تهران- درآمد نیوز- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت کشور باید به سمت تولید محصولات با پیچیدگی بالا حرکت کند که ارزش افزوده بالای برای کشور داشته باشد، در این راستا سند سیاست صنعتی داورهای زیستی تدوین می‌شود.

به گزارش درآمد نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سعید زرندی» در جلسه بررسی سند سیاست صنعتی داروهای زیستی افزود: برای صنایع پیشران کشور سندهای سیاستی تهیه می‌شود و تاکنون تدوین سند برای پنج صنعت از ۹ صنعت پیشران کشور آغاز شده است.

وی گفت: توجه به زنجیره ارزش صنایع یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در تدوین سیاست‌های صنعتی در نظر گرفته می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت افزود: داروهای بیوتکنولوژی برای کشور بسیار حائز اهمیت است و وزارتخانه از واحدهای تولیدی در این صنعت حمایت می‌کند.

وی توضیح‌داد: بیش از ۲۰ واحد تولیدکننده داروی زیستی در کشور فعال است، اما ۹۰ درصد تولید را چهار شرکت در اختیار دارند.

زرندی ادامه‌داد: از ۱۶۰ دارو زیستی که در جهان تولید می‌شود، ۲۲ دارو در ایران تولید می‌شود.

وی گفت: بخش تحقیق و توسعه رکن مهم در این صنعت است و باید شرکت‌های تشخیص انجام کار آزمایش بالینی، شرکت‌های تخصصی بازاریاب و فروش در این زمینه شکل بگیرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه مسائل این صنعت بین وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می شود، اظهار داشت: ساختار نهادی صنعت داروهای زیستی در کشور مورد بررسی قرار گرفته که با نهایی شدن آن وظایف هر دستگاه و اقدامات اجرایی آن مشخص شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت افزود: به‌علت نوپا بودن نسبی صنعت، برخی شرکت‌های تخصصی در زنجیره ارزش در کشور شکل نگرفته‌اند یا مقیاس کوچکی دارند.

زرندی تصریح‌کرد: شکل‌گیری و توسعه نهادهای واسط تخصصی ارتباط صنعت و مراکز تحقیقاتی از جمله مراکز تعالی، مراکز رشد، شتاب‌دهنده، توسعه نهادهای مالی خطرپذیر تخصصی و ایجاد شرکت‌های تخصصی بازاریابی از موضوعاتی است که باید برای توسعه صنعت داروهای زیستی مد نظر قرار گیرد.

وی تاکیدکرد: ظرفیت‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی در تولید داروهای زیستی باید برای این صنعت دنبال شود.