سفته‌بازان سعی دارند تا با سو استفاده از حادثه تروریستی کرمان و ایجاد التهاب در بازار، به شرایط سودآور قبلیِ خود بازگردند.

به گزارش درآمد نیوز سفته‌بازان سعی دارند تا با سو استفاده از حادثه تروریستی کرمان و ایجاد التهاب در بازار، به شرایط سودآور قبلیِ خود بازگردند.

به گزارش درآمد نیوز، مسعود توکلی؛ تحلیلگر بازار پول و ارز در رابطه با افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر گفت: همواره عده‌ای از سوداگران و سفته‌بازان که با هدف کسب سود به ایجاد التهاب در فضای اقتصادی کشور دامن می‌زنند، سبب می‌شوند تا اتفاقات مختلف بیشتر از اثربخشی واقعی بر مولفه‌های اقتصادی اثر بگذارند.

وی افزود: با وجود اینکه حادثه تروریستی کرمان اتفاقی بسیار ناگوار بود و تمام کشور را عزادار کرد، اما این موضوع تاثیر دائمی روی پارامتر‌های اقتصادی نخواهد داشت و تجربیات مختلف در گذشته نیز این نکته را تایید می‌کند.

این تحلیلگر مسائل ارزی با اشاره به تاثیر سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی بر بازارِ سفته‌بازان ارزی، بیان کرد: سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی که نتایج موفقی را در ایجاد ثبات در بازار ارز به دنبال داشت، سبب شد تا سوداگران این بازار ناکام بمانند. اکنون این افراد سعی دارند تا با سو استفاده از فضای پیش آمده و ایجاد التهاب در بازار، به شرایط سودآور قبلی خود بازگردند.

توکلی با اشاره به مقطعی بودن تاثیرات چنین اتفاقات ناگواری بر اقتصاد بیان کرد: اگر ما به گذشته کشور خود و حتی تجارب دیگر کشور‌ها در هنگام بروز اتفاقات غیر منتظره نگاه کنیم، درمی‌یابیم که بازار‌های مختلف به خصوص بازار ارز که حساسیت بالایی دارد، در کوتاه مدت افزایشی شده، ولی در بلند مدت به نرخ تعادلی خود بازگشته است؛ مانند تجربه‌ای که در جنگ غزه داشتیم.

وی با اشاره به ایجاد جو روانی توسط برخی از افراد و رسانه‌ها اظهار کرد: «انتظارات» همواره یکی از پارامتر‌های موثر در اقتصاد بوده و توانسته باعث تغییر مولفه‌های اقتصادی شود. متاسفانه جو روانی که توسط برخی از افراد و رسانه‌ها ایجاد می‌شود نیز همین تاثیر را داشته و در نهایت باعث می‌شود تا مردم به دام سودجویان افتاده و ضرر زیادی را متحمل شوند.

توکلی در پایان افزود: خوشبختانه همانطور که پیش‌بینی می‌شد در کمتراز ۳ روز روند قیمت دلار در بازار غیررسمی کاهشی شد که نشان می‌دهد، باتوجه به تسلط بازارساز و آگاهی مردم، سوداگران باز هم در برهم‌زدن آرامش بازار ناکام ماندند.

منبع: تسنیم