ناعدالتی در گرفتن مالیات، نبود شفافیت در حوزه جریان کالا، پایین بودن درآمدهای مالیاتی نسبت به تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه مشکلاتی است که کشور با آن روبه‌روست

گروه اقتصادی- آذین ؛ ناعدالتی در گرفتن مالیات، نبود شفافیت در حوزه جریان کالا، پایین بودن درآمدهای مالیاتی نسبت به تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه مشکلاتی است که کشور با آن روبه‌روست. برای حل این مشکلات تلاش‌ها و راه‌حل‌های متفاوتی ارائه ‌شده که طراحی و اجرای «سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی» از جمله آن‌هاست. این سامانه، سازوکار واحدی برای کل زنجیره کالاها در سراسر کشور است که می‌تواند به ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی منتج شود.

اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مالیاتی کشور امری ضروری است که در افزایش شفافیت اقتصادی و مالی کشور و در نتیجه نظام عادلانه‌تر مالیاتی مؤثر است. به عقیده کارشناسان دریافت صحیح مالیات بر رفتار سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد و در نهایت به تخریب و یا تقویت اقتصاد کشور منجر می‌شود.

براساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، فعالان اقتصادی در سامانه مودیان ثبت نام کرده و هنگام فروش کالا یا ارایه خدمات از انواع مختلف پایانه های فروشگاهی استفاده می کنند که این امر، موجب افزایش شفافیت اقتصادی و عدالت اجتماعی می شود.

سامانه مودیان مالیاتی جلوی پول شویی را می گیرد

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما درباره مزایای راه اندازی این سامانه گفت: سامانه مودیان مالیاتی کمک می کند که جلوی پول شویی در کشور گرفته می شود و از سوی دیگر اطلاعات اقتصادی شفاف می شود. البته در بحث مالی این سامانه مشکلاتی به وجود آمده که هیات رئیسه مجلس به وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی تذکر داده اند تا در حق مردم جفا نشود.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه تاکید کرد: باید حساب های شخصی مردم از حساب های کاری آنها جدا شود تا ظلم به مردم نشود. هدف از راه اندازی این سامانه پیدا کردن منفذهای فرار مالیاتی است؛ نباید در این مسیر به کاسبان خرد و اصناف آسیب وارد کرد.

سلیمی معتقد است، سوداگران می دانند چطور از دام مالیات فرار کنند؛ به همین دلیل باید تمام مسیرهای فرار مالیاتی را مسدود کرد. باید با این سامانه به سراغ افرادی بروند که فرار مالیاتی گسترده دارد. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی باید به اعتراض مودیان خرد نیز توجه کند.

جلوگیری از فرارهای مالیاتی با اجرایی سازی سامانه مودیان مالیاتی

در عین حال، فرهاد طهماسبی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی  نیز در گفت و گو با خبرنگار ما درباره میزان جلوگیری از فرارهای مالیاتی با اجرایی سازی سامانه مودیان مالیاتی گفت: اینکه سامانه مودیان مالیاتی  تا چه عدد و رقمی می تواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد را نمی توان دقیق معین کرد. ولی در این شرایط راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی تا حدودی نمی تواند موثر باشد.

طهماسبی در ادامه خاطر نشان کرد: سامانه مودیان مالیاتی می تواند به شفافیت مالیاتی کمک کند هر چند انتقادهای زیادی از سوی مردم به این سامانه وارد است. به هر حال باید از جایی شروع می کردیم و به مرور می توان عیوب آن را برطرف  کرد و نقاط قوت آن را تقویت کرد.

نماینده مردم استهبان، نی ریز و بختگان در مجلس ادامه داد: وقتی یک سال دولت به این صورت مالیات را دریافت کند می تواند برای سال های بعد میزان مالیات خود را مشخص کرده و برای سال های بعد با مقداری افزایش روی آن برنامه ریزی کند.

گفتنی است، در زمینه دریافت مالیات تا پیش ‌از این یکی از جدی‌ترین مشکلات بخش مولد اقتصاد، ممیزان مالیاتی بودند که با دریافت مالیات به‌ دلخواه خود و به شکل علی‌الرأسی به مشکل جدی تبدیل شده بودند و بخشی از مشکلات تولیدکنندگان با سازمان امور مالیاتی نیز به دلیل این نظام ممیزمحور بود که اغلب کارشناسان و مسئولان معتقدند که با راه‌اندازی سامانه مؤدیان و حذف ممیزان مالیاتی، نخستین و مهم‌ترین قدم به سمت دریافت عادلانه‌تر مالیات از بخش مولد اقتصاد برداشته می‌شود.