایش قیمت کالاهای مختلف، منجر به کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره
مردم شد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از خبر نگار پول و ارز، با آغاز سال جاری و افزایش چشمگیر قیمت ارزهای خارجی به ویژه دلار، قیمت کالاها نیز رشد چشمگیری یافت و این افزایش قیمت کالاهای مختلف، منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد. این کاهش قدرت خرید به خصوص برای کسانی که دارای حقوق ثابت بودند، ملموس تر بوده است.

حالا می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که در مدت هفت ماه گذشته چقدر از قدرت خرید مردم کاسته شده است؟

این کاهش قدرت خرید به خصوص برای کسانی که دارای حقوق ثابت بوده اند، ملموس تر بوده است. حالا می خواهیم محاسبه کنیم که در هفت ماه گذشته چقدر قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

برای اینکه میزان تغییر قدرت خرید مردم در هفت ماه گذشته را بسنجیم، در ابتدا فردی را در نظر می گیریم که در ابتدای سال میزان حقوق وی مبلغی حدود دو میلیون تومان بوده و این مبلغ در تمام طول هفت ماه ثابت بوده است.

طبق گزارش های بودجه خانوار بانک مرکزی، حدود ۲۳٫۵ درصد از هزینه های کل یک خانوار در سال ۹۶ مربوط به هزینه های خوراکی ها و آشامیدنی ها بوده است؛ بنابراین، فرد مورد نظر ۲۳٫۵ درصد از درآمد خود را صرف خوراکی ها و آشامیدنی ها نموده است و این یعنی از مبلغ دو میلیون تومان حقوق ثابت این فرد ۴۷۰ هزار تومان برای خوراکی ها و آشامیدنی ها هزینه شده است. حالا با استفاده از گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از خوراکی ها که توسط بانک مرکزی تهیه و منتشر می شود محاسبه خواهیم کرد که فرد مورد نظر با مبلغ ۴۷۰ هزار تومان می توانسته، در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ چقدر خوراکی تهیه کند و در هفته منتهی به ۱۳ مهر ۱۳۹۷ میزان تهیه خوراکی ها با این مبلغ چقدر بوده است؟

تیم اقتصادی دولت اجازه ندهد سفره مردم بیش از این کوچک شود

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ایمان داشته باشید کشورهایی که حتی از تحریم داروی کودکان سرطانی ما هم نگذشتند امروز نه به فکر مهسا امینی هستند و نه  دغدغه اشتغال، اقتصاد و مسکن جوانان ما را دارند.

محمدعلی محسنی بندپی با اشاره به حوادث اخیر کشور اظهار داشت: هیچ کشوری برای ایران عزیزما دلسوزی نخواهد کرد چراکه اولویت آنها منافع خودشان است و باید بدانیم هیچ دستی از آستین هیچ بیگانه‌ای برای اصلاح امور  ما بیرون نخواهد آمد و این ما هستیم که باید به فکر رفع مشکلات خود باشیم.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر علیه مردم ایران گفت: ایمان داشته باشید کشورهایی که حتی از تحریم داروی کودکان سرطانی ما هم نگذشتند امروز نیز نه به فکر مهسا امینی هستند و نه دغدغه اشتغال، اقتصاد و مسکن جوانان ما را دارند اما ما نیز باید بپذیریم حال جامعه ما خوب نیست و اگر اولویت حال را بشناسیم بی شک اقتصاد، اشتغال، مسکن و ازدواج اولویت‌هایی هستند که باید همه مسئولان در دولت و مجلس به آن توجه کنند و مطالبه رهبری نیز همین است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه داد: شاید مادرِ همه مشکلات، اقتصاد است و این در حالی است که ایرام کشور فقیری نیست و منابع فراوانی داریم و مدیریت بر منابع قوی ما باید توسط مدیران کارآمد و باتجربه و قوی صورت گیرد و این هم از مطالبات مقام معظم رهبری است اما در همه دولت ها به این توجهی نشده است، لذا مجلس باید آگاهانه و به دور از هیجان و شتاب مسائل را بررسی کند و موانع قانونی را در مسیر اجرای سیاست‌های ابلاغی برطرف کند و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

وی خاطر نشان کرد: تیم اقتصادی دولت باید پیش از آنکه نفس مردم از مشکلات گرفته شود تلاش کند و اجازه ندهد بیش از این سفره مردم کوچک تر شود.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال سوءاستفاده از شرایط امروز کشور است و نباید اجازه داد کسانی که دغدغه مردم را ندارند و در گوشه امنی از دنیا نشسته اند برای ما تصمیم بگیرند، باید حرف های فرزندان این سرزمین را شنید و به مشکلات آنها توجه کرد و اجازه نفوذ دشمن به صفوف مردم را نداد

دولت جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را با کوتاه کردن دست دلال‌ها بگیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را با کوتاه کردن دست دلال‌ها بگیرد، گفت: اکنون شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست لذا دولت باید فکر اساسی برای تغییر این شرایط کند.

شهریار حیدری با بیان اینکه دولت باید از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند، گفت: رئیس جمهور فعلی در حالی دولت را تحویل گرفت که کشور به لحاظ اقتصادی در شرایط نابسامانی بود چراکه مسئولان دولت سابق تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده بودند، برجامی که ناموفق باقی ماند و آن‌ها اقدامات دیگری مانند رونق تولید و تجارت و تکیه بر توان داخلی را در حوزه‌های دیگر مسکوت باقی گذاشته بودند و این مسئله سبب عقب‌ماندگی کشور شد، همچنین از طرفی اشتغال و درآمدزایی مردم را با مشکل رو به رو کرد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت فعلی مدت کمی است که سکان کشور را در  دست گرفته به همین دلیل باید به آن‌ها زمان داد، افزود: با این وجود مسئولان باید تلاش خود را مضاعف کرده و حداقل جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را با کوتاه کردن دست دلال‌ها بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دولت باید بتواند با توزیع کالابرگ دسترسی مردم را به کالاهای اساسی آسان کند، ادامه داد: اکنون شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست لذا دولت باید فکر اساسی برای تغییر این شرایط کند.

  • نویسنده : محمدرضا آذین