امروز در کنار گروه‌های بسیاری از جامعه که چشم به مناظره فرهنگی و اجتماعی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارند، معلولان، سالمندان و زنان سرپرست خانوار را نیز باید اضافه کرد.

 به گزارش درآمد نیوز و به نقل از مهر_ گروه جامعه: امروز مناظره نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود و بدون تردید بخشی از جامعه و مخاطب امروز این مناظره گروه‌های آسیب پذیر جامعه است. در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است که مشخص می‌شود هر کدام از نامزدها چه سهمی در برنامه‌های خود برای گروه‌هایی چون معلولان و افراد مسن جامعه دیده‌اند.

جمعیت سالمندان در ایران در سال ۹۷، به ۱۰ درصد جمعیت کشور رسید و پیش بینی این است که سال ۱۴۲۱، جمعیت سالمند ایران ۲ برابر می‌شود و در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد عبور می‌کند. این شتاب سالمندی در جهان کم نظیر است. بدون شک دو دولت آینده بیشترین سهم را برای تأمین زیرساخت‌های لازم برای این گروه از جامعه دارد.

واقعیت این است که گروه‌های آسیب پذیر جامعه نه تنها باید در نگاه دولتمردان جایی جدی داشته باشد بلکه از گروه‌هایی هستند که این روزها برای رأی دادن به نامزد منتخب خود چشم به برنامه‌ها دارند. در ادامه نگاهی داریم به برنامه‌هایی که تا به حال از سوی نامزدهای ریاست جمهوری در برخی از حوزه‌های اجتماعی از جمله معلولان و سالمندان ارائه شده است.

سعید جلیلی در گفتگویی خطاب به جامعه ناشنوایان، گفت: رویکرد ما این است که کشور برای ۴ سال آینده باید علاوه بر اداره، جهش هم پیدا کند و جهش در ارائه خدمات به مردم اهمیت زیادی دارد و دولت نباید خدمات حداقلی و محدود مردم ارائه کند که این خدمات کافی و در شأن ملت ما نیست. ما اگر بحث جهش ایران را مطرح می‌کنیم، یکی از بحث‌های مهم در جهش این است که باید ارائه خدمات به مردم ارتقا پیدا کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بخشی از جامعه دچار محدودیت در توانایی‌هایش باشد، این به منزله کمتر برخورداری این افراد از خدمات عمومی نباید باشد، بلکه دولت و جامعه وظیفه دارند که محدودیت‌ها را به حداقل و ارائه خدمات را برای این افراد به حداکثر برسانند.

وی با بیان اینکه نگاه ما به اداره کشور یک نگاه حداکثری است، ادامه داد: اگر نگاه دولت آینده این باشد که برای جامعه معلولان و ناشنوایان مأموریت‌های حداقلی تعریف کند و صرفاً کمی از قبل خدمات خود را بهتر ارائه کند، از وظیفه قانونی خود قصور کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از بحث‌های بسیار مهم در جهش کشور، جهش در ارائه خدمات به شهروندان است، تصریح کرد: جامعه ناشنوایان کشور جامعه بزرگی است که حدود ۶۰۰ هزار نفر عضو دارد. نباید اجازه داد که محدودیت‌ها مانع فعالیت‌های روزمره و حضور این افراد در مجامع مختلف باشد. سلامت حق مردم است و دولت طبق قانون اساسی وظیفه دارد که در قبال همه شهروندان عادلانه رفتار کند.

جلیلی با بیان اینکه تنها حدود ۲۰۰ مترجم زبان ناشنوایان در کشور وجود دارد، افزود: محدودیت ۵۶۰ هزار نفر جامعه بزرگ ناشنوایان باید با ارائه خدمات از سوی دولت جبران شود. حق تحصیل، حق حضور با نشاط در مجامع و همچنین حق پیگیری امور این افراد محفوظ است و نباید در دریافت خدمات از سوی ادارات دولتی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مجتمع‌های قضائی با محدودیت مواجه شوند. دولت نباید اجازه دهد که این محدودیت‌ها مانع نشاط و فعالیت‌های روزمره این افراد شود.

وی با دعوت رسمی از جامعه ناشنوایان برای طرح مطالبات و راهکارهای پیشنهادی خود به دولت سایه، تصریح کرد: اگر می‌گوئیم آحاد جامعه ناشنوایان حق دارند در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند، اولین قدم ایجاد ارتباط با مجامع ناشنوایان است. خود مردم و بخش‌های مختلف آماده کمک هستند و دولت با استفاده از مشارکت مردم می‌تواند خدمات را به بهترین شکل ارائه کند.

جلیلی گفت: در قوانین آمده است که ۳ درصد از استخدام‌ها به معلولین اختصاص یابد که حتماً باید سهم این افراد محقق شود و بنده از جامعه ناشنوایان درخواست می‌کنم که خودشان هم دست به کار شوند و بگویند که چه نقص‌هایی در ارائه خدمات به آنان وجود دارد و چه مطالباتی دارند تا حتماً در دولت آینده پیگیری شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شکل مفصلی از گروه‌های توان خواه و خصوصاً ناشنوایان سخن به میان آورد اما شاید یکی از نکات قابل تأمل در پوشش برنامه‌های انتخابات را باید همین جا گوشزد کرد که این برنامه‌های تلویزیونی هیچکدام برای ناشنوایان قابل استفاده نیست تا جایی که رئیس بهزیستی از وزیر کشور و رئیس صداوسیما در نامه‌ای درخواست کرد تا برنامه‌های انتخاباتی نامزدها برای ناشنوایان مناسب سازی شود که قرار است شبکه سلامت سیما در تعامل با سازمان بهزیستی فردا امروز سه شنبه به صورت زنده مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را با حضور مترجمان ناشنوایان، مناسب سازی و پخش کند.

اما ابراهیم رئیسی دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز در رادیو جوان به گروه معلولان و سالمندان اشاره کرد و گفت: وظیفه دولت نسبت به جانبازان، شیمیایی‌ها، معلولین و سالمندان ویژه است. این افراد هم مشکل عاطفی و روحی و هم مشکل مالی و درمانی و هم مشکل پرستاری دارند. لازم است از همه پرستاران که از جانبازان و افراد شیمیایی و معلولین پرستاری می‌کنند تشکر کنم. ان شاءالله در دولت مردمی، حتماً نگاه ویژه ای به جانبازان به ویژه جانبازان شیمیایی و همه آنهایی که وضعیت جسمی خاصی دارند خواهد شد.

محسن رضایی دیگر نامزد این دوره از انتخابات ریاست جهوری نیز در گفتگو با رادیو فرهنگ در خصوص چالش جمعیتی و سن جمعیت در ایران، گفت: ۱۰ سالی است که با این پدیده آشنا هستم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی نظام تهیه و خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم که این سیاست‌ها تصویب و به سران قوا ابلاغ شد اما متأسفانه دولت و مجلس در تدوین قانون متناسب با این سیاست‌های کلی عقب ماندگی‌های جدی دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در اولین اقدام، سیاست‌های کلی جمعیت که مربوط به نرخ باروری و جلوگیری از سالخوردگی جمعیت است را قانون و آن را اجرایی خواهیم کرد. همچنین از اشتباهاتی که در بدنه وزارت بهداشت و درمان و دیگر وزارتخانه‌ها در جریان است جلوگیری خواهیم کرد و سعی می‌کنیم قوانین و ابلاغات غلطی که در این حوزه وجود دارد را کنار بگذاریم.

رضایی گفت: برنامه‌های ویژه‌ای در خصوص ساماندهی سالخوردگان داریم، همچنین بازنشستگی را پایان کار نمی‌دانیم و سعی می‌کنیم این پنجره جمعیتی که از ۱۰ سال پیش باز شده افزایش دهیم و از دو دهه به سه دهه برسانیم. از سوی دیگر سعی می‌کنیم سن بازنشستگی را بین ۵۰ تا ۷۰ سال تعیین کنیم. همچنین برنامه‌های تشویقی و تهییجی برای ازدواج جوانان خواهیم داشت.

علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز در پرسش و پاسخ دانشجویی به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و بیان کرد: زنان سرپرست خانوار و بچه‌هایشان را به صورت رایگان برای ورود به بازار کار آموزش می‌دهیم. بن کالا به این افراد اختصاصی می‌یابد، هزینه بیمه، مراجعه سرپایی، بیماری‌های خاص این افراد رایگان خواهد بود.

عبدالناصر همتی نیز در مناظره اول با اشاه به اینکه جامعه ایران در حال پیر شدن است ولی درباره برنامه‌های خود چیزی نگفت.

قاضی زاده هاشمی پس از ضبط برنامه تبلیغاتی خود در صدا و سیما گفت: وزارت‌خانه‌ای تحت عنوان «وزارت خانواده و امور اجتماعی» تأسیس خواهیم کرد و نهاد سازی جدیدی از ادغام مرکز زنان و امور خانواده، سازمان ملی جوانان و سازمان بهزیستی تشکیل خواهیم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: با تأسیس این وزارتخانه مسائل ازدواج از جمله تشکیل، پایدارسازی و فرزند آوری در خانواده و همچنین آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، فقر، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و امثال این موارد مسئول و پاسخگوی مشخص خواهد داشت.

محسن مهرعلیزاده نیز در مناظره تنها به یک آمار اشاره کرد و گفت: ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابتی ندارند و نیازمند کمک معیشتی هستند.

به گزارش مهر، به نظر می‌رسد باید چشم به مناظره امروز دوخت تا به طور مشخص‌تری سهم گروه‌های آسیب پذیر جامعه از برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شود.