استراتژیست‌ها هشدار دادند که افزایش شدید نرخ بهره بانک‌های مرکزی می‌تواند باعث فروش سنگین اوراق قرضه دولتی شود.

استراتژیست‌ها هشدار دادند که افزایش شدید نرخ بهره بانک‌های مرکزی می‌تواند باعث فروش سنگین اوراق قرضه دولتی شود.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از راشاتودی، استراتژیست‌ها هشدار دادند که افزایش شدید نرخ بهره بانک‌های مرکزی می‌تواند باعث فروش سنگین اوراق شود.  بلومبرگ در آخر هفته با استناد به پیش‌بینی‌های بانک آمریکا گزارش داد که اوراق قرضه دولتی جهانی در مسیر بدترین عملکرد خود از سال ۱۹۴۹ قرار دارند، در حالی که زیان‌های بانک‌های مرکزی بسیار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، این افزایش زیان نشان می‌دهد که فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی زمانی که نرخ‌ها را نزدیک به صفر نگه داشتند تا اقتصاد خود را حفظ کنند تا چه حد از سیاست‌های پولی ناشی از همه‌گیری دور شده‌اند.  این روند معکوس همه چیز از قیمت سهام گرفته تا نفت را تحت تأثیر قرار داده در حالی که سرمایه گذاران برای کاهش رشد اقتصادی آماده می‌شوند.

سقوط بازار اوراق قرضه دولتی، رکورد ۷۰ ساله را شکست

روز جمعه، پس از اجرای طرح گسترده کاهش مالیاتی توسط دولت بریتانیا، ارزش اوراق قرضه پنج ساله بریتانیا به بیشترین میزان از سال ۱۹۹۲ سقوط کرد. اوراق خزانه داری دو ساله ایالات متحده در میانه طولانی‌ترین روند شکست از سال ۱۹۷۶ قرار دارد و طی ۱۲ روز متوالی سقوط کرد.

پیتر بوکوار، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری گروه مشاوره بلیکلی به این رسانه گفت: در نهایت، تمام آن سال‌های مهار نرخ بهره بانک مرکزی تمام شد و توضیح داد: این اوراق مانند اوراق قرضه بازار‌های نوظهور معامله می‌شوند و به عنوان بزرگ‌ترین حباب مالی در تاریخ، ارزش اوراق قرضه دولتی، همچنان در حال کاهش است.

فدرال رزرو روز چهارشنبه محدوده نرخ بهره خود را تا ۳.۲۵ درصد افزایش داد که سومین افزایش متوالی ۷۵ واحدی است که به افزایش بیشتر از ۴.۵ درصد اشاره دارد. مدیر عامل میشلر فایننشال گلن کاپلو گفت: با افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو و تشدید کمی و همچنین بدهی‌های احتمالی بیشتر دولتی در میان خریداران کمتر اوراق خزانه داری در حال حاضر، به معنای نرخ‌های بالاتر است.

سود اوراق ۱۰ ساله قطعاً به ۴ درصد نزدیک خواهد شد.  بر اساس گزارش بلومبرگ، ممکن است در هفته آینده بازار با نوسان‌های جدید ناشی از انتشار داده‌های تورم و صحبت‌های عمومی مقام‌های فدرال رزرو مواجه شود. همچنین، فروش اوراق خزانه داری جدید دو، پنج و هفت ساله احتمالاً نوسان‌های معاملاتی را در پی خواهد داشت.