رئیس‌جمهور مصر گفت: سال گذشته به دلایل مربوط به امنیت ملی، شناور کردن پوند را متوقف کرد.

به گزارش درآمد نیوز رئیس‌جمهور مصر گفت: سال گذشته به دلایل مربوط به امنیت ملی، شناور کردن پوند را متوقف کرد.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از الجزیره، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت که با کمک مالی جدید به ارزش ده‌ها میلیارد دلار از امارات و صندوق بین‌المللی پول، تغییر سیاست ارزی به نرخ ارز شناور امکان‌پذیر شده است.

براساس گزارش رویترز، او در اظهاراتی که در جریان یک رویداد در قاهره انجام داد؛ افزود: سال گذشته به دلایل مربوط به امنیت ملی، شناور کردن پوند را متوقف کردیم؛ چرا که قبل از برداشتن چنین گامی به مقدار زیادی فاینانس نیاز است.

چند روز پیش، همزمان با امضای برنامه وام مصر با صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی مصر به پوند اجازه کاهش داد و متعهد شد که به سیستم نرخ ارز شناور روی خواهد آورد.

چهارشنبه گذشته، صندوق بین المللی پول وام ۸ میلیارد دلاری به مصر را تصویب کرد که ۵ میلیارد دلار نسبت به آنچه قبلاً صحبت می‌شد، یعنی ۳ میلیارد دلار افزایش داشت.

این قرارداد پس از کاهش ارزش پوند مصر در برابر دلار امضا شد و قیمت دلار از حدود ۳۰.۸۵ پوند به بیش از ۴۹ پوند افزایش یافت.

این در چارچوب اتخاذ یک نرخ ارز انعطاف‌پذیرتر توسط بانک مرکزی مصر در پاسخ به برنامه حمایتی صندوق است که اعلام کرد مشتاق حرکتی پایدار به سمت نرخ ارز واحد تعیین شده توسط بازار است.

بانک مرکزی مصر می‌گوید که بودجه کافی برای تضمین نقدینگی ارز تامین شده است و حسن عبدالله، رئیس بانک مرکزی، چهارشنبه گذشته به خبرنگاران گفت که این بانک توانایی مداخله بر اساس قوانین بازار را دارد، چراکه بانک‌های مرکزی در هر کشوری این حق را دارند که در صورت وجود حرکات نامناسب مداخله کند.

نویسنده: اصغر علی کرمی