اصفهان- درآمد نیوز- معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: استانداردها و شاخص‌های رعایت حقوق مصرف کنندگان در ایران با همه کشورهای دنیا متفاوت است.

به گزارش ایرنا، عباس تابش روز پنجشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از سه واحد منتخب نمونه ملی در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: به‌طور معمول در دنیا خود کنترلی وجود دارد و سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی  این کار را انجام می‌دهند اما در کشور ما اینگونه نیست.

وی ادامه داد: ما هم به‌دنبال این هستیم که با تقویت انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور که یک انجمن دارای قانون و مصوب مجلس است این کار را انجام دهیم.

رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین با اشاره به شرایط انتخاب واحدهای نمونه ملی در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان اظهار داشت: چند گزینه ( آیتم ) برای اهدای تندیس واحد نمونه حمایت از حقوق  از مصرف کنندگان در کشور وجود دارد که این واحد در مرحله اول نباید پرونده شاکی مصرف کننده‌ای ( محکومیت و جاری ) داشته باشد، نباید شاکی خصوصی داشته باشد و بدهی‌های ارزی، مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد.

وی اضافه کرد: پرداخت به موقع مالیات و نداشتن بدهی ارزی نوعی رعایت بیت المال و در نهایت سرمایه مصرف کننده محسوب می‌شود که باید تسویه شده باشد .

تابش خاطرنشان کرد: شاخص‌های رعایت حقوق مصرف در کمیته فنی و شورای عالی سیاستگذاری اهدای تندیس بررسی و نهایی می‌شود که نماینده ای از وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و اتاق ایران در این کمیته‌ها حضور دارند و شرایط شرکت‌ها را از نظر تخصصی بررسی و ارزیابی کرده و رای می‌دهند که در نهایت تندیس به واحدهای نمونه اهدا می‌شود. 

وی بیان کرد: امروز از دید عموم تولید کننده و مصرف کننده از ما ناراضی هستند که حق دارند.

به گفته تابش، مردم امروز نماد قیمت را در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌بینند و حق دارند که از ما مطالبه کنند اما باید توجه داشته باشند که سازمان حمایت در حلقه آخر قرار دارد.

رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وقتی متغیرهای کلان اقتصادی تغییر پیدا می‌کنند بطور قطع قیمت تمام شده نیز تغییر پیدا خواهد کرد .

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصادی، متغیرهای کلان اقتصادی را تغییر داد افزود : امید است که با اتفاقات جدید و تحولاتی که در زمینه فروش نفت و پول‌های خارجی به وقوع می پیوندند و گشایش‌هایی که ایجاد شده، تغییرات قیمتی کمتری داشته باشیم و دستگاه‌های فرابخشی همکاری لازم را با هم داشته باشند تا مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.   

تابش با بیان اینکه امروز در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم که از طرف دشمنان و در راس آنها آمریکا علیه ملت ایران ایجاد شده است گفت: مردم ایران در این شرایط با مشکلات فراوانی به لحاظ انتقال ارز و واردات مواجه شدند و پروسه بسیار سختی باید برای واردات مواد مورد نیاز، کالاهای نهایی، اساسی و مواد اولیه طی شود.

وی افزود: دستگاه‌های مختلفی در داخل کشور از جمله وزارت امور خارجه، بانک مرکزی برای هماهنگی واردات کالاهای مورد نیاز با هم مرتبط هستند تا کالا به دست مصرف کننده برسد و در نهایت سازمان صمت رصد قیمت این کالاها را در کف بازار انجام دهد.

رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: در صورتی که کالا به موقع و به هر دلیل عمدی یا سهوی توسط هر کدام از این دستگاه‌ها تهیه نشود، بطور قطع در حلقه آخر با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه باید منشاء ارز مشخص باشد تصریح کرد: پیش از این باید ارز را از بانک مرکزی تهیه می‌کردیم اما از چهار ماه گذشته تا امروز در خصوص کالاهای اساسی گشایشی که ایجاد شده، وضعیت تامین ارز در کل کشور خیلی بهتر شده است.

تابش ادامه داد: پیش از این باید منشاء ارز مشخص می‌شد اما الان از طریق ارز اشخاص، تهاتر و سایر مباحث تامین ارز می‌توان ارز صادراتی را تامین کرد و به همین دلیل دغدغه در گمرک وجود ندارد و مشکل حل شده است.

وی با اشاره به اینکه بروکراسی اداری در زمان شیوع کرونا دیگر معنایی ندارد تاکید کرد: امروز همه بخش‌ها به “آی تی” مجهز شده‌اند و نباید بروکراسی اداری وجود داشته باشد.

رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: هر چه فرآیند جمع آوری دیتا را کاهش دهیم به نفع کشور است و وزارت اقتصاد و امور دارایی در این زمینه حوزه ای دارد که بدنبال حذف بروکراسی است . 

معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان امروز پنجشنبه به منظور تجلیل از سه واحد منتخب نمونه ملی در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان ( در محل) و شرکت در کارگروه تنظیم بازار استان اصفهان، رصد و بازدید از چند فروشگاه بزرگ در سطح شهر و دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان به این استان سفر کرد.